Ja, jag vet att det kanske är ett "tjatigt" ämne men jag hittar inte det svar jag vill ha.

Fråga: Varför är det sån hysteri att tilläggsisolera fasaden?

Räcker det inte att byta 2-glas fönster mot 3-glas + spaltventil?

Bor i ett radhus av trä byggd 1970 i Salem
 
Det beror dels på vad din plånbok räcker till, dels vilka uppvärmningskostnader man har idag.

Har man en halvdassig isolering på ett hus där det ändå är dags att göra en mer grundlig renovering, så är en tilläggsisolering rätt så lönsam. Isoleringen i sig kostar inte så mycket, och skall man ända göra fasadjobb och fräscha upp ytskikten så är det mycket kort återbetalningsitd på den investeringen.

Tillsammans med nya fönster finns det exempel på hus där energiförbrukningen halverats och mer än så.

Därför är det en del hysteri om detta.
 
Man bör framförallt överväga det när man ändå måste byta fasad.
Annars är rekommendationen att vänta tills det bör göras.

i mitt hus byggt 1937 så har jag stående trävägg som isolering inget mera. jag skulle vilja tilläggsisolera. Tänk att slänga på 200mm.. behöver man nog inte starta värmen förbränns vid jul.. och stänga av den innan påsk.. inte som nu stänga av den vid midsommar och starta den i september (obs <-- vissa överdrifter kan ha förekommit) :)

Viktigast är ju annars vinden. Vilket bör ligga på runt 400-500 mm tjock.
Väggar helst 200 men upp till 300 är ju helt ok.

Och så får man inte glömma innomhus ventelationen som bör vara i tipp topp vid sådana tjock lekar av isolering.

han man dock mindre änn 200mm i väggarna ska man nog fundera på att tilläggsisolera vid nästa tillfälle.
fast det beror ju lite på det också.. hur länge man ska bo kvar o sånt... Tar ju några år innan man har tjänat ihop det.

Fönster är ju dock dyrt att byta. Och payback tiden är lååång.. när jag räknade på det grovt tidigare så hamlade jag på runt 20 år..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.