I kvarteret vi bor så gränsar alla garage till grannen. Garaget ligger alltså precis vid tomtgränsen och så ser hela kvarteret ut. Vi är nu i färd med att måla om vårt garage och har endast långsidan in mot grannes trädgård kvar pratade med grannes härromdagen om att få lov att gå in i trädgården för att tvätta/måla garaget. Vårt första möte med grannen och visst fick vi gå in i trädgården men det påpekades att vi inte fick trampa ner jordgubbsplantorna. Väl i dag skulle tvättningen påbörjas och längs större delen av garaget har grannarna placerat ut odlingslådor dom stod en liten bit ut från väggen och med lite svårigheter fick vi ändå garaget tvättat förutom dom sista 3 meterna av garaget där det va oändligt med buskar och blommor planterade. Dom är planterade in till väggen dom sista 3 meterna av garaget växtligheten går även 3-4 meter ut från väggen och det va omöjligt att komma åt och tvätta. Hur ligger det till med detta är dom skyldiga att låt oss få tillgång till garaget väggen kan vi be dom klippa buskarna och ta bort blommorna? Vi är precis nyinflyttade och innan vi tar upp detta med dom vill vi gärna veta vad som gäller för att slippa eventuell osämja.
 
eller så väntar ni till oktober när blommor och jordgubbsplanterna börjat vissna ner,
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Att måla i oktober ser jag inte som ett alternativ då det kan vara både för kallt och blött. Nu var min fråga om vad jag har för rättigheter att komma åt mitt garage från grannes tomt.
 
Tror inte du har så mycket att sätta emot faktiskt.
Du får inte ta bort grannens växtlighet eller tvinga dom till det i annat fall än att växtligheten faktiskt skadar din egendom (dvs väggen). Att du kan förlägga målandet till hösten eller annan period är tillräckligt gott även om det inte passar ditt tänkta schema.
 
  • Gilla
Björkdahl och 5 till
  • Laddar…
Det finns flera trådar här på detta forum med snarlikt tema. Grundregeln är nog att du bör få tillgång för underhåll, men det ska ske på grannens villkor, det är ju deras tomt ni behöver tillgång till . Så arbetsdagar och hur ni jobbar bör förankras noga med er granne. Om ni inte kommer överens kan ni söka ett servitut, krångligt och dyrt. Så bättre att anpassa jobbet på det sätt som grannen anger. Så denna period med vackra blommor och bär är inte den mest lämpliga
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Växte upp i ett sånt område och där löste det sig så att man målade de som vetter mot sin tomt, man målade alltså en sida på den andras garage. De flesta ville ju ha en välskött vägg och titta på.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det hade varit det bästa men det verkar inte vara så här. Kollar man på hur väggen mot den sidan ser ut så är den i betydligt sämre skick än sidan mot vårt hus vilket får oss att misstänka att just den sidan inte målades när övriga byggnader målades -09.
 
Claes Sörmland
Håller med övriga skribenter, du har inga rättigheter utan det gäller att hålla sig väl med grannen om du vill ha tillträde till deras tomt för underhållsåtgärden. Oftast löses nog detta väldigt smidigt och informellt mellan grannarna.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
N Ny husägarinna skrev:
I kvarteret vi bor så gränsar alla garage till grannen. Garaget ligger alltså precis vid tomtgränsen och så ser hela kvarteret ut. Vi är nu i färd med att måla om vårt garage och har endast långsidan in mot grannes trädgård kvar pratade med grannes härromdagen om att få lov att gå in i trädgården för att tvätta/måla garaget. Vårt första möte med grannen och visst fick vi gå in i trädgården men det påpekades att vi inte fick trampa ner jordgubbsplantorna. Väl i dag skulle tvättningen påbörjas och längs större delen av garaget har grannarna placerat ut odlingslådor dom stod en liten bit ut från väggen och med lite svårigheter fick vi ändå garaget tvättat förutom dom sista 3 meterna av garaget där det va oändligt med buskar och blommor planterade. Dom är planterade in till väggen dom sista 3 meterna av garaget växtligheten går även 3-4 meter ut från väggen och det va omöjligt att komma åt och tvätta. Hur ligger det till med detta är dom skyldiga att låt oss få tillgång till garaget väggen kan vi be dom klippa buskarna och ta bort blommorna? Vi är precis nyinflyttade och innan vi tar upp detta med dom vill vi gärna veta vad som gäller för att slippa eventuell osämja.
Sätt hårt mot hårt tycker jag!

Grannsämja med ogina grannar som inte kan lämna en halvmeter tillträde för målning är ändå inget att ha.
 
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Sätt hårt mot hårt tycker jag!

Grannsämja med ogina grannar som inte kan lämna en halvmeter tillträde för målning är ändå inget att ha.
Om man går in på grannens tomt utan överenskommelse så är det hemfridsbrott. Ett sådant agerande kan eskalera och bli en tråkig och svår situation, Tidigare i sommar var det en lång tråd här där en granne krävde tillträde för underhåll och påbyggnad av fasad, vilket medförde problem. Om man inte kan komma överens så är lösningen ett servitut, vilket är krångligt och dyrt att få. Då är det klokare att försöka komma överens.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Sätt hårt mot hårt tycker jag!

Grannsämja med ogina grannar som inte kan lämna en halvmeter tillträde för målning är ändå inget att ha.
Vad ska TS hota med då tycker du...
att vara en otrevlig granne eller?

Hursomhelst ett väldigt korkat förslag.
 
Om man inte vill vänta till oktober (och jag håller med om att det kan vara en olämplig månad att måla i), så får man väl förhandla fram något med grannen. Typ ”Vi kommer inte åt att måla med mindre än att trampa ner 3 meter av era odlingar. Vad sägs om 5000 kr som ni kan köpa nya plantor för?”
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.