Hej,

Bakgrund:

Maj 2021 så skrev jag under ett förhandsavtal på köp av nyproduktion som planerades att stå färdig Q2-Q3 2022 och jag bifogar nedan en bild på vad som avtalats vid en eventuell försening:

(bild 1) Dokument med text om upplåtelse och inflyttning med beräknade tider och villkor för försening i nyproduktion.

Februari 2022 så kommer följande gruppmail att projektet är försenat. Notera att förseningen är ganska "bred", alltså hela Q1 2023 är ett möjligt utfall:


Skärmklipp av ett nyhetsbrev från februari 2022 om försening i byggprojekt på grund av pandemin.
(bild 2)

Vad som också kan observeras i mailet är att "mer info" ska komma i mars. De enda mail som kommit sedan försenings-mailet är, hursomhelst, generella mail såsom "nu har vi fått upp balkarna, här är en bild från vy xx". Alltså, inget mer formellt än så.


Problem:

Jag har nu fått arbete på annan ort och letar akut boende där. Att ovanstående objekt - som jag är förbundet till - är försenat med ca. 9 månader skapar en mycket problematisk sits för mig i form av möjliga lånelöften och hushållsekonomi.

1) I bild 1 ovan så gör man en friskrivning om att vid eventuell försening så måste jag avbryta köpet inom 14 dagar. Är det på så vis, att jag nu inte har några möjligheter till åberopa en försening?

2) Vid en försening, kan motparten "friskriva" sig så brett som lämna ett helt kvartal som tillträdesdatum? Jag menar, en slug byggare/mäklare kan ju då nästan friskriva sig från alla typer av förseningar. Är ju bara att lämna ett väldigt brett datum...


Några andra tankar på ämnet? Stort tack!
 
Jag tycker att den här texten kan tala till min fördel, att en försening på 6 månader kräver ett formkrav/avtal och inte bara kan skickas ut i ett nyhetsbrev.

https://www.familjensjurist.se/frag...ser att upplåtelsen,er till ARN eller domstol.


En annan sak. Mitt upplåtelseavtal (när det väl kommer) innehåller ju ett annat datum än mitt förhandsavtal. När detta kommer, så vore väl det då annars en grund för uppsägning?
 
Exakt samma sak hände med vår nyproduktion (vår bostad blir dock klar i tid). Men vissa av bostäderna blir försenade flera månader, fast alla som är berörda har fått erbjudande att hoppa av med full återbetalning av förskottet.

Jag tycker att det är ganska självklart att man ska få hoppa av om bygget försenas flera månader. Men å andra sidan så är det ju ganska dumt att hoppa av en nyproduktion med tanke på att man oftast kan tjäna en hacka på att sälja så fort det är färdigt.

Du kanske kan sälja din nyproduktion redan nu till och med.
 
  • Gilla
Privatsparare14 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hänger inte med på var du får 9 månaders försening ifrån.

I förhandsavtalet står ju beräknad inflytt Q3-Q4 2022, alltså senast sista december 2022.

Det är nu försenat till Q1, alltså senast sista mars 2023. Det är ju maximalt 3 månaders försening. Därmed har du ingen möjlighet att låta avtalet återgå som jag läser det.

Dessutom har väl ännu inte bostadrättsföreningen meddelat att det blir en försening utan mer varnat för att det kan komma att bli så?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Tack båda för era inspel. 9 månader var en tankevurpa från min sida, och avseende 6 månader så tänkte jag Q3 2022 t.o.m. Q1 2023.

Förstår jag dig korrekt @Claes Sörmland att eftersom man gett ett sådant svepande datum för tillträde (6 månader, hela Q3 och hela Q4 2022) så kan man helt enkelt vänta tills 2022-12-31 innan man formellt aviserar försening. Eller, misstolkar jag dig?

När (om?) man sedan aviserar förseningen (i upplåtelseavtalet, eller?) har jag då rätt till uppsägning?

Min tolkning av texterna ovan är att byggaren inte har detta breda utrymme i denna lagstiftningen. Som jag tycker Savanadomen visar, eller?
 
Redigerat:
Men de har inte sagt 2021 utan 2022 Q3, Q4 Och meddelat nästan 1 år innan att det blir en försening.
I mina ögon är det en rätt måttlig försening som meddelas i god tid. Även under 2021 gick ju diskussionerna höga om orimliga förseningar på nyproduktion, så detta kan ju inte vara direkt oväntat?

Personligen skulle jag aldrig teckna mig för nyproduktion, med så lång framflrhållning.
Bästa lösningen i situationen borde ju vara att sälja kontraktet, om det går.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack alla inblandade! Det låter som jag alltså inte har något lagstöd här för förseningen. Jag tänkte, hursomhelst, höra av mig till byggaren och kolla om någon finns på intresselistan bakom mig. Projektet är slutsålt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den s.k. Savanadomen bygger på den avtalstext som fanns i förhandsavtalet vid den affären. Den ger således ingen större vägledning för dig när ert avtal är formulerat att förseningar är att förvänta och det finns avtalat om upplåtelse 31 dec 2022 samt klausuler om vad som händer vid försening.

Jag antar att avtalet är formulerat just så p g a Savanadomen.

Här är tingsrättens domskäl i Savanadomen:

En textutdrag från en dom gällande det försenade tillträdet, med information om en tio veckors försening och dess konsekvenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.ekenbergandersson.se/wp-content/uploads/2019/09/TRSTH-T-2018-1893.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.