Hej,

Jag håller just nu på och försöker reda ut var min tomtgräns går.

Jag kommer så småning om att be om hjälp med detta, men för stunden har jag ett par frågor.

Min tomt styckades av år 1985, och i akten som trädde i kraft är tomten uppritad på detta vis:

Illustration av en tomtkarta med angivna mått och gränslinjer, samt symboler för en byggnad och vägmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är bara att Lantmäteriets karttjänst visar fastigheten på detta vis där någon annan äger marken som staket, mur och ingång idag står på:

Karta som visar en fastighets gränslinjer med en markerad plats och en byggnad i förhållande till en omgivande väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag använder satellitbild så ser man att Lantmäteriets karttjänst matchar verkligheten ganska bra:

Satellitbild av en fastighet med markerade gränser och en liten byggnad, nära en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men om jag skulle förskjuta min tomtgräns till höger så att fastigheten går hela vägen fram till vägen, så skulle den lilla byggnaden som står längst upp till höger i avstyckningsdokumentet att hamna utanför tomtgränsen:

Sammanställd bild av avstyckningsritning och satellitfoto som visar fastighetsgränser och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina frågor är följande:

1. Hur gör man om man vill korrigera fastighetsgränserna på ett juridiskt bindande sätt?
2. Vad kommer utfallet förmodligen att landa i om jag gör en juridiskt bindande korrigering av fastighetsgränserna?
3. Har jag rätt att få en fastighetsgräns som går hela vägen fram till vägen?
4. Har jag rätt att bibehålla en fastighetsgräns på väster sida som inte förflyttas, med tanke på den lilla byggnadens relation till den västra tomtgränsen?
5. Har jag rätt till både punkt 3 och 4 samtidigt? D.v.s. en tomt som både går hela vägen fram till vägen och som samtidigt bibehåller sin västra fastighetsgräns?
6. Finns det något som jag bör tänka på? Har ni något att tillägga eller tipsa om?

Tack på förhand!
 
Om du mäter ut de mått som finns i din avstyckningskarta, hamnar du nästan fram till vägen då eller inte?

Lantmäteriets webbkarta visar i många fall inte helt korrekta gränser.

1) och 2): din fastighet har med största säkerhet (eftersom den är såpass ny som 1985) juridiskt bindande gränser, så du behöver inte göra någonting.

3) Nej, vägen kan t.ex. dras i en ny sträckning utan att din fastighetsgräns flyttas med. Det kan till och med vara det som hänt här. Däremot har du rätt till att nå en väg från din fastighet, t.ex. genom ett vägservitut.

4) och 5) Du har rätt till den areal du har köpt, enligt fastighetsregistret. Din fastighet ska varken bli större eller mindre, och markerade gränsrör (eller koordinater i brist på markeringar) ska inte ändras.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vägen ser ut ha en lite annan sträckning i verkligheten jämfört med avsyckningskartan. Kartorna i karttjänsten håller generellt låg kvalitet.
Jag gissar att huvuddelen av skillnaden beror på vägen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det ser ut som om dina gränser är mestadels korrekta men att vägen ligger fel. Du kan kanske få vägen flyttad närmare huset om du vill. :)
Det som är inritat är förmodligen ett vägområde. Är vägen 9 meter bred i verkligheten? Det är den på förättningskartan.

Men hitta gränspunkterna istället så vet du exakt hur det ligger till. Hur står det att punkt 1, 2, 3 och 4 ska vara utmärkta?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Formen på webbkartan vs dokumentet ser väldigt lika ut. Dock är det underligt att den lilla byggnaden till vänster hamnar utanför när du flyttar gränsen mot vägen.
Men har du kontrollerat arean i webbkartan? Den ska ju matcha (med viss felmarginal) med det som står i registret.
 
Claes Sörmland
Strunta i kartorna de är ändå hopplösa att relatera till flygfoto om gränsmarkeringarna inte har mätts in ordentligt i koordinatsystem som relaterar till GPS.

Ta en titt i verkligheten och hitta de fyra gränsmarkeringarna, 1-2-3-4. Troligen stålrör i mark. Mellan dessa markeringar i verkligheten går de linjer som avgränsar den fastighet som du äger. Detta kan inte ändras lättvindigt, i princip krävs att du köper till mark och ansöker hos Lantmäteriet om en fastighetsjustering.
 
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Läs vad Clas Sörmland skriver. Han vet vad som gäller.

Även punkten 101 är inmätt vid avstyckningen. Den är troligen rör i sten (rs) som är mer beständig är gränsmarkeringar av typen rör i mark (rm).
 
D darey skrev:
Även punkten 101 är inmätt vid avstyckningen. Den är troligen rör i sten (rs) som är mer beständig är gränsmarkeringar av typen rör i mark (rm).
Om nu inte 101 är stationspunkten, dvs där man stått med mätinstrumentet och från vilken eventuellt ett lokalt koordinatsystem utgår från (origo).
 
Vad är det för miljö du har i omgivningen?

Om det inte är en massa grannar i närheten och en plats med dyr tomtmark så hanterar man sådant genom att du helt enkelt sköter marken fram till den verkliga vägen och har ditt lilla hus kvar och sedan bryr ingen sig om en halvmeter hit eller dit i formellt avseende.

Jag tar ner några av SCAs träd som står olämpligt till utan att mäta fram någon exakt gräns och slår gräs i vägkanten som jag vet inte är min. Å andra sidan använder de min parkering när de röjer i sin skog och jag säger inget om att de avverkar utan att mäta ut de oskiftade fägatorna och lämna träden där som formellt inte är deras. Samtidigt som jag tar mig friheten att kapa några grenar och buskar för att hålla en etablerad stig öppen. På en annan plats hade jag absolut inte gjort detta utan att uttryckligen ha frågat markägaren.

Vad jag vill säga är att på en del platser är det mer eller mindre normalt att vara lite flexibel med opraktiska gränslinjer i en anda av ömsesidig nytta. Förmodligen skulle området mellan det som slås i vägkanten och din gräsmatta bli en remsa sly som ingen brydde sig om, och då är alla nöjda med att du sköter den oavsett vem som formellt är ägare.

Dock bör man ju vara lyhörd för grannarnas syn på detta och ha lite finkänslighet och rimlig nivå på vilka friheter en tar sig. Jag menar inte att man ska strunta helt i att där är en gräns.
Och i andra miljöer är det väldigt olämpligt med en sådan mentalitet med flexibilitet på eget ansvar! Läs Täby-tråden...;)
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.