Hej.
För ett år sedan köpte jag en ville som har ett uterum som är väldigt trevligt att sitta i. Dock så har färgen börjat flagna på sina ställen samt att det börjar bli lite glipor i färgen (se bilder). Jag har därför tänkt att jag skulle försöka bättra på detta nu under sommaren så det blir snyggt och håller ett tag till.

Där färgen har flagnat är min plan att skrapa bort färgen med en färgskrapa och sedan måla på med ny färg. Jag tänker att det borde räcka. Men vilken typ av färg ska man använda? Jag antar att det är samma färg som ska vara till fasaden? Måste jag grundmåla först eller kan jag bara smeta på med "vit fasad-färg"? Och i så fall, bör det vara samma färg som använts tidigare på fasaden?

Jag har även en del glipor mellan brädor. Jag antar att det är för att träet rör på sig. Kan jag bara smeta på med mer färg eller behöver jag foga/fylla med något, i så fall med vad?

Vårt hus är gult med vita knutar och jag har kvar en burk med den gula färgen (se bild). Kan jag använda den även om den stått i garaget där det vart många minusgrader under vintern? Känns dumt att köpa en ny burk för att bara "fylla på lite".

Tacksam för svar.
Öppen burk med gul oljefärg i ett uterum som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett fönster med flagnande vit färg på tröskeln och vita och gula brädor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett uterum med guldfärg som flagnar och glipor i färgen vid träpanelens kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul vägg med flagande färg och glipor vid träbrädors sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flagnande gul färg och glipor vid husknut nära svart sockel och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skrapa och rengör, grundfärg behövs inte.
Använd samma typ av färg som innan (om det är samma som på fasaden vet jag inte, men det ser ut att vara "vanlig fasadfärg" typ vattenburen oljefärg ?). Jag skulle dock tro att den gamla färgen är körd om den stått i minusgrader :/

Ser lite lurigt ut med sprickorna på bilderna, som att det finns ngn form av fog där?

Jag skulle nog fyllt med utefog, bara färg tätar inte, även om man ibland kan "ha tur" och den sätter igen ngn spricka iaf tillfälligt. Ev måste du kratsa bort lite kring springorna/hålen, beroende på hur stabilt resten är.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skrapa och rengör, grundfärg behövs inte.
Använd samma typ av färg som innan (om det är samma som på fasaden vet jag inte, men det ser ut att vara "vanlig fasadfärg" typ vattenburen oljefärg ?). Jag skulle dock tro att den gamla färgen är körd om den stått i minusgrader :/

Ser lite lurigt ut med sprickorna på bilderna, som att det finns ngn form av fog där?

Jag skulle nog fyllt med utefog, bara färg tätar inte, även om man ibland kan "ha tur" och den sätter igen ngn spricka iaf tillfälligt. Ev måste du kratsa bort lite kring springorna/hålen, beroende på hur stabilt resten är.
Hej och tack för ditt snabba svar.
Ok men då går jag till färghandeln och visar upp bilden på färgburken och säger att jag vill ha samma sorts färg, fast vit helt enkelt! Tack :)

Vad gäller springorna så har man satt en avrinningsplåt på utsidan, men eftersom det då blir ett hål mellan panelen och plåten så verkar det som att man satt in en liten extra "tråbit/kloss" imellan och sedan tätat med någon slags fog.
Men jag borde väl kunna ta en akrylfog för utomhisbruk och bara kleta igenom där det är sprickor/glipor och sedan måla ovanpå det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.