På jobbet i ett av fikarummen var diskmaskinen lite vit och matt inuti, den kördes alltid på Eco läget. Och den går till 99% en gång om dagen med kaffekoppar. Vi valde 60graders och efter en vecka var maskinen ren och fin.
 
A
H HSP skrev:
På jobbet i ett av fikarummen var diskmaskinen lite vit och matt inuti, den kördes alltid på Eco läget. Och den går till 99% en gång om dagen med kaffekoppar. Vi valde 60graders och efter en vecka var maskinen ren och fin.
Ja det blir massor av skit och inte minst bakterier kvar i maskinen på de låga temperaturer som EU-programmet går med.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Usch bakterier och skit hör inte hemma i en diskmaskin.Vad är egentligen Eco programmet till för? Ska man köra det vid "färsk" lätt diskning? Men snålas det på vatten och vattentemperatur då kanske det bara är rent för ögat. Och maskinen bygger uppenbart upp en beläggning. Isåfall måste man köra hetare program. På jobbet körs det bara i 60graden nu för tiden. Koppar och maskin är fräsch iallafall.
 
Grytdisk och ättikssprit ger ren disk och ren maskin
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
A
Eco vilket är felstavat det skall stå EU
är ett program som EU använder för att kunna kolla alla maskiner och klassificera dessa.
tillverkarna får tala om vilket porslin som används och hur man skall placera detta och hur smutsigt det är
därefter gör EU enligt tillverkarnas spec och kollar vatten, energiåtgång och om det blir tillräckligt rent.
Skall konsumenten tro att eco flt EU programmet är det "rätta" måste brukaren placera sitt lika skitiga gods på exakt samma sätt och använda exakt samma diskmedel och ha samma kvalitet på vattnet. och till brukarens hjälp finns det därför en bild i bruksanvisningen hur man placerar disken.
tittar men sen mer i bruksen så kan man ha tur att finna en tabell over uppmätta tider och förbrukningar för de olika programmen då brukar den uppmärksamma upptäcka att EU-programmet inte är så fördelaktigt...
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Då klarnar en hel del, ska berätta det för mina kollegor på jobbet då det är en del som envisades med att köra på Eco för miljöns skull.

1 man diskar för att disken ska bli ren. Annars kan man strunta i att diska.

2 man ska använda ett program och medel som fungerar till den disk man vill få ren. Och maskinen ska inte bli full av bakterier.

3 man behöver inte varmare program än det som gör rent, då tycker jag att man uppfyller miljöaspekterna också... Blir det inte rent eller om maskinen bygger upp bakterier då kan man strunta i att diska eller höja temperaturen. Temperaturen ska förmodligen vara högre än Eco programet för att slippa problem.

Finns inte samma klassning på proffsmaskinerna? Jag gissar att de klarar sig undan då funktion är viktigt samt tid är pengar.

Det är lite som dammsugare förr skröt reklamen om antalet watt. Nu ska energiklassen vara A+++
Och den klarar att suga upp lite så skit i ett testlabb i en skapad miljö som aldrig är nära verkligheten.

Som tidigare hundägare vet jag att det är skillnad på dammsugare och dammsugare.
 
F
electroluxaren skrev:
för femton år sedan brann det diskmaskiner även om de inte var i gång. Så med statistiken i ryggen skulle jag påstå att det är extremt ovanligt att en vitvara brinner numera.
Enbart diskmaskiner orsakar ca 50 bränder år. Hade själv en granne som startade diskmaskinen när han gick och handlade. När han kom hem ca 30 min senare var köket förstört av brand och hans katt död av röken.
 
A
H HSP skrev:
Då klarnar en hel del, ska berätta det för mina kollegor på jobbet då det är en del som envisades med att köra på Eco för miljöns skull.

1 man diskar för att disken ska bli ren. Annars kan man strunta i att diska.

2 man ska använda ett program och medel som fungerar till den disk man vill få ren. Och maskinen ska inte bli full av bakterier.

3 man behöver inte varmare program än det som gör rent, då tycker jag att man uppfyller miljöaspekterna också... Blir det inte rent eller om maskinen bygger upp bakterier då kan man strunta i att diska eller höja temperaturen. Temperaturen ska förmodligen vara högre än Eco programet för att slippa problem.

Finns inte samma klassning på proffsmaskinerna? Jag gissar att de klarar sig undan då funktion är viktigt samt tid är pengar.

Det är lite som dammsugare förr skröt reklamen om antalet watt. Nu ska energiklassen vara A+++
Och den klarar att suga upp lite så skit i ett testlabb i en skapad miljö som aldrig är nära verkligheten.

Som tidigare hundägare vet jag att det är skillnad på dammsugare och dammsugare.
proffsmaskiner kräver produktivitet och kvalitet samt att uppfylla livsmedelslagstiftningen detta gäller självfallet icke konsumetskräp
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Enbart diskmaskiner orsakar ca 50 bränder år. Hade själv en granne som startade diskmaskinen när han gick och handlade. När han kom hem ca 30 min senare var köket förstört av brand och hans katt död av röken.
om man kör diskmaskin utan att vara hemma så är det helt självförvållat och inga ursäkter tas.

har du den minsta lilla länk till ditt oerhörda stora påstående att mer än en disk brinner varje år?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Själv tror jag risken är större för vattenskador än elbränder idag när det gäller vitvaror.
Jag och sambon stänger alltid av vattnet efter avslutad tvätt/disk...
sedan stänger vi även av powerknappen om det finns en sådan när vi inte använder maskinerna.
Skulle elen orsaka brand när vi är hemma så har vi iallafall fungerande brandvarnare...

När det gäller elbränder så tror jag hemelektronik under laddning är mycket större brandfara än vitvarorna.
Hemelektronik vill jag inte ladda när vi sover.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
proffsmaskiner kräver produktivitet och kvalitet samt att uppfylla livsmedelslagstiftningen detta gäller självfallet icke konsumetskräp
Det förklarar en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.