Hej,

Jag håller på och bygger ett förråd på ca 15 kvm (4,2m*3,5m) och har en fråga gällande dom tvärgående golvreglarna i bild 1 som är rödmarkerade.

Jag använde Svenskt Trä:s dimensioneringsverktyg för att veta vilka dimensioner jag skulle ha på reglarna i bjälklaget och fick fram att 45x120 var helt ok, se bild 2. Men i efterhand har jag kikat runt på nätet och fått uppfattningen att 45x120 är väldigt klent enligt folk på forumet. Har jag tabbat mig och missuppfattat dimensioneringsverktyget? Kommer jag ha ett väldigt svajigt golv nu?

För övrigt är de blå markerade reglarna 2 st ihopskruvade 45x170 och de grön markerade är en enkel 45x170.

Grund till förråd med rödmarkerade tvärgående golvreglar och färgkodade förstärkningsreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimensioneringsverktygs skärmdump för golvbjälklag med träreglar och specifikationer för konstruktionsvirke 45x120 C24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte räknat på sådant men på Byggmax saluförs en stomme där dessa reglar är 45x120, fast L1 och L2 är bara 1500. Du kan ju ta näst större dimension och för att spara bygghöjd jackar du ut vid upplagspunkterna.
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
Det ska inte vara någon fara. Däremot skulle jag välja en nyttiglast motsvarande bostadslast då ”förrådslasten” i programmet egentligen är avsedd för annan typ av förråd(mer mindre förvaring på vinden) än vad det kan tänkas användas som. Dock är marginalerna stora så detta ska inte ha någon större påverkan.
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
K
Borde inte vara någon större fara, även om du skulle råkat ta C14 istället dessutom (är ju C24 som använts i beräkningen).
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
Tack för svaren, känner mig lite lugnare nu. Har använt C24 som tur va.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.