En fråga om tegel

Har för några år sen satt upp ett uterum uterummet består av 3 väggar med glaspartier och en vägg med röd tegel samt 32 mm kanalplast på taket och den innersta väggen där det finns tegel så har jag satt panel på lodrätta reglar så det finns luft bakom panelen, panelen ligger ner.

På tegelväggen brukar det oftast finnas små hål i teglet som kallas stötfogar. I mitt fall så finns två eller tre stycken( har sett tegelhus som inte alls har det )

Dock är det ingen stor tegelvägg där panelen sitter, den största delen av väggen består av fönster och en altandörr så det kan handla om 3-4 kvm tegelvägg

En del säger att vatten ska rinna ut ur hålen om det regnar på väggen och blir blöt och en del säger att det är ventilation för tegelväggen ifall blir fukt innanför medans andra säger att det behövs inga stötfogar.


Men frågan är egentligen:

1 Varför har vissa tegelhus stötfog och inga andra ? Och vad är bäst ?

2 Vad är sant, är det för vatten ska rinna ut eller för ventilation eller båda ?

3 Vad gör stötfogen för nytta när det är i ett uterum, där den aldrig kan bli blöt ?

4 Hur påverkas det att det sitter panel framför stötfogen. Kan bildas mögel bakom panelen eller än värre bakom tegelväggen ?

5 Bör man göra hål i panelen för det skall bli ventilation ( har ingen aning var hålen finns idag ) för att undvika att det blir fukt ?!

Bild på stötfog, OBS lånad bild, på mitt hus så sitter stödfogen på den tredje raden sett nedifrån

Tack på förhand med er expertis
 
  • Stötfog i röd tegelvägg som används för diskussion om dess funktion och behov i uterumskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg med synliga stötfogar på den tredje raden nedifrån och fallna löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är för ventilation till luftspalten på hus. Hur är din vägg byggd? Enbart tegel eller typ skalblock som i sin tur är klätt med tegel?
 
B
Stötfogen är det man murar på kortsidan mellan två block, den vertikala fogen. Murar man utan stötfog så murar man bara mellan blocken, den horisontella delen. Det är väl främst leca eller lättbetong som man murar utan stötfog, tegel brukar vara fullfogsmurat.

Spalten är till för både ventilation och kondens ska kunna rinna ut, därav att den sitter långt ner på fasaden. Området bakom tegelväggen är ju ventilerat. Stenen är ju ofta kall, vilket gör att det kan kondensera på insidan av väggen i vissa väderlägen. Viktigt då att kondens kan släppas ut och att luft kan torka ut konstruktionen.

Du har ju luft bakom din panel, och den sitter ju torrt, under tak. Jag tror inte den kommer mögla, om du inte har väldigt dålig ventilation i ditt uterum. Jag skulle inte oroa mig.
 
  • Gilla
bengt_1966 och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Den är för ventilation till luftspalten på hus. Hur är din vägg byggd? Enbart tegel eller typ skalblock som i sin tur är klätt med tegel?
Det är nog ett skal skydd då det finns mellanrum bakom tegelväggen.
 
B BSOD skrev:
Stötfogen är det man murar på kortsidan mellan två block, den vertikala fogen. Murar man utan stötfog så murar man bara mellan blocken, den horisontella delen. Det är väl främst leca eller lättbetong som man murar utan stötfog, tegel brukar vara fullfogsmurat.

Spalten är till för både ventilation och kondens ska kunna rinna ut, därav att den sitter långt ner på fasaden. Området bakom tegelväggen är ju ventilerat. Stenen är ju ofta kall, vilket gör att det kan kondensera på insidan av väggen i vissa väderlägen. Viktigt då att kondens kan släppas ut och att luft kan torka ut konstruktionen.

Du har ju luft bakom din panel, och den sitter ju torrt, under tak. Jag tror inte den kommer mögla, om du inte har väldigt dålig ventilation i ditt uterum. Jag skulle inte oroa mig.
Tack för ditt svar, uterummet är ventilerat dagligen genom att partierna står öppna några cm på nästan alla sidor, och när vi är hemma s
B BSOD skrev:
Stötfogen är det man murar på kortsidan mellan två block, den vertikala fogen. Murar man utan stötfog så murar man bara mellan blocken, den horisontella delen. Det är väl främst leca eller lättbetong som man murar utan stötfog, tegel brukar vara fullfogsmurat.

Spalten är till för både ventilation och kondens ska kunna rinna ut, därav att den sitter långt ner på fasaden. Området bakom tegelväggen är ju ventilerat. Stenen är ju ofta kall, vilket gör att det kan kondensera på insidan av väggen i vissa väderlägen. Viktigt då att kondens kan släppas ut och att luft kan torka ut konstruktionen.

Du har ju luft bakom din panel, och den sitter ju torrt, under tak. Jag tror inte den kommer mögla, om du inte har väldigt dålig ventilation i ditt uterum. Jag skulle inte oroa mig.
Uterummet är bra ventilerat då det alltid ett eller fler partier står öppna några cm öppet under sommaren, på vintern så är det också öppet fast på ett partier sedan är det öppet några mm längst vid taket runt om också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.