Jag söker som en dåre efter en hustillverkare som bygger mindre hus, motsvarande "tiny house" fast utan hjul då. Det ska vara ett modernt, men litet hus, typ från 40 till max 60 kvm med loft. Jag tänkte att tillverkare av fritidshus kanske är rätt väg att gå, men tillverkare efter tillverkare använder fortfarande krypgrunder vilket är odugligt utan luftavfuktare som går konstant.

Jag är ute efter platta på mark + golvvärme, men tänkte kolla om någon här har hittat något tillverkare som haft prefab/kataloghus i så liten storlek och med just gjuten platta, golvvärme osv? Eller är det lösvirke som gäller?
 
Det finns varianter av krypgrunder som har goda förutsättningar att fungera bra. Bara för att det byggdes mycket dåliga krypgrunder på 80talet betyder inte att det inte går att göra det bra. Plattorna var inte heller bra då.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns varianter av krypgrunder som har goda förutsättningar att fungera bra. Bara för att det byggdes mycket dåliga krypgrunder på 80talet betyder inte att det inte går att göra det bra. Plattorna var inte heller bra då.
Vilka?
Samt vad har du för källa för påståendet?
 
Plintgrund för mindre och större hus har använts i flera hundra år utan större problem. Kostnadsmässigt mycket billigare också. Gillar man miljöaspekten , ett plus i kanten där med.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Numera finns också konceptet isolergrund som används av flera katalohustillverkare men jag vet inte hur små grunder de gör. https://isolergrund.se/
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
En idé kan ju vara att bara köpa huset från en tillverkare och fixa hjälp med grunden på annat håll?
 
  • Gilla
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Numera finns också konceptet isolergrund som används av flera katalohustillverkare men jag vet inte hur små grunder de gör. [länk]
Det där var något nytt för min del, får kolla in. Har sett att några hustillverkare kör med isolerade krypgrunder men blir så skeptisk eftersom jag vet hur hårt bara min krypgrundsavfuktare får jobba.
 
B bossespecial skrev:
En idé kan ju vara att bara köpa huset från en tillverkare och fixa hjälp med grunden på annat håll?
Japp, tanken har slagit mig. Skönaste hade dock varit en totalentreprenad som bara fixar platta på mark, golvvärme och hela kitet och reser huset. Efter över 12 års renovering av mitt nuvarande hus är jag lite för trött för att göra något själv också, annars hade även det varit ett alternativ.
 
Kan tillägga att jag har hus idag med halva huset källare och andra halvan av huset krypgrund (tätad, makadam på mark, plast på mark etc) och nu sommartid drar sorptionsavfuktaren i krypgrunden lika mycket el som min luftvärmepump drar på vintern och jag är bara så galet trött på att betala elräkning för något som bara syftar till att hålla bjälklaget friskt samt att jag måste varje år ner i krypgrunden dels för att inspektera allt, dels för att byta filter i luftavfuktaren mm. Är gudomligt trött på krypgrund, källare och vind, husets tre hatobjekt :p
 
Har du hus på gammal sjöbotten ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du hus på gammal sjöbotten ?
Nix. Sprängsten/berg.
 
Var kommer all fukt/ vatten från i grunden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var kommer all fukt/ vatten från i grunden ?
Grund = svinkallt
Utomhustemp = 30 grader

Varm utomhusluft och också i kombo med regn som dränker marken utanför, ska samsas med miljön innanför. Det gör att relativa luftfuktigheten i krypgrunden stiger och når den över 75% så är det hejhalleluja för mögel, röta mm. Största "boven" mot våra svenska krypgrunder är riktigt varma sommardagar. Jag har inspekterat hus som har haft 100% luftfuktighet i krypgrunderna, dvs droppande vatten från bjälklag, sommartid.
 
S shadowfire skrev:
Grund = svinkallt
Utomhustemp = 30 grader

Varm utomhusluft och också i kombo med regn som dränker marken utanför, ska samsas med miljön innanför. Det gör att relativa luftfuktigheten i krypgrunden stiger och når den över 75% så är det hejhalleluja för mögel, röta mm. Största "boven" mot våra svenska krypgrunder är riktigt varma sommardagar. Jag har inspekterat hus som har haft 100% luftfuktighet i krypgrunderna, dvs droppande vatten från bjälklag, sommartid.
Vi har liknande siffror i vår krypgrund men ingen avfuktare och inga problem. Hoppas du inte eldar stålar i onödan :(
 
Vart i landet skall du bygga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.