Hej! Fick 1600 watt i maj och nu bara ca 700 watt i full sol 33 grader taklutning optimalt är väl 36 grader
Någon som vet varför jag inte får mer watt nu jämfört med maj?
Mvh Uffe
 
harry73
Kan det vara så att panelen blir för varmt och stängs av eller blir mindre effektiv?
 
Panelerna är temperatur känsliga men skillnaden skall inte vara så stor.
 
  • Gilla
uffeulander
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kan det vara så att panelen blir för varmt och stängs av eller blir mindre effektiv?
Hej! Jag har testat att kyla ner med vatten med det blir kanske 50 watt till så lite bättre blir det..
Men det är konstigt... Det borde vara sämre effekt i april-maj då solen står lägre i vinkel?
 
Panelerna är temperatur känsliga men skillnaden skall inte vara så stor.
 
  • Gilla
BjörnJi
  • Laddar…
Som exempel 20 grader ute ger min anläggning 13.8kw i effekt, samma tid midsommarafton med ca 30 grader gav 13.2kw
 
K
Vad har du för grejor, en eller flera slingor?
 
  • Gilla
glasssat
  • Laddar…
Sittställning
1.52 mWh maj
Hittils 1.32 mWh juni

9.2 anläggning 25 paneler
 
  • Gilla
Schwingen och 1 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Vad har du för grejor, en eller flera slingor?
Hej! Jag har 3st 48 volts slingor med 4st 12 volts 165 wattvoltspaneler i varje slinga så i bästa fall ca 1900 watt
Brukar få ut 1600 1700 watt och det beror på att taklutningen är ca 32 grader och optimalt ska det väl vara 36 grader? Ska mäta lite i morgon..misstänker att någon av panelerna är något fel på.
 
M M.sandström skrev:
Som exempel 20 grader ute ger min anläggning 13.8kw i effekt, samma tid midsommarafton med ca 30 grader gav 13.2kw
Okej Dom tappar inte mer en så är det ju helt okej
 
Har mätt upp alla stängarna och det var inget fel...Kan det vara så att solen var starkare i april/maj
en det är nu i juni?? Alltså mer uv i april/maj då som gjorde att jag fick mer watt då?
 
Sittställning
uffeulander uffeulander skrev:
Har mätt upp alla stängarna och det var inget fel...Kan det vara så att solen var starkare i april/maj
en det är nu i juni?? Alltså mer uv i april/maj då som gjorde att jag fick mer watt då?
Kolla din väder data för din adress.

1500kwh maj. 1400 juni för mig
 
K
Jag känner också att du borde få mer när solen står som högst. Är det en ny anläggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.