Tack för kloka svar/kommentarer och frågor
@SkaneErik Som jag förstår det:
1) ja, kablaget mellan växelriktare-växelriktarens dvärgbrytare (sitter separat liten utanpåliggande central) och elskåp har f.t bara ledarean 6 mm2 och måste bytas ut till 10mm2 för att kunna säkra upp till 3-polig 40A (möjliggör max produktion vilket idag på anläggningen är i praktiken upp till 25kW som max). Se bif foto som visar hela rasket. Det är mycket korta sträckor kabel det rör sig om.
Elcentral med växelriktare, dvärgbrytare och säkringar för solkraftsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Jag har inga osäkrade undercentraler. Har en undercentral i garaget som är avsäkrad med 3-polig dvärgbrytare 16A (C), kabel 6 mm2. Jag funderar på då det blir elbildags (om ngt år eller så) att låta elektriker säkra upp till 35A för att kunna snabbladda m 3-fas solel upp till 22kW via smart laddbox vid tidpunkter då solen lyser på, dvs koppla smart laddbox till elcentralen i garaget. Det är ca 15 meter kabel dit. Alternativet är att låta dra en ny separat 10mm2 kabel till laddboxen i garaget (och låta undercentralen i garaget vara som den är).

Den tredje punkten är jag osäker på..
S SkaneErik skrev:
  • Märkström på komponenter såsom t.ex. huvudbrytare, jordfelsbrytare, interna kopplingsbyglar i centralen osv.
Har ett relativt modernt standard elskåp (2013) m Hagar komponenter, men detta är något elektrikern få se över givetvis, men där borde inte finnas hinder. Inepro PRO380 elmätaren klarar upp till 100A per fas, så den är det inga problem med.

@Bo.Siltberg Jag är inte helt klar över din fråga "Har du en separat huvudsäkring för denna huvudledningen i mätarskåpet?", men troligen svar "ja".
Det sitter i det äldre blå metallskåpet en grupp med 3 porslinssäkringar på 35A (svarta). Tror det är för att skydda ledningen in i huset fr gatan (dvs max vad den bör belastas)?. Sedan ovanför denna grupp sitter mina 3 st 25A porslinsäkringar "huvudsäkring". V.g. se bild nedan.
Elskåp med varningsskylt, övre delen med porslinssäkringar och lägre del med svarta skepnader och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Din egen förmodligen några år gamla extra elmätare från 2013, det är inte säkert den kan snacka med SolarEdge-växelriktaren den måsta ha rätt kommunikationsprotokoll. Det kanske inte går att använda den energimätaren för att styra växelriktaren? Du kanske måste skaffa SolarEdges energimätare?

Din blå låda med 3 proppar, den ser ut som 1960-1970 tals låda. Din serviskabel kommer nog in där, ja.

Är det inte osnygg placering av den lilla kapslingen med automatsäkringen för växelriktaren? Med tanke på kabeldragningen är det inte vackert. Kapslingen för automatsäkringen skulle ha suttit till höger om växelriktaren och växelriktaren skulle ha flyttats ca 400 mm åt vänster.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Din egen extra elmätare, det är inte säkert den kan snacka med SolarEdge-växelriktaren den måsta ha rätt kommunikationsprotokoll. Det kanske inte går att använda den energimätaren för att styra växelriktaren? Du kanske måste skaffa SolarEdges energimätare?

Din blå låda med 3 proppar, den ser ut som 1960-1970 tals låda. Din serviskabel kommer nog in där, ja.

Är det inte osnygg placering av den lilla kapslingen med automatsäkringen för växelriktaren. Med tanke på kabeldragningen är det inte vackert. Kapslingen för automatsäkringen skulle ha suttit till höger om växelriktaren och växelriktaren skulle ha flyttats ca 400 mm åt vänster.
Mätaren (Inepro) är installerad nu 2022 tillsammans med växelriktaren för att just kommunicera med den (gjordes av solcellsfirman). Placering av växelriktaren kan tyvärr inte vara mer vänster pga då skulle den blockera en dörr för att kunna svängas upp.(ej med på bilden)
Växelriktaren sticker ut en bra bit mer än den lilla centralen. Den lilla centralen monterades pga den stora hade inga fler lediga platser efter Inepro mätaren satts på plats.
 
Redigerat:
P Peace_105 skrev:
Tack för kloka svar/kommentarer och frågor
@SkaneErik Som jag förstår det:
1) ja, kablaget mellan växelriktare-växelriktarens dvärgbrytare (sitter separat liten utanpåliggande central) och elskåp har f.t bara ledarean 6 mm2 och måste bytas ut till 10mm2 för att kunna säkra upp till 3-polig 40A (möjliggör max produktion vilket idag på anläggningen är i praktiken upp till 25kW som max). Se bif foto som visar hela rasket. Det är mycket korta sträckor kabel det rör sig om.
[bild]

2) Jag har inga osäkrade undercentraler. Har en undercentral i garaget som är avsäkrad med 3-polig dvärgbrytare 16A (C), kabel 6 mm2. Jag funderar på då det blir elbildags (om ngt år eller så) att låta elektriker säkra upp till 35A för att kunna snabbladda m 3-fas solel upp till 22kW via smart laddbox vid tidpunkter då solen lyser på, dvs koppla smart laddbox till elcentralen i garaget. Det är ca 15 meter kabel dit. Alternativet är att låta dra en ny separat 10mm2 kabel till laddboxen i garaget (och låta undercentralen i garaget vara som den är).

Den tredje punkten är jag osäker på..

Har ett relativt modernt standard elskåp (2013) m Hagar komponenter, men detta är något elektrikern få se över givetvis, men där borde inte finnas hinder. Inepro PRO380 elmätaren klarar upp till 100A per fas, så den är det inga problem med.

@Bo.Siltberg Jag är inte helt klar över din fråga "Har du en separat huvudsäkring för denna huvudledningen i mätarskåpet?", men troligen svar "ja".
Det sitter i det äldre blå metallskåpet en grupp med 3 porslinssäkringar på 35A (svarta). Tror det är för att skydda ledningen in i huset fr gatan (dvs max vad den bör belastas)?. Sedan ovanför denna grupp sitter mina 3 st 25A porslinsäkringar "huvudsäkring". V.g. se bild nedan.
[bild]
Det enda du ska se upp med är vad flera skrivit och som i skissen från Bo är säkring betecknad H. Har du koll på den punkten vilket du enkelt, om man ser på bilderna, kan ha är det inget problem med det du vill göra.

Sen kan jag hålla med Arnodt att det är en otroligt taffligt upplagd installation du fått. Men det är väl knappast värt att nämna allt ses nog som ok kanske tom utmärkt bra.
 
K
Med tanke på förutsättningarna finns inget att klaga på som du själv säger. Man har till och med tätat hålet där kabeln går in i väggen. Inte alla som gjort det. Går dock inte se om kabeln är klamrad inne i skåpet, vilket den ska vara. Den vita signalkabeln borde kanske vara klamrad för sig?

Om elmätaren pratar med växelriktaren och du ser den i appen så kan de dynamiskt styra effekten mot huvudsäkringarna. Jag har fått det förklarat för mig att man alltid ska ha större säkringar till växelriktaren.
 
  • Gilla
Peace_105
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
Jag är inte helt klar över din fråga "Har du en separat huvudsäkring för denna huvudledningen i mätarskåpet?", men troligen svar "ja".
Jag skulle svara nej, men det kanske inte behövs. Att döma av bilden är ledningen från växelriktaren inkopplad i någon punkt i elcentralen. Om du inte har några osäkrade utgående ledningar så handlar det endast om internkablaget i denna central som behöver dimensioneras för 32 A, och så bör det redan vara gjort. Men något för elfirman att titta på.

Dina tre 25 A säkringar på bild är dina mätarsäkringar, med servissäkringarna i gjutjärnslådan under. Dina mätarsäkringar agerade för även huvudsäkring för ledningen ut från elmätaren, men med växelriktaren inkopplad därefter så har denna roll trätt ur funktion.
 
  • Gilla
Peace_105
  • Laddar…
Tack för kloka svar, följdfrågor och synpunkter:

En fråga har nu uppkommit om jag behöver uppgradera fasskenorna i primära elcentralen?
Det sitter f.t. "standard" 10mm2 Hagar 3-fas skenor.
Fasskenan/-orna kommer teoretiskt max belastas några timmar på sommaren med:

1) Effekten 25kW producerad solel som kommer till elcentralen, 400V 3-fas från växelriktaren (dvs via 5G-kabeln varav jag teoretiskt sett kan tänka mig konsumption med 3-fas 22kW snabbladdning elbil och resten 3kW effekt solel förbrukas i fastigheten.) Jag tror det motsvarar summa ca 36A men kan ha fel?

2) Om man skulle tänka sig allt annat är igång i fastigheten samtidigt (ugn, spisplattor, mikro, vattenkokare, bakmaskin, dammsugare, vinkelslip, disk-, tvätt-, torktumare, frysar, kylar, datorer, högtalare, TV, mm, så jag teoretiskt sätt behöva köpa in el motsvarande max min 25A huvudsäkring klarar). Dvs extremt orealistiskt scenario.... men ändå... då skulle väl fasskenorna i huvudcentralen fortsatt belastas max med endast 36A + 25A = 61A?

Eller har jag fel?
Vilken ledyta krävs för fasskenorna för mitt extremscenario vid max produktion av solel? 16mm2?
@Bo.Siltberg
 
16 mm² för att få lite marginal, men så länge det inte är ett normalt och långvarigt driftsfall så kan du behålla 10 mm² - det går med skohorn.
 
  • Gilla
Peace_105
  • Laddar…
Om nätanslutningen sitter "först" och solcellerna "sist" och alla förbrukare mellan så kommer delsektioner av elcentralen ej belastas av totalen av solceller och nätanslutning. Nu är det nog inte så enkelt att koppla allt på detta sätt men det kanske går att skifta ett par grupper för en bättre fördelning.
 
Uppdatering:
En annan elekriker fr solcellsfirman har idag bytt kablage (fr växelriktare till central) till 5G 10 mm² och säkrat upp till 3-polig 40A dvärgbrytare. Växelriktare är nu dynamiskt effektbegränsad för export av el till nätet till 17kW (=25A=huvudsäkringen).

Resultat:
Nu kan kapaciteten i solpanelsystemet utnyttjas mer optimalt (bevisad produktion upp till 25kW några timmar kring lunch sommartid). Endast produktion solel över 17kW som ej förbrukas i fastigheten stryps.

Fasskenor i huvudcentral (10 mm², märkta 63A) lämnade som de är (skulle trots allt räcka då risk för ev överbelastning i centralen vid max solelproduktion 25kW (några timmar sommartid) + samtidig stor import är i så fall kortvarig och extremt osannolik). Jag skulle behöva anstränga mig rejält.. för att få upp förbrukningen i fastigheten och importen av el så pass...

Tack för råd och stöd att driva detta så det blev åtgärdat av solcellsfirman, vilken medgav att det blivit suboptimalt installerat fr deras sida från början!

@Bo.Siltberg @merbanan
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
Uppdatering:
En annan elekriker fr solcellsfirman har idag bytt kablage (fr växelriktare till central) till 5G 10 mm² och säkrat upp till 3-polig 40A dvärgbrytare. Växelriktare är nu dynamiskt effektbegränsad för export av el till nätet till 17kW (=25A=huvudsäkringen).

Resultat:
Nu kan kapaciteten i solpanelsystemet utnyttjas mer optimalt (bevisad produktion upp till 25kW några timmar kring lunch sommartid). Endast produktion solel över 17kW som ej förbrukas i fastigheten stryps.

Fasskenor i huvudcentral (10 mm², märkta 63A) lämnade som de är (skulle trots allt räcka då risk för ev överbelastning i centralen vid max solelproduktion 25kW (några timmar sommartid) + samtidig stor import är i så fall kortvarig och extremt osannolik). Jag skulle behöva anstränga mig rejält.. för att få upp förbrukningen i fastigheten och importen av el så pass...

Tack för råd och stöd att driva detta så det blev åtgärdat av solcellsfirman, vilken medgav att det blivit suboptimalt installerat fr deras sida från början!

@Bo.Siltberg @merbanan
En enkel fråga, har du själv förstått och satt dig in i vad som varit uppe i tråden? Är det inte trots allt fortsatt suboptimalt utfört nu också? Vad vann du på att byta kabelstumpen?
 
GK100 GK100 skrev:
Är det inte trots allt fortsatt suboptimalt utfört nu också? Vad vann du på att byta kabelstumpen?
Jag får ut mer solelproduktion än tidigare då ursprungliga installationen med 25A dvärgbrytare medförde att det var en statisk produktionsbegränsning på max 17kW.
Nu har jag en dynamisk effekt reglering av växelriktaren med begränsning på 17kW på endast exporterad el. Detta ej är samma sak som statisk produktionsbegränsning. Växelriktaren kan dynamiskt reglera produktionen så den producerar över 17kW (upp till 25kW) så länge jag har egenförbrukning i fastigheten (vilket jag givetvis har). Över den förväntade livslängden 25-30 år på anläggningen kan de bli betydande besparingar. En (1 st) solig dag på sommaren ger nu upp till 24kWh mer (3 tim x 8kW extra jmf tidigare) genom denna lösning. Det kan vara ganska många soliga dagar på sommaren varje år... säg ca 50st i maj-augusti så blir det upp till 1,2 MWh extra per år.
 
Redigerat:
P Peace_105 skrev:
Nu kan kapaciteten i solpanelsystemet utnyttjas mer optimalt (bevisad produktion upp till 25kW några timmar kring lunch sommartid). Endast produktion solel över 17kW som ej förbrukas i fastigheten stryps.
Så fastigheten drog 8kW då?
 
M merbanan skrev:
Så fastigheten drog 8kW då?
Momentan effekt i fastighetens förbrukning pendlar f.t. mellan ca 0,8 -10 kW dagtid sommaren beroende på hur många som är hemma och vad som görs men jag planerar ladda elbilen m solel dagtid så då kommer egenförbrukningen bli en bra bit mer än det.. (har ej elbil ännu, men det är på g)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.