Ska måla om huset och provkör på garaget. Hur mycket ska man skrapa bort av den gamla färgen. Är detta för mycket eller bra?
 
  • Garageport med partiellt bortskrapad gammal röd färg och synligt träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall inte skrapa bort färgen. En enkel piasavakvast, rotborste eller grov borste räcker som verktyg. Borsta bort det som är löst och måla över. Det kan se flammigt och jävligt ut, men färgen slits av väggen av olika väder. Falu Rödfärg (slamfärg) är en homogen massa (slam) som har torkar mot underlaget.
 
  • Gilla
Nermin Rebihic och 3 till
  • Laddar…
C
Kan rekommendera att köpa ett par billiga skurborstar med skaft och såga till dem så att de passar bredden mellan locken på panelen. Så är det fixat på några timmar.

Och täck stenläggningen m.m., för det där är så gott som omöjligt att få bort!
 
  • Gilla
Nermin Rebihic
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du skall inte skrapa bort färgen. En enkel piasavakvast, rotborste eller grov borste räcker som verktyg. Borsta bort det som är löst och måla över. Det kan se flammigt och jävligt ut, men färgen slits av väggen av olika väder. Falu Rödfärg (slamfärg) är en homogen massa (slam) som har torkar mot underlaget.
Jag har skrapat med en borste. Problemet är att färgen är torr och lite som pulver, så man behöver inte skrapa så mycket för att gå bort det mesta. Det är med andra ord för mycket skrapat?
 
C cpalm skrev:
Kan rekommendera att köpa ett par billiga skurborstar med skaft och såga till dem så att de passar bredden mellan locken på panelen. Så är det fixat på några timmar.

Och täck stenläggningen m.m., för det där är så gott som omöjligt att få bort!
Tack för tipset med borsten. :) ska testa. Ska skydda allt ordentligt oxå. Anser du det vara för mycket skrapat eller är det rätt okej som det är?
 
N Nermin Rebihic skrev:
Jag har skrapat med en borste. Problemet är att färgen är torr och lite som pulver, så man behöver inte skrapa så mycket för att gå bort det mesta. Det är med andra ord för mycket skrapat?
Ja, jag tror inte att du behöver jobba så hårt. Det lösa skall bort. Den nya färgen förenar sig med det gamla skiktet, så att ta bort det lösa är enbart för att få fäste för ny färg, ingen annat. Du behöver alltså inte skura väggarna som altantrall på våren. ;)
 
  • Gilla
Nermin Rebihic och 1 till
  • Laddar…
C
N Nermin Rebihic skrev:
Anser du det vara för mycket skrapat eller är det rätt okej som det är?
Som @Johan Gunverth skriver, borsta bort det som är löst och går att borsta bort utan större ansträngning. Mer än så behövs inte.
Ser ut som att du borstat bort onödigt mycket, men sitter det dåligt så...
 
  • Gilla
Nermin Rebihic
  • Laddar…
Jag köpte en stålpiasava och borstade med innan vi målade om förrförra sommaren.
Granngården.

Grannen hade en trevlig roterande borste som såg ut som en vinkelslip med borste på, köpt på Jula för runt 1500:-.
Har dock inte hittat igen den i deras sortiment.
 
  • Gilla
Nermin Rebihic
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips. :) bara att borsta på men lite mindre.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag köpte en stålpiasava och borstade med innan vi målade om förrförra sommaren.
Granngården.

Grannen hade en trevlig roterande borste som såg ut som en vinkelslip med borste på, köpt på Jula för runt 1500:-.
Har dock inte hittat igen den i deras sortiment.
Har sätt sådana på nätet för ca 1500. Gick det bra att köra med den. Hur blev resultatet.
 
N Nermin Rebihic skrev:
Har sätt sådana på nätet för ca 1500. Gick det bra att köra med den. Hur blev resultatet.
Det såg väldigt bra ut och lättarbetat.
Osäker på hur länge färgen setat på grannens hus men det blev väldigt rent med den borsten. (y)

Han körde av en gavelspets väldigt fort, störst insats krävde det att klättra upp och ner på stegen samt flytta den.:cool:
 
  • Gilla
Nermin Rebihic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.