Hej

Jag har blivit förälskad i ett hus från 40-talet. Vet inte vad det är som tilltalar mig men jag kan inte släppa tankarna på det.
Det är ett tvåvåningshus på 220 kvm och en källare på 110 kvm.
Jag är bra på att göra enklare renoveringar som ytskikt och kök. Har renoverat lägenheter innan och kan lägga golv, måla och montera kök. Men med hus är det så otroligt mycket som kan behöva renoveras.
Jag vill gärna lära mig men vill att det ska gå bra så jag tänker ta in hantverkare som utför jobbet förutom badrum (svärfar är plattsättare) och golvläggning, köksmontering, målning och andra enklare saker invändigt.

Huset är i väldigt dåligt skick, en äldre man har bott där och sen hamnat på hem så huset har stått tomt. Det säljs med friskrivningsklausul. Känner att jag redan här borde överge tankarna på detta hus men jag gillar det verkligen.

Jag har frågat vänner som har gjort liknande renoveringar och vad det betalat. Tror ni att dessa priser är rimliga? Det som jag tänker att jag behöver göra är:
-Nytt tegeltak (200k)
-Ny fasad och tilläggsisolera (200k)
-Dränering (150k)
-Byta värmesystem till bergvärme (200k)
-Byta fönster (150k)

Tror ni att dessa priser är rimliga?

Huset är som sagt ett tvåvåningshus på 220 kvm plus källare på 110 kvm.
Hur vet jag om källaren behöver åtgärdas? Vad kan det kosta?

Utöver det så kommer rör och el också behöva bytas. Och golvvärme installeras. Någon som har uppskattning vad det kan kosta?

Någon renovering som jag glömt som jag borde räkna med i budgeten? Förutom ytskikt, kök och badrum.
Tror ni att man klarar att göra så omfattande renovering på ett så stort hus under 2,5 miljoner?
 
Ta in offerter på de jobb du räknar upp. Dina siffror ser extremt optimistiska ut överlag men visst om du enbart räknar materialkostnader så kanske det kan ligga däromkring, svårt att säga utan mer detaljer..

Bestäm redan på förhand vad du tänker göra själv och vad du vill leja bort.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ta in offerter på de jobb du räknar upp. Dina siffror ser extremt optimistiska ut överlag men visst om du enbart räknar materialkostnader så kanske det kan ligga däromkring, svårt att säga utan mer detaljer..

Bestäm redan på förhand vad du tänker göra själv och vad du vill leja bort.
Tack för infon att siffrorna verkar extremt optimistiska. Det är prisuppgifter jag fått från vänner som gjort liknande arbeten men nu har ju också alla priser gått upp.
Tyvärr kommer jag inte hinna ta in offerter på jobben då huset kommer säljas innan jag ens fått ut hantverkare att kolla på jobbet.

Jag vill leja bort allt förutom badrum, golvläggning, spackla, måla och köket.
Kan man göra en så omfattande renovering för under 2,5 miljon tro?
 
Men bara för att ta ett exempel: att byta värmesystem till bergvärme. Detta är extremt beroende av vad det finns för förutsättningar; är det direktverkande elvärme tidigare, är existerande vattenburet system lämpat för BV eller måste hela rasket bytas, ska det vara golvvärme delvis, hur mycket yta?

Detta var en av posterna.
 
Vad säger din bättre hälft? Du skriver i jag-form om att gilla huset väldigt mycket, samtidigt som det finns en svärfar, så jag utgår från att du inte är singel. Ett stort husprojekt kräver att båda parter är med på tåget.

Och sen...hur dåligt är huset egentligen? Det är skillnad på fönster med renoveringsbehov, som går att fixa för en normalhändig, och fönster där bågarna är totalt uppruttna och det inte rekommenderas att öppna vissa fönster för då ramlar glasen ut.
Samma med övriga punkter, är det dåligt eller är det bara slarvat med underhållet i 10-20 år? Mannen som ägt huset har knappast varit gammal hela tiden han bott där.
Läcker taket eller växer det bara för mycket mossa på norrsidan? Behöver källaren dräneras om ni ändå inte tänker ha den som boyta (finns så det räcker av den varan imho). Vad är det för uppvärmning i dagsläget?

Att ett hus som säljs av dödsbo har friskrivningsklausul är helt normalt, eftersom den juridiska personen som dödsboet utgör avvecklas, och sedan inte kan ställas till svars för eventuella dolda fel.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Jag skulle gissa på att om ”allt” ska göras så hamnar du nog på runda slängar 3miljoner i kostnader och kanske 2 års arbete så tänk på att dubbla boenden också kostar. Du kan ju inte bo i huset med så omfattande arbeten pågående samtidigt.
 
Jag tror också du räknar optimistiskt. Vi tog offert på fönster förra året, för 200k skulle vi få 16 nya fönster installerade. Men det var ju billiga fula plastfönster som inte alls skulle passar till vårt 50-talshus. Tänker att man får räkna på en ännu högre siffra om man vill ha fönster som inte förfular kåken.
Nu blev det så att vi inte byter fönster utan behåller dom gamla.
 
Måste verkligen allt göras? Fasaden kanske kan renoveras/målas? Gamla fönster brukar vara väldigt bra kvalitet så de kanske går att renovera, de är säkert finare än nya också. Källaren är väl en grovkällare, då kanske du kan avvakta med dräneringen och se om det verkligen behövs.

Risken är ju att de kommer vara ett helt annat hus efter renoveringen och förlora det du gillar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Man skall ha respekt för renovering och vad det innebär för relationer och ekonomi. Samtidigt är det lätt (talar av egen erfarenhet) att i samband med köp göra en lång lista av saker som ”måste” göras vilka tillsammans omöjliggör ett köp.
Så dela gärna upp listan i must do och nice to do. Nice to do jobben kan man sprida ut över många år och även pausa ifall ekonomin eller relationen lider.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men bara för att ta ett exempel: att byta värmesystem till bergvärme. Detta är extremt beroende av vad det finns för förutsättningar; är det direktverkande elvärme tidigare, är existerande vattenburet system lämpat för BV eller måste hela rasket bytas, ska det vara golvvärme delvis, hur mycket yta?

Detta var en av posterna.
Tack för input. Idag är det elpatron och ved-panna med radiatorer samt luft/luft värmepump.

Förstår att det är svårt att uppskatta. Jag tänkte att om vi utgår från vad det kostar i absolut värsta fall och budgeterar för det och sen bli positivt överraskad om det blir en lättare renovering.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad säger din bättre hälft? Du skriver i jag-form om att gilla huset väldigt mycket, samtidigt som det finns en svärfar, så jag utgår från att du inte är singel. Ett stort husprojekt kräver att båda parter är med på tåget.

Och sen...hur dåligt är huset egentligen? Det är skillnad på fönster med renoveringsbehov, som går att fixa för en normalhändig, och fönster där bågarna är totalt uppruttna och det inte rekommenderas att öppna vissa fönster för då ramlar glasen ut.
Samma med övriga punkter, är det dåligt eller är det bara slarvat med underhållet i 10-20 år? Mannen som ägt huset har knappast varit gammal hela tiden han bott där.
Läcker taket eller växer det bara för mycket mossa på norrsidan? Behöver källaren dräneras om ni ändå inte tänker ha den som boyta (finns så det räcker av den varan imho). Vad är det för uppvärmning i dagsläget?

Att ett hus som säljs av dödsbo har friskrivningsklausul är helt normalt, eftersom den juridiska personen som dödsboet utgör avvecklas, och sedan inte kan ställas till svars för eventuella dolda fel.
Tack för ditt svar!
Partner är med ombord. Är inte kär i huset men är med på en omfattande renovering.

Säljaren har haft besiktningsman vid huset som hittade flera stora fel. Då jag är pessimistisk utgår jag även från att flera fel missades.
Men angående fönster skriver han "Flera fönster och dörrar har brister, otätheter samt underhållsbehov och
de äldre är i behov av byte". Ägaren har nämligen bytt fönster i etapper så det finns några nya och de andra är äldre.
Andra punkter är:
-Plåtarbeten på yttertaket och skorsten är i behov av renovering/byte.
-Hängrännor och takavlopp är i behov av byte. Takavlopp mynnar invid
grundmur och bör dras ut från hus.
-Fasadpanelen har brister (ej färdigställd/otät) och rötskador på flera
platser, skador i bakomvarande konstruktioner kan inte uteslutas,
åtgärdsbehov föreligger.
-Fuktfläckar förekommer på underlagstak, vilket bör kontrolleras
regelbundet för att fastställa om åtgärdsbehov föreligger.

Invändigt skriver han "
Fuktfläckar förekommer på underlagstak och på väggar, vilket bör
kontrolleras och orsak åtgärdas i erforderlig omfattning. Skador i
bakomliggande konstruktioner går ej att utesluta."

Och om källaren: "Kritiskt gränsvärde för *mikrobiella skador är över 17 % i trä och för rötskador över 28 %. Mätinstrumentet som
användes var Bollman fuktmätare. Fuktkvoten uppmättes i källaren till ca 21 % FK vilket är över de kritiska
gränsvärdena för skador."

Detta var några utav punkterna.

Tack för klargörningen angående friskrivningsklausul. Låter rimligt! :)
 
T TypRätt skrev:
Jag skulle gissa på att om ”allt” ska göras så hamnar du nog på runda slängar 3miljoner i kostnader och kanske 2 års arbete så tänk på att dubbla boenden också kostar. Du kan ju inte bo i huset med så omfattande arbeten pågående samtidigt.
Tack! Just nu har vi bara boendekostnad på 2000kr/månad så det är inte något problem :) Men tror du att det tar två år även om man lejer bort det till hantverkare?
 
Krikkan Krikkan skrev:
Jag tror också du räknar optimistiskt. Vi tog offert på fönster förra året, för 200k skulle vi få 16 nya fönster installerade. Men det var ju billiga fula plastfönster som inte alls skulle passar till vårt 50-talshus. Tänker att man får räkna på en ännu högre siffra om man vill ha fönster som inte förfular kåken.
Nu blev det så att vi inte byter fönster utan behåller dom gamla.
Tack för prisuppgiften. Man vill ju helst inte att huset ska bli fulare när man renoverar :rofl:
 
S skamper skrev:
Måste verkligen allt göras? Fasaden kanske kan renoveras/målas? Gamla fönster brukar vara väldigt bra kvalitet så de kanske går att renovera, de är säkert finare än nya också. Källaren är väl en grovkällare, då kanske du kan avvakta med dräneringen och se om det verkligen behövs.

Risken är ju att de kommer vara ett helt annat hus efter renoveringen och förlora det du gillar.
Viktigt det du skriver. Vill ju gärna bibehålla känslan och inte att det ska bli ett helt annat hus.
 
ginogino ginogino skrev:
Men tror du att det tar två år även om man lejer bort det till hantverkare?
Beror ju helt på vilka hantverkare du hittar och hur högt de prioriterar att vara på just ditt bygge. Vi skulle göra en totalrenovering av ett badrum + tvättstuga (inklusive bila upp plattan), försa uppskattningen var 1.5 månader av firman "kanske lite snabbare". Det tog 5 månader innan det var klart. Och då fick jag hålla daglig koll på dem och förklara för vilsna polacker vad det va som skulle göras för projektledaren lyste med sin frånvaro. Lärde mig i princip även alla andra steg i ett bygge då nötterna gjorde fel på precis allt utom möjligen skapa rätt fall i rummen samt kakel och klinkersuppsättningen (men då hade firman hyrt in en underleverantör som faktisk verkade veta vad de gjorde).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.