Hej

Hos min flickvän finns en grund av en altan kvar och vi skulle gärna vilja bygga en altan på detta. Det behöver inte bli Nirvana, utan enklast möjliga lösning med acceptabelt resultat (man kan gå och sitta på det, typ). Jag är rätt ohändig, men tycker jag borde klara av detta. Antar att man måste bygga en bärlina ovanpå denna grund? Kan någon förklara som för en klent begåvad 5-åring vad som behöver göras och vilket material som behövs?
 
  • Altanens grund med träreglar, ogräs och jord nära en byggnad i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt över en oavslutad altangrund bestående av horisontella träbjälkar stöttade av betongpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens grundrester med bärlinor och betongpelare nära ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju inte råd men en bärlina ovanpå då kommer du inte få upp dörren. Skulle lagt in bärlina under och lagt in en emellan dom befintliga och lagt trall på det.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M mossmasaker skrev:
Hej

Hos min flickvän finns en grund av en altan kvar och vi skulle gärna vilja bygga en altan på detta. Det behöver inte bli Nirvana, utan enklast möjliga lösning med acceptabelt resultat (man kan gå och sitta på det, typ). Jag är rätt ohändig, men tycker jag borde klara av detta. Antar att man måste bygga en bärlina ovanpå denna grund? Kan någon förklara som för en klent begåvad 5-åring vad som behöver göras och vilket material som behövs?
Ja du, bärlinorna ligger ju redan på plintarna.
Jag skulle lägga ut en fiberduk för att slippa växtlighet som kommer upp. Ska det göras enligt reglerna kan det behövas grus också.

Om ni inte bryr er så mycket om svikt i det färdiga altangolvet är det bara att fixera bärlinor på plintarna och därefter skruva golvreglar ovanpå. Slutligen trall på golvreglarna.

Om ni vill att det ska bli bra, enligt reglerna, gäller även att bestämma dimensioner på bärlinor och reglar och även avstånd mellan dessa.
 
K
För att hjälpa dig lite mer så gör jag antagandet om att du med bärlina egentligen menar skruvregel? Stefans inlägg ger dig inte så mycket mer info än att dumförklara din användning av bärlina.
Stefan N Stefan N skrev:
Du har ju inte råd men en bärlina ovanpå då kommer du inte få upp dörren. Skulle lagt in bärlina under och lagt in en emellan dom befintliga och lagt trall på det.
Kolla på denna exempelbild för terminologi. http://www.deckingconcept.se/images/jcarousel/1.gif
Man lägger alltså trallen på skruvreglar (eller så benämns de spikreglar om man spikar). Dessa reglar vilar på bärlinan. Och bärlinan i sin tur är fäst i plintar, vägg eller vilar på marksten.

Bortsett från själva altanen i sig bör ni nog rensa en hel del växtlighet, lägg markduk och möjligen också ett tunt lager makadam.
 
K kniv skrev:
För att hjälpa dig lite mer så gör jag antagandet om att du med bärlina egentligen menar skruvregel? Stefans inlägg ger dig inte så mycket mer info än att dumförklara din användning av bärlina.


Kolla på denna exempelbild för terminologi. [länk]
Man lägger alltså trallen på skruvreglar (eller så benämns de spikreglar om man spikar). Dessa reglar vilar på bärlinan. Och bärlinan i sin tur är fäst i plintar, vägg eller vilar på marksten.

Bortsett från själva altanen i sig bör ni nog rensa en hel del växtlighet, lägg markduk och möjligen också ett tunt lager makadam.
K kniv skrev:
För att hjälpa dig lite mer så gör jag antagandet om att du med bärlina egentligen menar skruvregel? Stefans inlägg ger dig inte så mycket mer info än att dumförklara din användning av bärlina.


Kolla på denna exempelbild för terminologi. [länk]
Man lägger alltså trallen på skruvreglar (eller så benämns de spikreglar om man spikar). Dessa reglar vilar på bärlinan. Och bärlinan i sin tur är fäst i plintar, vägg eller vilar på marksten.

Bortsett från själva altanen i sig bör ni nog rensa en hel del växtlighet, lägg markduk och möjligen också ett tunt lager makadam.
@Stefan N ger den absolut nyttigaste informationen hittills och dumförklarar ingen. Det är väldigt tight under dörren även för en ”skruvregel” så att sänka ner denna mellan de befintliga bärlinorna är ingen dum idé (y)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tack för svar. Så reglar som jag fäster i dragskor, vinkelrätt mot bärlinorna och i samma höjd som bärlinorna är det som gäller? 60 cc mellan reglerna.

Sen trallen på det. Jag kan lägga trallen i riktningen parallellt med huset sen antar jag, trots att reglarna sitter i samma riktning?

Angående begreppsförvirringen från min sida så trodde jag att bärlinan alltid var en "planka" som fästes mot huset och parallellt med det. Men nu vet jag bättre.
 
En till fråga. Plintarna sitter ju fastskruvad med stora muttrar som sticker upp. Om mna lägger reglar i samma nivå som bärlinan så kommer ju dessa att vara I vägen när jag lägger trallen. Försänka dem I brädorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.