Hej!

Får inte bukt på problemet med att inte få signal från begränsningskabeln efter att jag borrat av kabeln och lagt ny.

Har alltså installerat/monterat stängsel runt tomten som innebar att vi borrade i sönder kabeln på många olika ställen. Efter monteringen av stängslet la jag en helt ny slinga och skarvade ihop den med den gamla.
Men härifrån får jag inte det att fungera och det blinkar bara blått från laddstationen.

Har felsökt med signalkabelltestare med COMP funktionen som ger signal. Alltså ska kretsen vara hel...
Provade att flytta ut kabeln från stolparna (i metall) ifall det var dom som störde ut, men det ger inget resultat.

Vad mer kan/ska jag egentligen göra?
Laddstationen var dessvärre inte urkopplad när vi borrade av kabeln. Men kan det spela så stor roll med den lågspänning där är, mer än att den bara tappar signal?

Tacksam för förslag på vad jag kan göra eftersom jag inte själv har mer att testa....
 
C
Om du har eller kan låna en multimeter, börja med att ohmmäta slingan (+ ev guide) vid laddningsstationen.
Får du mer än i storleksordningen 10Ω har du en skada på slingan.
Att hitta den är inte lika enkelt. Enklast är förmodligen att använda en lämplig förlängningssladd och mäta mellan olika punkter på slingan för att ringa in felet.
 
Jag har en multimeter och ska mäta slingan imorgon såsom du beskriver. Så ser vi därefter. Skulle det visa sig vara mer än 10Ω som du beskriver så får det nog bli en ny slinga på resten av tomten också…

Återkommer, tack så länge!

C cpalm skrev:
Om du har eller kan låna en multimeter, börja med att ohmmäta slingan (+ ev guide) vid laddningsstationen.
Får du mer än i storleksordningen 10Ω har du en skada på slingan.
Att hitta den är inte lika enkelt. Enklast är förmodligen att använda en lämplig förlängningssladd och mäta mellan olika punkter på slingan för att ringa in felet.
 
Suck! Detta är hopplöst!
Jag mätte förvisso aldrig slingan men när jag kom hem från jobb så lyser lampan grönt!?!?
Jag började fästa slingan igen i gräset men ganska snabbt var det precis som att de började glappa där jag började.
Så jag bytte slingan där ifall där var något som var slitet/gammalt med det jag hade kvar (ca 40-50m) men de blinkar fortfarande blått....
 
L leachim skrev:
Suck! Detta är hopplöst!
Jag mätte förvisso aldrig slingan men när jag kom hem från jobb så lyser lampan grönt!?!?
Jag började fästa slingan igen i gräset men ganska snabbt var det precis som att de började glappa där jag började.
Så jag bytte slingan där ifall där var något som var slitet/gammalt med det jag hade kvar (ca 40-50m) men de blinkar fortfarande blått....
Jag klistrar in här det jag skrev i en annan tråd :

"Med ohm-meter bakom laddstationen såg jag att det var avbrott mellan guide och höger.
Jag tog en lång överbliven kabel och surrade fast ena änden i höger kabel (vid laddstationen).
Gick sedan utefter höger kabel med den lösa kabeländen, ohm-mätaren och en nål.
Stick-prov (!) med nålen avslöjade direkt när jag passerat avbrottet."
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.