Hej,

Jag ska bygga ett 1plans hus med källare. Mark är lutande och på berg. Berget har redan sprängts bort men på ena långsidan kommer hela källarväggen vara under mark och andra sidan ca 1m under mark. Dimensionerna är 18m * 8m. Min husleverantör vägrar skicka mig konstruktionsritningar i tid tills att jag kommer börja anlägga grund så det kommer bli att få chansa vissa delar. Jag har proffs hjälp på plats, men kanske inte tillräcklig expertis för lastberäkningar.

Det kommer vara ett gjutet mellanbjälklag, där lasterna för det kommer på långsidan, och takets vikter kommer på kortsidorna + 1 bärande vägg.

Snabbt räknat så blir linjelasterna på kortsidorna + bärande vägg ifrån ca 150kvm tak i snözon 2.5kn/m^2 ca 450kn med 3kn/m^2. 450/32 = 14kn för kantelement och 28kn för bärande innervägg. Ca 350kg/m i lecavägg, säger detsamma för trämaterialet över, så +7kn.

Kortsidorna bör ligga på runt 21kn/m i linjelaster grovt räknat.

För långsidorna som bär bjälklaget(150mm tjockt) så har vi ca 50ton betong som vilar på 36m blir ca 14kn/m. +7kn i vägg.

Långsidorna landar även dem på ca 21kn/m.

Nu hade jag tänkt överdimensionera lite så att det inte finns en risk att det blir "fel" och sitter då och försöker välja vilket slags kantelement jag skall köra för denna källarplatta. Räcker det bra med "vanliga" S200 L-element eller bör jag gå upp till S300? Kikar även på om man kanske bara ska köra på Albabalk då dem ska klara 30kn i linjelast: https://markgrossen.se/wp-content/uploads/2021/02/Markgrossen-ALBA-Konstruktionsskiss.pdf men vet inte hur bra dem är under mark då jag knappt kan hitta något om dem för källare.

Sen så undrar jag även om de innerhörnen(inringat rött) som blir med den bärande väggen i mitten, kommer dessa två hörn ta väldigt mycket vikt, och kommer jag därför behöva förstärka dem ännu mer?

Konstruktionsritning av grundplan för 1-plans hus med dimensioner och markerade bärande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för den hjälp som finns :)
 
Mikael_L
Hej.
Finns det någon som kan hjälpa till här?
Jag blev ombedd för att jag verkar ha gjort det själv förut, men sanningen är att jag bara följt tumregler i en broschyr, och nu har jag glömt det mesta. Så jag lyfter tråden för att se om någon har lite input.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var den här skriften jag följde:
[länk]
Tack så mycket Mikael,

Slutade med att jag tog det säkra före det osäkra och valde att gå upp till s300 element. Jag ska läsa igenom dokumentet och se om det kan hjälpa mig lite extra framåt.
 
Mikael_L
Jag är ledsen att jag skrev detta inlägg så sent, så mycket senare än när frågan ställdes. :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.