Hej!

Värmen har slagit till med stor kraft uppe i Västerbotten, för att motverka det olidligt varma klimatet så slog jag om Luftvärmepumpen till kyla istället för värme. Men jag tycker inte att det kommer någon nämnvärd kyla, ibörjan känns det som att det byggs upp kyla för att sedan försvinna.

Vad kan man förvänta sig för lufttemperatur från utblåset när det är ca 30 grader i luften? Pumpen är en Mitsubishi Sumo RW35.
 
Märkligt!
Kan du lägga in en bild på hur fjärrkontrollen ser ut just nu, så blir det lättare att ge tips!
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Jag kan inte säga några grader men om du ställer den på lägsta temp och fullt blås så ska det efter några minuter vara kallt så du fryser om du står mitt i utblåset.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Hej!

Värmen har slagit till med stor kraft uppe i Västerbotten, för att motverka det olidligt varma klimatet så slog jag om Luftvärmepumpen till kyla istället för värme. Men jag tycker inte att det kommer någon nämnvärd kyla, ibörjan känns det som att det byggs upp kyla för att sedan försvinna.

Vad kan man förvänta sig för lufttemperatur från utblåset när det är ca 30 grader i luften? Pumpen är en Mitsubishi Sumo RW35.
Har du den på kyla och enbart kyla så borde det bli svalt och kallt från pumpen.
Jag körde morsans Mitsubishi FH35 nu i midsommar när det var 30 grader ute flera dagar i rad och den kylde väldigt bra!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Märkligt!
Kan du lägga in en bild på hur fjärrkontrollen ser ut just nu, så blir det lättare att ge tips!
Känns helt klart att något är fel!
 
  • Mitsubishi Electric luftkonditionerings fjärrkontroll som visar inomhustemperatur på 15 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en inomhus-utomhustermometer som visar 27.22 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Ojdå. Så ska det inte vara. Det ska vara vara 5-10c eller så. Är fläkten igensatt? Är kylpaketet/kylflänsarna igensatta? Brukar iof bli kallt då, men dåligt drag i flödet.

Kanske läckt ut gasen?
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Känns helt klart att något är fel!
Det är rätt symbol i displayen för Cool Mode iaf om det är samma som på FH35.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ojdå. Så ska det inte vara. Det ska vara vara 5-10c eller så. Är fläkten igensatt? Är kylpaketet/kylflänsarna igensatta? Brukar iof bli kallt då, men dåligt drag i flödet.

Kanske läckt ut gasen?
Okej, ja det är markant skillnad. Jag rengjorde fläkten för någon vecka sedan, såg inte jättesmutsigt ut.
Provade att dra på värme nu också, med ca 28 grader i rummet, ställde in på full värme (31 grader) Så kom det ut ca 38-39 gradig luft ur den.

Kylpaketet, tänkte du det på utsidan av huset eller bara flänsarna på innedelen? Jag har aldrig haft en värmepump förut, men jag vet inte om jag tycker att den har fungerat jättebra sen vi installerade den i December.

Den ska ju ge om jag minns rätt 7kw värme vid full SCOP, det tycker jag inte att den verkar ge. Har rätt bra erfarenhet av byggfläktar, då känns det att det blir duktigt varmt.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är rätt symbol i displayen för Cool Mode iaf om det är samma som på FH35.
Japp det är rätt symbol. Kollade i bruksanvisningen.
 
Vet att det var lite problem för många som hade skaffat melcloud och anslutit pumpen. Då hade man som alternativ när man registrerade att bocka i att den ska användas enbart som värmepump, därför gick den inte köra i kylläge. Kan vara värt att kolla om du nu har den ansluten till melcloud villsäga. Osäker dock om man ens ska få upp symbolen för kyla i så fall :thinking:
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
EddieHansson
Antewallgren Antewallgren skrev:
Okej, ja det är markant skillnad. Jag rengjorde fläkten för någon vecka sedan, såg inte jättesmutsigt ut.
Provade att dra på värme nu också, med ca 28 grader i rummet, ställde in på full värme (31 grader) Så kom det ut ca 38-39 gradig luft ur den.

Kylpaketet, tänkte du det på utsidan av huset eller bara flänsarna på innedelen? Jag har aldrig haft en värmepump förut, men jag vet inte om jag tycker att den har fungerat jättebra sen vi installerade den i December.
Ja, jag menade flänsarna på innedelen.

Vi har också en Mitsubishi och den fungerar utmärkt. Det blir mycket kallt om man står i draget från den. Även när det är sjukt varmt ute....
 
  • Graf som visar månatliga temperaturer i ett vardagsrum jämfört med inställd temperatur och väderprognos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chrille.B Chrille.B skrev:
Vet att det var lite problem för många som hade skaffat melcloud och anslutit pumpen. Då hade man som alternativ när man registrerade att bocka i att den ska användas enbart som värmepump, därför gick den inte köra i kylläge. Kan vara värt att kolla om du nu har den ansluten till melcloud villsäga. Osäker dock om man ens ska få upp symbolen för kyla i så fall :thinking:
Okej! Ja det är helt klart intressant! Jag har registrerat den på MelCloud men tyckte appen var skit rent ut sagt. Kanske får gå in och kika där?

Uppdatering: I appen kan jag bara välja mellan lägena Torkning, Fläkt och värme.
 
En grej som är lätt att glömma är att fjärrkontrollen är en IR-historia (på min Mitsubishi iaf) och då måste du hålla fjärren riktad mot innedelen på VP:n när du ändrar inställningar, annars 'märker' inte VP:n det.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Antewallgren Antewallgren skrev:
Okej! Ja det är helt klart intressant! Jag har registrerat den på MelCloud men tyckte appen var skit rent ut sagt. Kanske får gå in och kika där?

Uppdatering: I appen kan jag bara välja mellan lägena Torkning, Fläkt och värme.
Då är något galet...
 
  • Skärmdump av en digital termostat med inställningar för kylning, uppvärmning, rumstemperatur och fläkthastighet.
EddieHansson
Antewallgren Antewallgren skrev:
Uppdatering: I appen kan jag bara välja mellan lägena Torkning, Fläkt och värme
Testa Torkning. Då ska den kyla, men ha relativt låg fläkthastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.