Håller på med en utbyggnad, och arkitekten har ritat in att en skjutdörr ska öppnas åt hållet som pilen pekar

Arkitektonisk ritning av en utbyggnad med en skjutdörr som pekas åt en riktning av en pil.

Utrymmet är ett vanligt vardagsrum som man kommer in till från befintlig huskropp. Jag vet inte varför men jag hade hellre sett att man öppnade den andra glasdörren in mot huset istället. Likadant om detta hade varit ett vikparti hade jag av någon anledning hellre haft den öppningsbara altandörren åt höger i bild och sen att hela vikpartiet hade vikts in mot huset. Man blir ju snurrig av detta :D

Arkitekten har dessvärre semester nu så det går inte att fråga denne. Slänger ut en fråga här till alla kloka istället...

MVH
S
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
Jag tycker det är svårt att säga utan planritning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Oftast vill man nog ha en dörr som leder vidare nära stället där man kommer in i genomgångsrummet och inte behöva gå en omväg eller extra långt först. Alltså som arkitekten har ritat. Men det finns antagligen undantag där ditt förslag passar bäst.
 
beror på hur rummet bakom dörren blir möblerat. Beror på hur altanen blir möblerad. har du klart för dej var inne- och utemöbler ska stå så är det kanske lättare att hitta den rätta utgången.
 
L lillanutten skrev:
Jag tycker det är svårt att säga utan planritning.
Ber om ursäkt, här är planlösningen

Ritning av en planlösning med markerad orange väggstump som diskussionspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är även orsäkra om vi ska ha kvar en liten väggstump (orange) eller om vi ska ta bort denna helt och hållet? Ur en praktisk synvinkel är den bra att ha, då den passar perfekt att ha el/kopplingsskåp för golvvärme i, men kanske kommer den att kännas mest i vägen?

/S
 
BirgitS
Verkar ju bakvänt att man ska in och trängas bakom stolarna för att komma ut. Dessutom om målet med gå ut ligger nära hörnet mellan huskropparna får man dessutom gå en rejäl omväg. Så jag håller fortfarande på arkitekten.

Väggbiten kan kännas som den är i vägen när man ska ut, men antagligen inte när man ska till resten av rummet. Men det beror ju också på hur bred den är.

Sofforna ser grunda ut jämfört med matbordets bredd.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Med den möbleringen känns det ju mer logiskt att ha dörren där den är inritad redan, inte bakom matbordet. Väggstumpen tror jag inte kommer störa så mkt, förutsatt att den inte är mer än några dm lång. Däremot skulle jag nog ha kvar lite mer av väggen på högra sidan, där soffan är inritad, för den ser väldigt inträngd ut i hörnan, det är ett ganska svårmöblerat rum generellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.