Hej!
Jag behöver er hjälp med att hitta en snygg inbyggnadsugn i rostfritt som går att ansluta till ett uttag med 10 A säkring. Anledningen till att inte större effekt ej kan användas är den risiga stammen till lägenheten.

Tack på förhand!

Mvh

Jonas
 
Det blir nog svårt. Vad sitter för ugn/spis nu som klarar sig på 10A, om vi nu pratar 230 elementspänning?
 
Hej!
Idag är det en gasugn. Det är tänkt att det skall bli gashäll och elugn.

Mvh

Jonas
 
Jag förstår.
Alla ugnar jag sett vill ha 16A, min egen tex är specad till 3,5 kW. Men detta är med varmluft och grill, (som jag fö använder som snabbstartläge) . Nöjer man sig med att använda vanlig över/undervärme gissar jag att den klarar sig med 10A/2,3 kW, jag har inte hittat någon uppgift i manualen (tittade faktiskt idag av annan anledning). Går ju att mäta iofs.
Men är din stigare bara på 10A, det är inte åtminståne 16A? Isf går det att dra fram en 16A grupp till ugnen, nackdelen är att huvudsäkringen (i källaren??) ryker om man drar på dammsugaren, micron, vattenkokaren eller något annat effektkrävande samtidigt som ugnen.
Edit:samt att man troligtvis inte får någon selektivitet.
Dessutom, om flera i huset sätter in elugn kan ni börja få problem med överlastade stigare och servisledningar, speciellt vid de tillfällen då många lagar mat i ugnen samtidigt, julskinka, janssons frestelse...tillfällen då man helst inte vill ha strömavbrott...icon_wink.gif

edit2: Jag har iofs sett små bänkspisar med ugn på 10A, man det är nog inte en sån du vill ha...icon_wink.gif icon_wink.gif
 
Bauhaus säljer Noname rostfria inbyggnadsugnar av väldigt enkel modell. De var specade till 2.2 kW tror jag. Ingen varmluft och inget flash dock!
 
Tack för svaren!
Jag har varit på semester ett tag så jag har inte haft möjlighet att svara.
Fotografen: du har helt rätt, det är 16 A in till lägenheten.
Jag har hittat följande ugn Electrolux - Produkter - Kök / Matlagning / Ugnar / EOB66713X som endast är på 2500 Watt och kräver en 13 A säkring. Jag trodde att det var 10 A eller 16 A som gällde i Sverige? Tror ni det kan funka på 10 A? Kanske dumt att chansa.
Anledningen till att jag försöker hitta en ugn med lägre effekt är att ny ledningsdragning (16 A kräver ju 2.5 mm2) kommer att bli problematisk. 13 A, är det 1.5 mm2 eller 2.5 mm2 som gäller då? Någon som vet?

Tack ännu en gång!

Jonas
 
Jag har kört min Ugn på 10A i ett år nu (230v) aldrig några problem för mig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.