”Behöver” jag verkligen en cirkelsåg om jag har rn kap-och gersåg? Jag kommer att bygga några få saker som en lång förvaringsbänk; torkställning; utemöbler. Och vill ha minimalt med maskiner. Hemgjord torkställning i trädgården med tvätt hängande på linor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit förvaringsbänk utomhus med kuddar på, placerad bredvid ett fönster med vita pelargoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord torkställning i trädgården med tvätt hängande på linor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit förvaringsbänk utomhus med kuddar på, placerad bredvid ett fönster med vita pelargoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord torkställning i trädgården med tvätt hängande på linor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord torkställning i trädgården med tvätt hängande på linor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit förvaringsbänk utomhus med kuddar på, placerad bredvid ett fönster med vita pelargoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du klyva virket är den bra.
Men beroende av hur mycket det är och var så använder jag också en japansåg som har en kap respektive klyvsida.
Har klyvt 45 mm reglar i 2 m längd med japansågen, tar lite tid men fungerar bra och man kilar där man sågat.
En sådan ska du ändå skaffa och vara rädd om, inget sågande i skräpvirke då tar du en fogsvans.;)
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Tack! Men, du har ingen cirkelsåg alltså? Och använder man alltså en kap- och gersåg ”bara” för att kapa längder och få till vinklar?
Är det typ en sådan här du har? Den verkar svår Bahco ProfCut handsåg med orange och svart handtag. att såga rakt med, eller? Varför är den bättre än en fogsvans?
 
MoaBrittis MoaBrittis skrev:
”Behöver” jag verkligen en cirkelsåg om jag har rn kap-och gersåg? Jag kommer att bygga några få saker som en lång förvaringsbänk; torkställning; utemöbler. Och vill ha minimalt med maskiner. [bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Om du tänker dig bygga enbart av virke i färdiga dimensioner klarar du dig fint med kapger och en handsåg som fogsvans eller japansåg. Handsågen är bra när du vill göra uttag, tex för ”halv i halv”-fogningen i din bild av klädstrecket.

Att såga rakt för hand handlar lika mycket om teknik som om att tydligt märka upp ämnet med penna/kniv och vinkelhake. Samt att ha en stabil arbetsyta, helst med möjlighet att spänna fast ämnet. Utan de två senare hjälper bra teknik inte.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
C
Klart man klarar sig utmärkt utan en enda maskin. Det är ju lite tjusningen med snickeri att man både kan göra det till en materialsport eller köra all-in på "old school" handverktyg.

Med det sagt är kapsågen en av de minst universella sågmaskinerna, och just klyvning är rätt jobbigt att göra för hand. En liten bordssåg eller åtminstone en cirkelsåg med skena är guld värd för många projekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MoaBrittis MoaBrittis skrev:
Tack! Men, du har ingen cirkelsåg alltså? Och använder man alltså en kap- och gersåg ”bara” för att kapa längder och få till vinklar?
Är det typ en sådan här du har? Den verkar svår[bild] att såga rakt med, eller? Varför är den bättre än en fogsvans?
Jag har en snickarverkstad i källaren, med en hel del maskiner.;)
Mitt svar var utifrån vad du ville snickra några saker och behovet av maskiner.
Den sågen jag har är av denna modellen och det finns billigare varianter av den. Och den kapar/klyver när man drar den mot sig med bättre precision och kan tillverkas med tunna blad.
"Japansåg Ryoba Hultafors | Clas Ohlson" https://www.clasohlson.com/se/Japans%C3%A5g-Ryoba-Hultafors/p/Pr411963000

Men när jag är i fritishuset så tar jag gärna hjälp av handverktyg. Men det krävs lite träning.
Och du ska ju inte bygga ett hus.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klart man klarar sig utmärkt utan en enda maskin. Det är ju lite tjusningen med snickeri att man både kan göra det till en materialsport eller köra all-in på "old school" handverktyg.

Med det sagt är kapsågen en av de minst universella sågmaskinerna, och just klyvning är rätt jobbigt att göra för hand. En liten bordssåg eller åtminstone en cirkelsåg med skena är guld värd för många projekt.
Här håller jag med men fick intrycket att TS redan hade en kapger.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
C
nanowire nanowire skrev:
Här håller jag med men fick intrycket att TS redan hade en kapger.
Ja precis. Vad jag menar är alltså att om TS vill ha minimalt med maskiner och bara kan tänka sig att äga en såg så är inte kapgeren bästa valet. Mitt val skulle vid närmare eftertanke bli cirkelsåg med skena och någon lämplig kapjigg då bordssågen faller på sin stationära natur.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
För 1000 år sedan fanns det snickare som byggde fina saker med kniv och huggjärn och yxa och borr och någon sorts enkel hyvel. Några andra verktyg behövde de inte från växande träd i skogen till färdig möbel. Å andra sidan krävde det mycket träning och mycket kunskap och mycket tid.

I vår tid med begränsad tillgång på tid så tror jag att trådstartaren på längre sikt kommer att behöva en bordscirkelsåg. Annars tar snickrandet för mycket tid i proportion till uträttat arbete.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Ska du använda någon form av skivmaterial (t.ex. plywood) är det nog en utmaning utan någon form av cirkelsåg.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Går bra att handsåga plywood men du ska ha rätt såg. Spånskiva, etc, undviker jag med japansågen pga den "skit" de innehåller.
Min första maskin var en cirkelsåg Elu med 150 mm klinga, den lever vidare sedan 80-talet och är så liten och lätt att man kan hantera den med en hand.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Jag har byggt en del raka och fina saker i skivmaterial med sticksåg. Såga på rätt sida om strecket och jämna ut med slipkloss bara :D

När vi flyttade till större unnade jag mig dock en sänksåg...
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja precis. Vad jag menar är alltså att om TS vill ha minimalt med maskiner och bara kan tänka sig att äga en såg så är inte kapgeren bästa valet. Mitt val skulle vid närmare eftertanke bli cirkelsåg med skena och någon lämplig kapjigg då bordssågen faller på sin stationära natur.
Suveränt. Vi har inga sågapparater ännu, så detta tips är guld.
 
C cpalm skrev:
Ja precis. Vad jag menar är alltså att om TS vill ha minimalt med maskiner och bara kan tänka sig att äga en såg så är inte kapgeren bästa valet. Mitt val skulle vid närmare eftertanke bli cirkelsåg med skena och någon lämplig kapjigg då bordssågen faller på sin stationära natur.
Nu har jag googlat mig fram att jag inte vet och inte kan hitta information om vad en kapjigg är?
 
Sök på "manuell gersåg" och "gerlåda" så får du exempel på kapjiggar.
Inget du behöver eftersom du har en kap/gersåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.