Fungerar fint det.
 
tommib
D drsakke skrev:
Om man använder ftx (i olika grad) så är inte deta helt sant. I elbastu med tilluft från ftx så placeras tilluften i vägg eller tak ÖVER aggregatet. Frånluft nede unde bänkarna. Detta ger absolut bäst inneklima i bastun. Alternativt kan frånluft gå via frånluft i angränsande rum(då ut från bastu via glipa under dörren. Tilluft som i första alternativ.
Mvh
Sakke

Varför? Jag fattar att det kommer ta mindre fukt med sig och inte kyla ner bastun lika mycket men förutom det?

Jag hade nog inte anslutit bastun till FTX alls utan bara kört traditionell till- och frånluft mot rummet utanför bastun. I det rummet hade jag däremot satt en frånluftsventil.
 
Så här ser hela våningen ut. Till-luft kommer då en ventilationslucka från hallen och in under aggregatet.
Ritning av våningsplan med markerade befintliga ventilationsluckor och föreslagen till-luft under aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var ska jag sätta frånluft?

I detta rummet finns det nu en ventilationslucka, och det finns även en i WC och en i tvättstuga.

Ska jag göra om ventilationsluckan som finns i basturummet till en frånluft-ventilationslucka, så att frånluften går rakt utomhus? Eller ska jag sätta igen den och göra en frånluft-ventilationslucka mellan bastu och WC?

Bilder

Från basturummet:
En gammal ventilationslucka på en vägg med gul- och vitrandig tapet, diskuterad för möjlig omvandling till frånluft-ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från WC:
Ventilationslucka öppen i taket med synlig isolering, behov av råd om frånluftsventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från tvättstuga:
Ventilationslucka i vägg med synliga lameller, möjlig position för frånluft i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib tommib skrev:
Varför? Jag fattar att det kommer ta mindre fukt med sig och inte kyla ner bastun lika mycket men förutom det?

Jag hade nog inte anslutit bastun till FTX alls utan bara kört traditionell till- och frånluft mot rummet utanför bastun. I det rummet hade jag däremot satt en frånluftsventil.
Det har ingenting med fukt att göra.
Ftx kör inn mer luft än en elektrisk aggregat sirkulerar(elagg är inte ngn optimal pådrivare av ventilation) dvs. att luften från ftx som kanske är 16-20grader samlas i nedre delar av rummet då kall luft är tyngre än varm luft. Om den levereras över aggregatet i den uppåtgående varma luften så blandas den friska luften på ett effektivt sätt inn i bastuns luftsirkulation det är ett par positiva sidoeffekter av detta: 1)man undviker överopphetning av vägg och tak över aggregat då lite kyligare luft blandas inn över aggregat
2) den friska luften gör att bastun uplevs "friskare" altså frisklufttillförsel kommer direkt dit där man sitter.
3) jämnare värmefördelning.
4) man tar ut den luften som är kallast(långt ner) alltså minde värmeförlust jämfört med att man skulle suga ut luft från taket direkt efter att den har blivit uppvärmd
Ok, det var fyra och inte "ett par" då.

och så är det så bastu/aggregattillverkare reklmmenderar att man gör. Det är så man byggr bastu i finland(senaste 20 åren)- och det fungerar utmärkt.

denna uppfattningen att bastu inte kan(skall) inlemmas i ftx måste man börja gå bort ifrån.

termisk driven ventilation fungerar också helt fint, man kan helt klart ta innluften från hallen och frånluft til et annat angränsande rum(som helst skal vara våtrum då det kommer at bli kondens i det rummet. Helts ftx frånluft eller frånluftsfläkt i det rummet.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Tack för bra svar.

Jag håller nog FTXet utanför en ev framtida bastu ändå men det där var ju ett logiskt och koherent resonemang.

Hyvä tietää että näin tehdään Suomessa, katson varmaan vähän tarkemmin nyt kesänä kun lähden sinne lomille ;)
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vill man spara lite utrymme så kan man bygga så att man får tillgänglig förvaring under lavarna utifrån bastun. Då blir det även mindre volym att värma upp
 
P peter.linkan skrev:
@jbr ...Snyggt gjort med en övre fast bänk och så en flyttbar bänk undertill.
...
Den nedre laven är faktiskt inte flyttbar utan är fast monterad i vägg i ena änden. Att den andra änden vilar på ben beror på att det är glasvägg på den sidan.
Övre laven har "fullbredd" medan den nedre är smalare för att skapa utrymme mellan lave och främre vägg med dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.