Hej!

Jag skulle gärna vilja bygga en liten bastu i källaren.

Den yta som finns att tillgå är den bortre delen av detta rummet, till där elementet slutar (2 meter bredd x 1,2 m djup). Eller om man byter elementet till ett kortare, så tills där fönstret börjar (2 meter bredd x 1,3 m djup).

Är det tillräckligt för att bygga en bastu till 2 personer?

Tack på förhand!
Peter

Källarrum med uppmätt yta för bastubygge, klädhängare och förvaringshyllor, gult väggpanel och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man kikar på färdiga bastumoduler som finns att köpa (med IR-uppvärmning) så skulle du få plats med en modul för tre, eller rent av fyra personer på den ytan.
Nu är jag ingen bastufantast eller ens finne, så jag vet inte hur bastukänslan är med IR jämfört med ett traditionellt aggregat.

Exempel:
https://www.sparmax.se/sauna-esbo-2
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om du kan tänka dig att offra lite mer av rummet så behöver du ju inte tänka rätblocksformad bastu. Du kan då bygga ut lite mer på den sidan som är in mot huset och ha en indragning för fönstret. Man kan använda nischen som blir till t.ex aggregatet, eller ha en snedställd dörr. Möjligheterna är många.

Även om du gör som du tänkt ska det inte vara några problem att få plats med två personer där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du kan tänka dig att offra lite mer av rummet så behöver du ju inte tänka rätblocksformad bastu. Du kan då bygga ut lite mer på den sidan som är in mot huset och ha en indragning för fönstret. Man kan använda nischen som blir till t.ex aggregatet, eller ha en snedställd dörr. Möjligheterna är många.

Även om du gör som du tänkt ska det inte vara några problem att få plats med två personer där.
Intressant!! Vore det enda syftet med ditt förslag att få en större bastu till fler personer? Eller finns det andra skäl som också kan göra det till en fördel?

Först hade jag tänkt mig så här:

Ritning av bastu med mått och tvättupphängning inkluderar fönster, ingång och klädhängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte du ungefär så här?

Skiss över gul rum med bastu och tvättupphängning, inkluderar mått och position för aggregat och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller hur tänkte du? :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Jag tänkte typ som den andra bilden ja. Men kanske aggregatet mot väggen där det står 120. Man får prova sig fram med en skalenlig ritning. Millimeterpapper är din vän här.
Dörren bör i ett sådant fall öppnas mot fönstret, dvs tvärt om mot vad du ritat. Det blir mycket mer naturligt och man står inte i vägen för dörren när man är flera.

Vitsen skulle vara att få lite mer plats i bastun så att man kan klämma in några personer till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Är det tillräckligt för att bygga en bastu till 2 personer?
[bild]
Jag tror absolut att det är tillräckligt.

Det här är min bastu med innermåtten 191 x 141.

Modern bastu interiör med transparenta glasdörrar, träbänkar och ett stort väggmonterat aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har för övrigt ett till måtten relativt stort aggregat.

En variant skulle kunna vara att snedställa främre väggen något för att ge lite extra utrymme för ett väggmonterat aggregat.
 
  • Gilla
Antti Säisä och 1 till
  • Laddar…
130x190 är nog, jag hade tidigare bastu med innermått 130x170 med 220 i takhöjd.
Men att ha lite mera volum gör oftast bastun mera behaglig - ångan får plats at sprida seg så det blir inte lika "skarpt" när man öser vatten på aggregatet.
Så är det ju trevligare om man har lite plats runt sig om man sitter 2-3 stycken in där.
Jag hadde också lagat en variant av alt. 2.
ser at detta är källare. Är väggarna reglade ut? Du bör ta bort alt organiskt og riva ned til betongen för sedan konstruera alt från botten.
Du kan kolla min tråd :
https://www.byggahus.se/forum/threads/drsakke-bygger-bastu-i-kaellaren.336183/

Mvh
Sakke
 
@drsakke Fantastiskt bygge i din tråd. Mycket imponerande!! Det stämmer att det är källare. Golv är betong och en vägg är betong. De två väggarna som är ytterväggar är reglade så det ska rivas först, fram till betongen som du säger. Då tjänar jag faktiskt 15 cm till på båda de sidorna :)

@jbr Stort tack för bilden på din bastu. Ser riktigt trevligt ut, men nästan samma mått som jag har. Snyggt gjort med en övre fast bänk och så en flyttbar bänk undertill.

@tommib Hehe, jag insåg sedan också att min ritning inte alls stämde överens med verkligheten - det går ju verkligen inte in två bänkrader, benutrymme och ett aggregat på 120 cm... Tack för tipsen!

Jag har skissat tre förslag till. Vad tror ni på där?

Alternativ 1: Två fasta bänkrader på kortsidan, och en snedvägg för att få aggregatet på väggen till höger.
Ritning av bastu och tvättupphängningsområde med måttangivelser och bänklayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2: En fast bänkrad som går längs med hela bastun och så en kort övre bänkrad i hörnan.

Ritning av basturum med måttangivelser, fönster, upphängning för tvätt och nedfällbara klädupphängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 3: Två bänkrader på kortsidan, där den nedersta bänkraden fortsätter bort. Där aggregatet står finns det inte benutrymme från den nedersta bänkraden.
Ritning av rum med mått och bastu samt tvättupphängning, markerar placering av fönster och klädupphängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angående ventilation så ska vi efter sommaren få hit en firma som ska installera FTX-system i huset. Enligt planering ska entréplan ha till-luft och från-luft, medan källaren har från-luft.

Den här bastun kommer kanske byggas om 10 år, men vi behöver ju se till att det fungerar med ventilationen. Hur ska vi tänka där? Behövs ett till-luftsdon också till detta rum, och ska det då sitta inne i bastun eller utanför bastun?

Ps Vi kommer ha elaggregat.
 
tommib
Alt 2 och 3 går bort tycker jag, aggregatet hamnar väldigt långt bort från bortersta sittplatsen. Jag skulle satsa på alt 1 fast göra snedväggen ännu mer sned för att få lite mer volym i bastun.

Du ska nog inte räkna med att få de där 15 centimetrarna, de kommer du åtminstone delvis behöva för att sätta upp bastuväggen och ångspärr. Man brukar bygga rum i rum, även i källare. Lite kan du få men räkna med att det går en decimeter till bastupanel + 45 mm regel + utjämning.

Ang tilluft och frånluft så ska bastun ha både till- och frånluftsventiler. Om du släpper ut den varma fuktiga luften i huset så får du värmen till godo men du får också fukten. Tilluft kan du ta från rummet. Så länge du inte eldar så behövs inga jättemängder.
 
tommib tommib skrev:
Alt 2 och 3 går bort tycker jag, aggregatet hamnar väldigt långt bort från bortersta sittplatsen. Jag skulle satsa på alt 1 fast göra snedväggen ännu mer sned för att få lite mer volym i bastun.

Du ska nog inte räkna med att få de där 15 centimetrarna, de kommer du åtminstone delvis behöva för att sätta upp bastuväggen och ångspärr. Man brukar bygga rum i rum, även i källare. Lite kan du få men räkna med att det går en decimeter till bastupanel + 45 mm regel + utjämning.

Ang tilluft och frånluft så ska bastun ha både till- och frånluftsventiler. Om du släpper ut den varma fuktiga luften i huset så får du värmen till godo men du får också fukten. Tilluft kan du ta från rummet. Så länge du inte eldar så behövs inga jättemängder.
Håller med! Det blir suveränt!

Ritning av planlösningen för ett rum avsett för bastu med inbyggda bänkar, elaggregat och tvättupphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis, men det innebär att jag kommer kunna riva reglarna och bygga bastuvägg där reglarna sitter idag.

Jag får se hur vi gör med ventilationen. Antingen drar vi FTX dit. Det borde innebära att värmen från bastun tas tillvara av FTX-systemet, och återanvänds till resten av huset. Hade varit suveränt. Men om det inte går så kan vi väl bara borra hål i väggen och sätta två separata ventilationsluckor, en till och en från, när bastun ska byggas?
 
tommib
Du vill ha tilluften lågt, gärna under aggregatet. Från luften högt, inte direkt över aggregatet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du vill ha tilluften lågt, gärna under aggregatet. Från luften högt, inte direkt över aggregatet.
Om man använder ftx (i olika grad) så är inte deta helt sant. I elbastu med tilluft från ftx så placeras tilluften i vägg eller tak ÖVER aggregatet. Frånluft nede unde bänkarna. Detta ger absolut bäst inneklima i bastun. Alternativt kan frånluft gå via frånluft i angränsande rum(då ut från bastu via glipa under dörren. Tilluft som i första alternativ.
Mvh
Sakke
 
Intressant @drsakke angående att tilluft ska sitta över aggregatet och frånluft under, om det är FTX. Kan du förklara vad det beror på?
 
tommib tommib skrev:
Du vill ha tilluften lågt, gärna under aggregatet. Från luften högt, inte direkt över aggregatet.
Om det då inte blir FTX i bastun utan vanliga ventilationsluckor, och jag sätter dem som du skriver. Då innebär det att tilluften går in från hallen och frånluften kommer in i badrummet, som är på andra sidan väggen.

Funkar det?
Renoveringsmiljö med öppen dörr till toalett och utsikt mot rum, synliga ventilationsrör på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.