Normalt verkar det som alla hängrännor slutar innan de når fram till vindskiva och gavelbeslag. Varför täcker inte hängrännan vindskivan och dropplisten? Finns det någon teknisk anledning till denna "norm". Problemet blir ju att man får dropp och ibland även istappar över punkter där man inte vill ha det till exempel gångar, altaner etc.
 
Man monterar hängränna så nära vindskivan man kan och plåt vindskivan brukar jämt ta det sista vattnet så det hamnar i rännan. Vet inte hur man ska göra det på något annat sätt förutom om man börjar kapa i vindskivan vilket inte skulle vara snyggt. Är ditt verkligen korrekt gjort har du bilder?
 
gavel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man ser på bilden så slutar hängrännan 7-8 cm innan den når fram till ytterkanten av gavelbeslaget. Vattnet rinner längs utvikningen på gavelbeslaget och droppar ner utanför hängrännan. Det är inga stora mängder vatten men tillräckligt för att skapa istappar och hala fläckar.
 
  • DSC04694.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väldigt stort mellanrum brukar bara lämna 5 mm från vinskivan.
 
  • Gilla
Buppa
  • Laddar…
Man kan även göra vattenavledare på vindskiveblecket som styr in vattnet om man har problem med att vattnet som rinner på blecket droppar utanför.
 
Lyfter den här tråden då jag fått problem som liknar detta. Det ser nästan identiskt ut som bilderna på mitt hus (förutom att på sidan jag har problem går ett stuprör ner).

På en sida om huset verkar det som om mycket vatten som hamnar på vindskivan och vindskiveplåten (regn/snö/kondens) liksom rinner utefter den för att sen i det nedersta hörnet droppa.

Då jag stenlagt precis resulterar det att (pga takutstick) bildas en rejäl isfläck precis i ett hörn som man rundar ofta. Det känns som en tidsfråga innan någon ramlar rejält där.

Finns något sätt att liksom samla upp vatten som rinner på utsidan av vindskivor och leda dom till ett stuprör?
 
B Barnrikehuset skrev:
Lyfter den här tråden då jag fått problem som liknar detta. Det ser nästan identiskt ut som bilderna på mitt hus (förutom att på sidan jag har problem går ett stuprör ner).

På en sida om huset verkar det som om mycket vatten som hamnar på vindskivan och vindskiveplåten (regn/snö/kondens) liksom rinner utefter den för att sen i det nedersta hörnet droppa.

Då jag stenlagt precis resulterar det att (pga takutstick) bildas en rejäl isfläck precis i ett hörn som man rundar ofta. Det känns som en tidsfråga innan någon ramlar rejält där.

Finns något sätt att liksom samla upp vatten som rinner på utsidan av vindskivor och leda dom till ett stuprör?
Jag har samma problem. Tänker att jag vill sätta någon avledare uppe på vindskiveblecket så som någon skrev ovan.
Hur löste du det? Bilder?
Finns det någon produkt man kan köpa, eller får man hitta på något själv?
 
Du viker upp nederdelen på vindskiveplåten ca 5 mm. Delen ovanpå vindskivan får vara som den är.
 
  • Gilla
Juniperus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.