wildeside
Det beror väl på hur underarbetet är gjort.
 
wildeside wildeside skrev:
Det beror väl på hur underarbetet är gjort.
Gissade att svaret skulle vara nåt sånt :) Men ok, så om underarbetet är stabilt finns det alltså inga problem med att bara gjuta över plattorna? Hade varit skönt att slippa ta bort dem o bara köra på.

Ska ta o lyfta på ett par stenar vid tillfälle o se hur underarbetet ser ut
 

Bästa svaret

semanuelsson semanuelsson skrev:
Hej, ni som är insatta, kan man gjuta platta för uterum ovanpå gammal stenläggning eller måste den bort först?
Rent genrellt skulle jag säga att man vill ta bort stenarna. Skulle det glappa så kan det ju börja spricka så småningom...

Är underarbetet bra sen med packad singel så kanske man kan slippa gräva bort och göra om det momentet dock.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Rent genrellt skulle jag säga att man vill ta bort stenarna. Skulle det glappa så kan det ju börja spricka så småningom...

Är underarbetet bra sen med packad singel så kanske man kan slippa gräva bort och göra om det momentet dock.
Ok, ja då får de åka. Bättre lite mer jobb innan än ledsen efter :) Tack för svar
 
wildeside
Om underarbetet är rätt gjort och dom gamla plattorna ligger som dom ska och gjuts in/över med en grundplatta som är armerad så är jag övertygad att plattorna inte har en möjlighet att glappa eftersom dom är fastgjutna i betongen.
Men om marken under sjunker så blir det självklart problem men det beror inte på plattorna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Om underarbetet är rätt gjort och dom gamla plattorna ligger som dom ska och gjuts in/över med en grundplatta som är armerad så är jag övertygad att plattorna inte har en möjlighet att glappa eftersom dom är fastgjutna i betongen.
Men om marken under sjunker så blir det självklart problem men det beror inte på plattorna.
Plattorna har gett sig lite, är inte helt jämn läggning. Så min gissning är att underarbetet inte är stabilt nog. Detta är inne på en gård där inga tunga grejer kan belasta (går inte att komma in med bil t.ex). Tror stenläggningen är gjord för 20+ år sen så kanske att det stabiliserats? Men jag vågar nog inte lita på att det inte kan röra sig mer.
 
wildeside
semanuelsson semanuelsson skrev:
Plattorna har gett sig lite, är inte helt jämn läggning. Så min gissning är att underarbetet inte är stabilt nog. Detta är inne på en gård där inga tunga grejer kan belasta (går inte att komma in med bil t.ex). Tror stenläggningen är gjord för 20+ år sen så kanske att det stabiliserats? Men jag vågar nog inte lita på att det inte kan röra sig mer.
Börja med att kontrollera under arbetet.
Är inte det rätt gjort så är det bara att börja om och göra rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.