Vi har för avsikt att sänka innertaket från 295 till 260 cm. Anledningen är att vi vill ha ett rakt tak i ett över hundra år gammalt hus. Vi tänker även att montera in spottar.
Vad ska vi välja? Stålreglar eller träreglar? Hur gör vi det bäst?
 
Hej, beror ju helt och hållet på vad för innertak ni vill ha. Nedpendlat tak med skenor och undertaksskivor är ju lättast. Sen behöver ni ju inte sänka så mycket för att jämna till och sätta spottar, då räcker det ju med 120+takgips.
 
E EI30-SaC skrev:
Hej, beror ju helt och hållet på vad för innertak ni vill ha. Nedpendlat tak med skenor och undertaksskivor är ju lättast. Sen behöver ni ju inte sänka så mycket för att jämna till och sätta spottar, då räcker det ju med 120+takgips.
Tycker det verkar krångligt med stålprofiler. Vi vill gärna fästa takpanelen i glespanel.
Kan man kombinera dessa?
 
1. Sänk takhöjden så lite som möjligt med läkt eller 45mm reglar som ni kilar i våg. 2. Respektera husets stil, använd inte gips.3. Spottar är ofint i ett 100 år gammalt hus, kanske ok i hall eller badrum säger Stilpolisen ;)
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag måste säga att jag också reagerar både på den ganska dramatiska taksänkningen och spottar i ett gammalt hus. :thinking: :rolleyes: , och spottar som dessutom har blivit rätt omodernt nu ... :sweat:

Jag antar att du vill ha ett helt plant tak? typ gips slätspacklat. Jag är kanske inte rätt person att fråga om råd då, ty jag misslyckades kapitalt med detta i garaget, alla kort-skarvar har spruckit upp.
Jag ruttnade så på allt det där, både jobbet med remsor, spackling, målning, som ändå blev skit sen, så alla tak i huset fick bli Forestia? takplattor (alltså typ huntonit, men 60x120).

Men annars går mina tankar såhär, det meckigaste är att få gipsskarvarna att inte spricka upp.
Och metallreglar rör sig minst, och överväg plåtband för gips som stöd bakom alla gipsskarvar.
Kör du med träreglar så får du istället kortla överallt där skarvar blir.
Har du inte material bakom som du skruvar skivan i, precis överallt där det finns en gipsskarv så kommer du obönhörligen få en spricka sen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att du vill ha ett helt plant tak? typ gips slätspacklat. Jag är kanske inte rätt person att fråga om råd då, ty jag misslyckades kapitalt med detta i garaget, alla kort-skarvar har spruckit upp.
Jag ruttnade så på allt det där, både jobbet med remsor, spackling, målning, som ändå blev skit sen, så alla tak i huset fick bli Forestia? takplattor (alltså typ huntonit, men 60x120).
Helt plant tak vill vi inte ha. Vi tänker satsa på takskivor eller takpanel i MDF.
Vad ska vi välja för belysning i stället för spottar?
 
  • Gilla
Korpe
  • Laddar…
Mikael_L
Immobil Immobil skrev:
Vad ska vi välja för belysning i stället för spottar?
Det ni tycker om, även om det råkar vara spottar. ;)

Men annars beror det väl på rum, vad syftet är med belysningen och preferenser.
En pendlad skärmlampa med tyg på är kanske inte förstavalet i badrummet för de flesta.
(Däremot har det varit lite mode med kristallkrona i badrum ett tag nu :))

Själv byggde jag helt utan en enda spot och var stolt över det (fast inte riktigt, det var två st i fläktkåpan, men de struntade jag i att ta bort och försöka svetsa ihop hålen, utan där fick de bli kvar).
Sen när trappan, hallen på ÖV och badrum på ÖV gjordes klart så fick barnen bestämma rätt mycket (typ deras badrum, deras hall), och då ville dottern prompt ha spottar, så nu är det spotlights i trappan, i hallen uppe och badrummet uppe. Sen är det även en spegelbel i badrummet.

Annars har vi plafonder i lite olika utföranden i 4 sovrum, 1 i köket.
Lysrör i köket (städbel) och i tvättstuga.
En porslinsglob i taket i badrum nere (fast IKEAs variant, med stålborstad metallring runt sockeln).
En pendlad jättegammal armatur i art-deco-stil i v-rum, en slags porslinsglob i hallen, men med klart glas och öppen glob (mer som en uppochnervänd blomvas typ).
En jättegammal "stång med 4 GU-10 spottar" i sidohallen, den sitter bara där tills vi kommer på vad som ska vara där, har hittills tagit 10 år, blir nog minst 10 år till ...
En pendlad armatur överköksbordet, med 2 lampkupor lite liknande skomakarlampa som sitter på en stång.

Jag har kanske glömt något.
Jag är inte helt nöjd med allt, en del vill jag byta, en del ångrar och det är svårt att byta (tja, det är väl lysrören i kökstaket det).
 
Enklast möjliga sättet att få ett tak i våg är att skruva reglar i taket med "karmskruv" (vet ej vad den kallas i Sverige, men helt enkelt en skruv med gänga vid skallen som håller fast regeln så man kan justera "höjden" på regeln)

Sen använder man linjelaser och mäter från laserlinjen upp till regeln och ser till att alla mått är samma, slå sen kilar under reglarna så blir allt stabilt och bra!
 
  • Gilla
Uppner och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.