Hej! Jag beställde nyligen en Vermont Castings kamin med Katalysator (Defiant). Jag köpte den eftersom den har hög effekt och lång brinntid, enligt deras egen marknadsföring och försäljare.
Jag hade sotaren på besök under reparationen av murstocken som absolut, super bestämt rekommenderar att lämna tillbaka kaminen. Att han har sett mycket stora problem med katalysator kaminer och att dom inte är gjorda för björkved.
Så, snälla, om någon har erfarenhet av Vermont Castings kaminer med katalysator, vore toppen att höra om era erfarenheter.
Stort tack!
Julia
 
Hejsan jag har haft en encore sen 2006 och är väldigt nöjd.

Vad för problem hade sotaren sett med björkved? Jag eldar blandat i min och går en heldel björk i den.

Det som är lite jobbigt är att sota katalysator utrymmet vilket man bör göra en gång om året. Det är bökigt att ta isär och sätta ihop på min kamin.

Mvh Fredrik
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Hejsan jag har haft en encore sen 2006 och är väldigt nöjd.

Vad för problem hade sotaren sett med björkved? Jag eldar blandat i min och går en heldel björk i den.

Det som är lite jobbigt är att sota katalysator utrymmet vilket man bör göra en gång om året. Det är bökigt att ta isär och sätta ihop på min kamin.

Mvh Fredrik
F Fredrik_Lerum skrev:
Hejsan jag har haft en encore sen 2006 och är väldigt nöjd.

Vad för problem hade sotaren sett med björkved? Jag eldar blandat i min och går en heldel björk i den.

Det som är lite jobbigt är att sota katalysator utrymmet vilket man bör göra en gång om året. Det är bökigt att ta isär och sätta ihop på min kamin.

Mvh Fredrik
Hej Fredrik, stort tack, kul att höra!
Jag tror han menade att han har stött på många som haft problem med att sotet kladdar ihop. Att den är gjord för ek och annat hårt trä och inte för Björk. Men en annan skortstenstekniker jag pratade med nämnde att det kan vara för att dom har eldat eldat på fel sätt så att röken blir för varm. Kanske lämnat dörren öppen mycket eller så. Har du eldat med katalysatorn, och har du eldat lång tid på utan att fylla på ved, såsom reklamen säger att den klarar av?
Vänliga hälsningar,
Julia
 
Jag brukar elda i katalysator läge för då brinner det lugnare och under längre tid. Det är dock viktig att kaminen är tillräckligt varm innan man ställer om till katalysator läget.

Om sotet kladdar ihop så låter det som de antingen inte sotat katalysator utrymmet på länge vilket get dåligt drag. Alternativt ställer om till katalysator innan kamin blivit varm nog.
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Jag brukar elda i katalysator läge för då brinner det lugnare och under längre tid. Det är dock viktig att kaminen är tillräckligt varm innan man ställer om till katalysator läget.

Om sotet kladdar ihop så låter det som de antingen inte sotat katalysator utrymmet på länge vilket get dåligt drag. Alternativt ställer om till katalysator innan kamin blivit varm nog.
Tack!! ⭐
 
Som tidigare nämnt så är temperaturen innan man ställer om till katalysator viktig…
Jag hade en https://www.woodstove.com/fireview-model-205 tidigare med katalysator.. enligt mig när man lär sig elda med katalysator så är det det bästa du kan ha..
Det hände även att jag ”glömde” öppna spjället vid påfyllning, men det gick det med…
Det som du ska tänka på är att vid katalysator drift så blir det väldigt höga rökgas temperaturer så man behöver så strypa till luften lite så att man inte knäcker skorstenen… annars så om man fyller på kvällen så har man glöd bädd på morgonen så är det att lägga in igen o låta det ta sig o vänta rätt temp o slå över till katalysator drift igen, o varmt blir det
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Grovsnus73
Julia Nycander Julia Nycander skrev:
Hej! Jag beställde nyligen en Vermont Castings kamin med Katalysator (Defiant). Jag köpte den eftersom den har hög effekt och lång brinntid, enligt deras egen marknadsföring och försäljare.
Jag hade sotaren på besök under reparationen av murstocken som absolut, super bestämt rekommenderar att lämna tillbaka kaminen. Att han har sett mycket stora problem med katalysator kaminer och att dom inte är gjorda för björkved.
Så, snälla, om någon har erfarenhet av Vermont Castings kaminer med katalysator, vore toppen att höra om era erfarenheter.
Stort tack!
Julia
Jag har en Intrepid 2 från VC, sotarn har berömt min skorsten och har frågat om jag inte eldar mycket. Det som är att folk eldar fel, finns en bra kille på tuben som förklarar det hela med att elda rätt. (20) Intrepid II LIGHTING AND RUNNING FOR BEST RESULTS ! - YouTube
MVH
 
Grovsnus73 Grovsnus73 skrev:
Jag har en Intrepid 2 från VC, sotarn har berömt min skorsten och har frågat om jag inte eldar mycket. Det som är att folk eldar fel, finns en bra kille på tuben som förklarar det hela med att elda rätt. (20) Intrepid II LIGHTING AND RUNNING FOR BEST RESULTS ! - YouTube
MVH
Tack!!
 
R Robelirob skrev:
Det som du ska tänka på är att vid katalysator drift så blir det väldigt höga rökgas temperaturer så man behöver så strypa till luften lite så att man inte knäcker skorstenen
Fast varför vill man ha väldigt höga rökgastemperaturer? Verkningsgraden på kaminen lär ju gå ner om rökgastemperaturen blir hög och mer värme försvinner ut via skorstenen? Man vill ju inte elda för kråkorna.
 
  • Gilla
Julia Nycander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.