Jag har ett isolerat uterum med en takyta på 4x8.67m. Jag har tänkt downlights i taket.
Tänker jag rätt att det kräver 21 downlights.
Har tänkt Led GU10 220v 4.6w 2700K.
 
Spontant så låter det på tok för många.
Hur har du kommit fram till denna siffra?

4,6 W LED ger rätt bra ljus, ung. motsvarande en gammal 50 W glödlampa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag hade läst att det skulle vara 1 m mellan downlights
 
Då kommer det nog att se ut som ett tivoli.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hide-a-lite rekommenderar 1 spott per 4 kvm i utrymmen som vardagsrum och matplats med normal takhöjd, dvs. 9 st i ditt fall. Under förutsättning då att ljusstyrka och spridningsvinkel är samma.
[länk]
Tack för bra läsning.
 
Vet inte om jag är gammaldags men är lite skeptisk till integrerade led. Rädd att modellen försvunnit när man behöver ersätta en. Men de integrerade är smidigare när man inte behöver en skyddskåpa.
 
BirgitS
Leahcim Leahcim skrev:
Vet inte om jag är gammaldags men är lite skeptisk till integrerade led. Rädd att modellen försvunnit när man behöver ersätta en. Men de integrerade är smidigare när man inte behöver en skyddskåpa.
Det har absolut sina fördelar med lösa led i stället för integrerade och jag menade inte att du just behöver köpa de spottar som Hide-a-lite rekommenderar utan kolla upp hur ljusstarka de är (mätt i lumen) och jämför med de G10 du vill köpa.
 
Nu tittar jag efter 10st 6.6w 2700K men undrar vilken spridning jag ska ha.
Hide-a-lite har 36 på sina.
 
BirgitS
36 grader eller mer, för om du väljer mindre är det risk för att du får ojämnt upplyst golv.
 
Är det inga nackdelar med 110°
 
Leahcim Leahcim skrev:
Vet inte om jag är gammaldags men är lite skeptisk till integrerade led. Rädd att modellen försvunnit när man behöver ersätta en. Men de integrerade är smidigare när man inte behöver en skyddskåpa.
Jag håller med dig... mkt är integrerat idag. Så jag köper alltid på mig flera i reserv ifall, som du säger, dom inte finns å få tag på den dagen dom pajar.

Men visst e det smidigt
 
Leahcim Leahcim skrev:
Är det inga nackdelar med 110°
Fördelen med stor spridning, tycker jag, är att man får ett mycket jämnt ljus i rummet. Smala strålar lyser ju bara upp rakt neråt eller vart man nu riktar dem.

Nackdelen med stor spridning är att man inte kan försärka vissa inredningsdetaljer som man kanske vill. Ex kan ett par smala spottar över ett matbord ge fokus åt maten och matplatsen så att fokus på kringliggande försvinner och så skapa ett rum i rummet.

En annan nackdel med bred spridning är att ljuset lyser mer horisontellt och därmed bländar mer. Om en stråle går rakt nedåt blir man ju bara bländad om man står precis under och tittar uppåt, men om den lyser i 110 grader så kan det sticka i ögonen. Just detta fenomen tänkte jag inte på när jag skaffade spottar för ett antal år sedan men har märkt i efterhand. Lyckligtvis var de riktningsbara så är nu riktade bort från öppna ytor och mot väggar, garderober och liknande. Det kräver i sin tur dock flera spottar för annars får man en fin skugga av sig själv när man står framför skåpet och ska ha nånting, gäller att det finns ett par spottar sidan om en också för att det ska bli ljust i skåpet.

En sak till, LED-spottar ger i regel skarpa kanter på skuggor. 3 spottar ger 3 skarpa skuggor och kan ge ganska dramatiska effekter. Ju fler, svagare och mer utbredda (tänk en diod kontra 100st per armatur) man har desto suddigare blir skuggorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.