Håller helt med @Kallens två inlägg. Behovet att ladda fort hemma har snarare ett omvänt förhållande till batteristorlek än något annat.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A anderols skrev:
Vad har varje hushåll för huvudsäkring idag?
Om man ska kunna destinationsladda en nyare elbil med typ 60kWh batteri vill du nog minst kunna ladda med 11kWh vilket är 3x16A, och då måste varje hushåll säkra upp och betala högre månadskostnad ändå.

Känns spontant som att detta skulle vara ett alternativ endast får väldig låg laddström till plug-in hybrider/äldre elbilar.

Låt föreningen skaffa ett eget abbonemang, och installera en laddlösning från tex Incharge med en taxa som är något högre än självkostnadspris för att täcka investeringen.
Då kan besökare med elbil betala för sig - brf innehavaren slipper bjuda på elen och föreningen tjänar en slant.
Hrm, vad är det för fel att ladda med 3x10A och en effektvakt, så får man ju in 70kWh på 10 timmar. Och de flesta kan väl ha tid att ladda åtminstone 12-14 timmar, då man väl både vill äta lite middag, hälsa på barnen, kolla nyheterna på TV och sen sova 7-8 timmar, avslutat med minst en halvtimme frukost, innan man drar iväg med bilen nästa dag. Och då laddar man ett 83-97kWh batteri fullt på den tiden, ifall man varit modig nog att köra bilen hem så det blev 0% vid hemkomst.

Hur stora batterier trodde du folk hade, eller hur få timmar sömn per natt?

Så nej, du har fel, 3x16A räcker utmärkt som huvudsäkring för varenda elbilsägare, de flesta laddar med 3x6A, alt 1x10A om bilen bara har enfasladdare.
Och SKULLE någon råka ha ett annat behov (t.ex. flera bilar som ska laddas) så kan de lösa detta med att ringa nätägaren och få 20A eller 25A. Det behöver inte bli föreningens sak att lösa, jag tycker det är verkligen fint nog att föreningen tar detta första steg.
Och hur ska fördelningen av kostnaden vara bara för att dimensionerar för en enda jätteförbrukare för laddning, en som troligen inte ens finns än, utan det är en imaginär framtida BRF-ägare med 250kWh batteri, som man lägger extra pengar för att curla framåt i tillvaron.
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men det finns faktiskt en anledning för BR-föreningen att fundera på ett eget abonnemang, det är möjligheten att sätta solceller på taken i föreningens regi.
Ska det vara i föreningens regi måste de ju ha ett eget abb att mata ut och mäta strömmen på.

Jag tycker fortfarande att det är en god idé att låta varje BR-innehavare stå för sin egen stolpe, men med ett föreningsabonnemang så kan BRF undersöka möjligheten (och lönsamheten) att erbjuda en eller några extra laddare som besökare, hantverkare m.m kan nyttja mot betalning.

Men glöm inte att allt som man grejar med och tänker att det är en aktivitet för föreningen kan vara saker som behöver nya anläggningsbeslut, nya stadgar och kan skapa långa konflikter bland medlemmarna om inte alla varit med på tåget.
Så det är inte "bara att ..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.