Hej!

Har beställt en Santorini Pool XL Round Ø460 x 120 cm (https://www.swim-fun.com/sortiment/pools-and-accessories/pools/santorini-pool-xl-o4-60-x-1-20m_1) för att barnen ska kunna svalka sig.

Tidigare år har vi haft mindre stålrör spoiler som vi bara ställt på en förtältsmatta direkt på gräsmattan. Har fungerat OK men denna pool är betydligt större.

Tänkte delvis gräva ner åbäket. Fungerar det om man gräver ut ca. 90 cm., lägger 5-10 cm. sand, 5 cm. tjock cellplast (för att få lite isolering men främst en slät botten) och sist konstgräsmatta innan man monterar poolen?
 
n0ir n0ir skrev:
Hej!

Har beställt en Santorini Pool XL Round Ø460 x 120 cm ([länk]) för att barnen ska kunna svalka sig.

Tidigare år har vi haft mindre stålrör spoiler som vi bara ställt på en förtältsmatta direkt på gräsmattan. Har fungerat OK men denna pool är betydligt större.

Tänkte delvis gräva ner åbäket. Fungerar det om man gräver ut ca. 90 cm., lägger 5-10 cm. sand, 5 cm. tjock cellplast (för att få lite isolering men främst en slät botten) och sist konstgräsmatta innan man monterar poolen?
Du bör överväga nån form av dränering om du gräver en grop. Men förutom det så, gräv sluttande kanter runtom.
Jag har gjort liknande, 0-16, avvägt och paddat sedan markisolering (xps). Isoleringen är mer till för skön botten än att isolera, det mesta av värmen dunstar uppåt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Du bör överväga nån form av dränering om du gräver en grop. Men förutom det så, gräv sluttande kanter runtom.
Jag har gjort liknande, 0-16, avvägt och paddat sedan markisolering (xps). Isoleringen är mer till för skön botten än att isolera, det mesta av värmen dunstar uppåt.
Jag hade tänkt lägga in gropen efter poolen var ställd på plats. Håller inte poolen för det (inte ens om den är fylld med vatten)? Hur har du gjort med avståndet som blir om man gräver med sluttande kanter? Däck?
 
n0ir n0ir skrev:
Jag hade tänkt lägga in gropen efter poolen var ställd på plats. Håller inte poolen för det (inte ens om den är fylld med vatten)? Hur har du gjort med avståndet som blir om man gräver med sluttande kanter? Däck?
Dräneringsgrop/brunn efteråt menar du?
Borde gå men det blir ju trängre utrymme att jobba på.

Jag har nog ca. 0,5m runtom utanför själva poolen innan sluttningen börjar, en del där större delen av trädäcket är grävd svagt sluttande.

Så här ser det ut hos oss.
Översiktsbild av en trädgård med en rund pool omgiven av ett trädäck, bredvid en liten röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR FredrikR skrev:
Dräneringsgrop/brunn efteråt menar du?
Borde gå men det blir ju trängre utrymme att jobba på.

Jag har nog ca. 0,5m runtom utanför själva poolen innan sluttningen börjar, en del där större delen av trädäcket är grävd svagt sluttande.

Så här ser det ut hos oss.
[bild]
Snyggt! Pratade med grävaren (erfaren) som menade att det inte behövdes någon dränering alls? Bara grop och sand.
 
n0ir n0ir skrev:
Snyggt! Pratade med grävaren (erfaren) som menade att det inte behövdes någon dränering alls? Bara grop och sand.
Det får stå för han!
Jag tycker mig läsa att de flesta satsar på dränering då grävs för pooler. ;)(y)

Det är ju snabbt gjort det peta ner slang runtom och leda till nåt brunnsaktigt och dränkpump.
Better safe than sorry du vet. :cool:
 
Forsätter lite på tråden, Jag har oxå fundering på att sänka ner en Intex pool. rund 4,88 ' 1,22.
Bör man gräva ca 50 cm bredare hål ? Har fundering på att lägga ett trädäck runt sedan.
 
B
"Tänkte delvis gräva ner åbäket. Fungerar det om man gräver ut ca. 90 cm., lägger 5-10 cm. sand, 5 cm. tjock cellplast (för att få lite isolering men främst en slät botten) och sist konstgräsmatta innan man monterar poolen?"

Så gjorde jobbarkompisen, blev bra. Fast han la inget konstgräs under poolen. Vad fyller det för funktion?

Dränering eller inte tror jag beror på din väl dränerad mark du har. Jag hade nog skippat dräneringen...
 
Leijonvalje Leijonvalje skrev:
Forsätter lite på tråden, Jag har oxå fundering på att sänka ner en Intex pool. rund 4,88 ' 1,22.
Bör man gräva ca 50 cm bredare hål ? Har fundering på att lägga ett trädäck runt sedan.
Min grävare tyckte man skulle ha ca. 50 cm. extra. Tänker att det inte är någon nackdel om man ska hålla på och lägga ner cellplastskivor och markduk... Har dock läst lite olika besked om man sedan ska fylla igen med jord in mot stålväggen eller lämna en trattformad utgrävning runt om. Antar att det har med om man tänker att poolen kan stå mot tyngden av jorden eller inte?
 
B BSOD skrev:
"Tänkte delvis gräva ner åbäket. Fungerar det om man gräver ut ca. 90 cm., lägger 5-10 cm. sand, 5 cm. tjock cellplast (för att få lite isolering men främst en slät botten) och sist konstgräsmatta innan man monterar poolen?"

Så gjorde jobbarkompisen, blev bra. Fast han la inget konstgräs under poolen. Vad fyller det för funktion?

Dränering eller inte tror jag beror på din väl dränerad mark du har. Jag hade nog skippat dräneringen...
Konstgräs eller markduk ska tydligen gör att det känns trevligare att gå på linern (mjukare?)? Sedan antar jag att det också maskerar springorna i cellplastskivorna?
 
B BSOD skrev:
"Tänkte delvis gräva ner åbäket. Fungerar det om man gräver ut ca. 90 cm., lägger 5-10 cm. sand, 5 cm. tjock cellplast (för att få lite isolering men främst en slät botten) och sist konstgräsmatta innan man monterar poolen?"

Så gjorde jobbarkompisen, blev bra. Fast han la inget konstgräs under poolen. Vad fyller det för funktion?

Dränering eller inte tror jag beror på din väl dränerad mark du har. Jag hade nog skippat dräneringen...
Undrar om inte konstgräset är poolmatta, samma som altanmatta men utan gummipluttarna undertill.
 
n0ir n0ir skrev:
Min grävare tyckte man skulle ha ca. 50 cm. extra. Tänker att det inte är någon nackdel om man ska hålla på och lägga ner cellplastskivor och markduk... Har dock läst lite olika besked om man sedan ska fylla igen med jord in mot stålväggen eller lämna en trattformad utgrävning runt om. Antar att det har med om man tänker att poolen kan stå mot tyngden av jorden eller inte?
Du vinner nog inget på att återfylla mot poolen.
Snarare tvärtom kanske, då man brukar vilja tömma ur nedan skimmer och tillopp över vintern.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Undrar om inte konstgräset är poolmatta, samma som altanmatta men utan gummipluttarna undertill.
Verkar finnas både dedikerade poolgrejer som ofta heter bottenmatta el.dyl. men har även läst folk som rekommenderar konstgräs eller balkongmattor. Antar att det kanske även skulle fungera med golvprodukter som t.ex. underlagsisolering eller underlagsfoam? Man fick 2x4 m. konstgräs (grå) för typ 60:-/m2 inkl. frakt. Byggmax har 3mm. underlagsisolering av XPS-material för typ 25:-/m2 (https://www.byggmax.se/underlagsskiva).
 
  • Gilla
Gräsmattenörden
  • Laddar…
n0ir n0ir skrev:
Verkar finnas både dedikerade poolgrejer som ofta heter bottenmatta el.dyl. men har även läst folk som rekommenderar konstgräs eller balkongmattor. Antar att det kanske även skulle fungera med golvprodukter som t.ex. underlagsisolering eller underlagsfoam? Man fick 2x4 m. konstgräs (grå) för typ 60:-/m2 inkl. frakt. Byggmax har 3mm. underlagsisolering av XPS-material för typ 25:-/m2 ([länk]).
Poolmattan är slät, och inte just nå sista dyrare än tex altanmattan.
 
n0ir n0ir skrev:
Min grävare tyckte man skulle ha ca. 50 cm. extra. Tänker att det inte är någon nackdel om man ska hålla på och lägga ner cellplastskivor och markduk... Har dock läst lite olika besked om man sedan ska fylla igen med jord in mot stålväggen eller lämna en trattformad utgrävning runt om. Antar att det har med om man tänker att poolen kan stå mot tyngden av jorden eller inte?
Jag har ingen stålväggspool uan det är duken direkt och benen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.