tommib
Jag funderar på om jag verkligen måste köpa svindyra filter från Corroventa eller om jag kan köpa något billigare filter i storformat och klippa till. Problemet är att jag inte vet vilken typ av filter det ska vara.

Orginalfilter
https://www.corroventa.se/produkter/tillbehoer/filter/utbytesfilter-20184/

Ligger kring 95 kr/st men jag har lyckats hitta ner mot femtiolappen.

Jämför det med att köpa filterduk från diverse leverantörer för 100 kr/kvm så är det fortfarande svindyrt.

Är det någon som vet vad man kan använda istället för Corroventas orginalfilter?
 
Jag köpte filtermaterial och klippte egna filter till min Acetec avfuktare, den skulle ha klass G4...

Edit: vill du testa/jämföra kan jag klippa en bit och skicka till dig...
 
tommib
Tack, jag har dock rätt mycket av just G4 eftersom jag använder det till min hemmabyggda luftrenare. Lite därför frågan uppstod....

Det är otroligt irriterande att Corroventa inte publicerar vilken filterklass de vill ha till avfuktaren.
 
tommib tommib skrev:
Tack, jag har dock rätt mycket av just G4 eftersom jag använder det till min hemmabyggda luftrenare. Lite därför frågan uppstod....

Det är otroligt irriterande att Corroventa inte publicerar vilken filterklass de vill ha till avfuktaren.
Provade du G4:an?
 
tommib
Nej, stängde av Corroventan istället. Givet elpriserna var det lite väl lyxigt att ha den igång. Den är ersatt av en kondensavfuktare.
 
Är det krypgrund? Funkar verkligen en kondensavfuktare i krypgrund under vintern? Vad är skillnaden i förbrukning?
 
tommib
Nja, krypgrund och krypgrund.... Du får leta lite på forumet ;)

Principiellt fungerar en kondensavfuktare så länge temperaturen är över noll men effektiviteten sjunker. I just min "krypgrund" så vet jag att temperaturen inte sjunker under 16 grader så det fungerar bra. Man måste se till de lokala förhållandena.

Energiförbrukningen skulle jag gissa är runt 25% jämfört med sorptionsavfuktaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.