Se bilden stuprör med ränna för att få vattnet längre bort.

Med robotklippare måste jag kanske skippa rännan.

hur gör ni, skippar ni ränna eller annan lösning?

hur drar ni begränsningskabeln vid stupröret, bara under eller en sväng ut för att undvika krock?


Stuprör som tömmer vatten i en lång ränna på gräsmattan bredvid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gräv ner nya markrör och led bort vatten.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ska du ha kvar rännan får du avgränsa den med kabel.

Beg.kabel kommer längs husväggen, låt dpåkablen gå runt stupröret för undvikande av krock.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gräv ner nya markrör och led bort vatten.
ok vet inte om man får släppa ut vatten mot gatan - men kanske kan släppa ut mot häcken 3-5 m bort.

alternativet

Har inte koll på vart dräneringen går.

man kanske kan sätta dessa

får kolla vidare

https://www.byggmax.se/markränna-bielbet-p311701
 
  • Gilla
Mgren
  • Laddar…
Kolla med kommunen om att släppa det i diket. Annars en häck eller liten stenkista. Aldrig i dräneringen.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
ok vet inte om man får släppa ut vatten mot gatan - men kanske kan släppa ut mot häcken 3-5 m bort.

alternativet

Har inte koll på vart dräneringen går.

man kanske kan sätta dessa

får kolla vidare

[länk]
Dessa är ju tänkta att samla upp vatten vid tex garageuppfarter och liknande och är inte tänkta för att leda vatten bort från huset. Du kan ju köpa ett dagvattenrör som du gräver ner och avslutar i en stenkista några meter från huset?
https://www.byggmax.se/dagvattenrör-p31387

Edit: Tips bara, fundera på vart fiberkabeln går innan du gräver, höll på att slita av min fiber när jag grävde ner ^^ från ett av mina stuprör.. =)
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Dessa är ju tänkta att samla upp vatten vid tex garageuppfarter och liknande och är inte tänkta för att leda vatten bort från huset. Du kan ju köpa ett dagvattenrör som du gräver ner och avslutar i en stenkista några meter från huset?
[länk]

Edit: Tips bara, fundera på vart fiberkabeln går innan du gräver, höll på att slita av min fiber när jag grävde ner ^^ från ett av mina stuprör.. =)
ok tänkte försöka hålla det enkelt just nu, så stenkista etc låter mycket arbete och pengar för tillfället.

Antar att man inte bara kan avsluta det rör du länkade i backen med rör med hål nedåt.
blir väl stopp då?

jo är lite orolig för fibern när jag ska ned med begränsningskabeln - ångrar lite att jag inte förgrävde innan de installerade så att den kunnat legat längre ned än en maskin lägger den
 
J JanneSjo skrev:
ok tänkte försöka hålla det enkelt just nu, så stenkista etc låter mycket arbete och pengar för tillfället.

Antar att man inte bara kan avsluta det rör du länkade i backen med rör med hål nedåt.
blir väl stopp då?

jo är lite orolig för fibern när jag ska ned med begränsningskabeln - ångrar lite att jag inte förgrävde innan de installerade så att den kunnat legat längre ned än en maskin lägger den
Fibern ska ju ligga på 40cm djup så om du inte tar i med begränsningskabeln bör det inte vara något bekymmer. Att gräva ner ett sånt rör gör du själv på en spade på några timmar, jag använde visserligen även en hacka för det var kompakt lera närmast huset och en hacka råkade följa med huset. En stenkista är ju i sin enklare form bara en grop där du dumpar lite sten och grus i större dimension och möjligen lite markduk, på med jord igen och snygga till grästuvorna (som man självklart varsamt lyfte bort när man börjar gräva).

https://goteborg.se/wps/wcm/connect...c99cf4e357/Infoblad_stenkista.pdf?MOD=AJPERES
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Fibern ska ju ligga på 40cm djup så om du inte tar i med begränsningskabeln bör det inte vara något bekymmer. Att gräva ner ett sånt rör gör du själv på en spade på några timmar, jag använde visserligen även en hacka för det var kompakt lera närmast huset och en hacka råkade följa med huset. En stenkista är ju i sin enklare form bara en grop där du dumpar lite sten och grus i större dimension och möjligen lite markduk, på med jord igen och snygga till grästuvorna (som man självklart varsamt lyfte bort när man börjar gräva).
En notering, 30 cm och inte garanterat.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Fibern ska ju ligga på 40cm djup så om du inte tar i med begränsningskabeln bör det inte vara något bekymmer. Att gräva ner ett sånt rör gör du själv på en spade på några timmar, jag använde visserligen även en hacka för det var kompakt lera närmast huset och en hacka råkade följa med huset. En stenkista är ju i sin enklare form bara en grop där du dumpar lite sten och grus i större dimension och möjligen lite markduk, på med jord igen och snygga till grästuvorna (som man självklart varsamt lyfte bort när man börjar gräva).
de drog fibern med maskinläggare tror inte det blev så djupt som 40 cm
- men jag gjorde en skiss så jag kan förhoppningsvis fixa det utan att träffa fibern

Stenkista
- ok är det så enkelt kanske jag fixar det.
Gräva ned röret fixar jag.

vet du vilken lutning röret bör ha i cm per m?

hur beräknar man volymen på stenkistan i den enkla variant du beskrev?
 
A AndersS skrev:
En notering, 30 cm och inte garanterat.
Ja några garantier finns det ju absolut inte, det är ju tydligt från många trådar här på forumet. Även en googling på "fiber grävdjup" ger ju varierande svar:



Installera Öppen Fiber - checklista för fiberinstallation - Telia.se
https://www.telia.se › villa › installation

· Translate this page
När vi gräver ner kabeln blir diket 5-40 cm brett och runt 20-40 cm djupt. Vi försöker alltid göra så lite åverkan som möjligt på din tomt. När arbetet är klart ...


Fiber/På vilket djup måste jag gräva på min tomt ... - Övik Energi
https://www.ovikenergi.se › fiber-pa-...

· Translate this page
Hur djupt måste jag gräva för att förbereda för min fibernätanslutning? På egen tomt rekommenderas ett skyddat grävdjup på 30-50 cm.


Gräva på egen tomt - Länghem Landsbygd Fiber
http://www.fiberilanghem.se › grava-...

· Translate this page
Rekommenderat är att fiberslangen grävs ner till minst 40 cm djup för att den ska ligga väl skyddad mot spadar/spett och andra vassa föremål samt att böjen ...
 
J JanneSjo skrev:
de drog fibern med maskinläggare tror inte det blev så djupt som 40 cm
- men jag gjorde en skiss så jag kan förhoppningsvis fixa det utan att träffa fibern

Stenkista
- ok är det så enkelt kanske jag fixar det.
Gräva ned röret fixar jag.

vet du vilken lutning röret bör ha i cm per m?

hur beräknar man volymen på stenkistan i den enkla variant du beskrev?
Saxat från Ystads kommuns hemsida:
"
Dimensionera en stenkista
Dimensionera efter ett relativt kraftigt regn, t.ex. 20 mm och gör hellre en större än en mindre stenkista. Räkna ut mängden vatten som ska fördröjas genom att ta takytan i kvadratmeter multiplicerat med regnintensiteten i meter.

Exempel med 20 mm regn.
X m2 x 0,02 m = X m3 (Volym i kubikmeter)

För att räkna ut hur stort magasinet behöver vara ska volymen som ska fördröjas, divideras med den porositet som materialet har, se lista.

I exemplet använder vi makadam.
X m3 / 0,4 = X m3 (Volym på stenkistan)

Porositet
Sand (25%) 0,25
Singel (30%) 0,3
Grus (30%) 0,3
Makadam (40%) 0,4
"
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja några garantier finns det ju absolut inte, det är ju tydligt från många trådar här på forumet. Även en googling på "fiber grävdjup" ger ju varierande svar:



Installera Öppen Fiber - checklista för fiberinstallation - Telia.se
[länk] › villa › installation
· Translate this page
När vi gräver ner kabeln blir diket 5-40 cm brett och runt 20-40 cm djupt. Vi försöker alltid göra så lite åverkan som möjligt på din tomt. När arbetet är klart ...


Fiber/På vilket djup måste jag gräva på min tomt ... - Övik Energi
[länk] › fiber-pa-...
· Translate this page
Hur djupt måste jag gräva för att förbereda för min fibernätanslutning? På egen tomt rekommenderas ett skyddat grävdjup på 30-50 cm.


Gräva på egen tomt - Länghem Landsbygd Fiber
[länk] › grava-...
· Translate this page
Rekommenderat är att fiberslangen grävs ner till minst 40 cm djup för att den ska ligga väl skyddad mot spadar/spett och andra vassa föremål samt att böjen ...
De flesta utgår idag från Robust fiber.
Men ska man vara noga så avgör respektive fiberoperatör förläggningsdjup;)
Så utgå alltid från risken är att den ligger grunt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.