Vi ska låta en firma montera en terassmarkis. Radhuset är byggt 1961, det är tegelfasad och träreglar bakom men som vi inte vet var de går. Det är en dörr och ett fönster som sitter ihop med bredd 260 som markisen ska vara över. Hur gör man bäst för att hitta reglarna för att fästa markisen? Bara nyfiken, ska inte göra det själv.
 
  • Radhus i tegel med dörr och ihopkopplat fönster, plats där terassmarkis ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom kommer sannolikt fästa markisen i teglet.
 
J Johan456 skrev:
Dom kommer sannolikt fästa markisen i teglet.
Håller det?
 
Generellt ja. Beror på vad det är för sorts tegel, hålstenstegel eller massivt? Det senare är bättre. Det blir ju inget drag i teglet utan ett vrid, därtill sitter armar normalt sätt monterade i fönstret. En tegelsten kan vara 20cm djup. Det finns då ingen som borrar genom den och drar i en 27cm lång skruv.
 
Jag läste i en annan tråd att man behöver ta sig i till regeln om man har luftspalt, jag vet inte om jag har det. Men det jag inte förstår är hur jag ska hitta reglarna.

Fasting65 Fasting65 skrev:
Du måste borra hål genom teglet och hitta reglarna. Därefter trycker du in distansrör i plast eller stål. Dessa distanser ska vara några millimeter längre än hålets djup. Markisfästet får inte trycka mot teglet om det är ett fasadtegel. Teglet i sig klarar lasten från markisen, men eftersom det är en luftspalt mellan tegel och husets stomme så kommer markisen trycka sönder fasaden - troligast i murskiften.

En dum fråga: Har du inte fått info från markisleverantören? En kunnig leverantör SKA veta sånt - samt informera dej.
EDIT: vet inte vad det är för typ av tegel
 
Ok, det finns olika åsikter om huruvida man behöver hitta reglarna för montering eller ej. Men om man bortser från det och antar att man vill hitta reglarna, HUR gör man det?
 
M mrgert skrev:
Ok, det finns olika åsikter om huruvida man behöver hitta reglarna för montering eller ej. Men om man bortser från det och antar att man vill hitta reglarna, HUR gör man det?
Jag är lite nyfiken på hur det slutade?

Är själv spekulant på att få markiser installerade men är lite orolig för att fästa sådant i mexiteglet.

Det kanske inte är så farligt att fästa i teglet om man har automatik så markiserna går in när det blåser?


Tänker mig något sånt här;

Svarta markiser installerade ovanför fönster i en vit tegelvägg med blomlådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi har beställt markiserna nu. Jag frågade firman och vad gäller terassmarkisen över uteplatsen sa de att de kommer mäta upp var bjälklaget går mellan våningarna och borra där, sätta distansrör så att belastningen inte ligger på teglet.

Om det är enskilda markiser över ett ganska smalt fönster borde ju belastningen vara betydligt mindre. Dels för att markiserna är mindre men också för att de har stöd längre ned som tar upp kraften och avlastar vridkraften som blir längst upp annars. Vår terassmarkis ska ju däremot vara 4 m bred och gå ut 3 m och har ju inga stödpinnar så det blir större krafter uppe vid fästet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.