Jag och sambon vill i höst installera en L/L pump för både värme och kyla.

Jag undrar om någon har en åsikt om hur en utedel mår av att sitta på en hussida där solen ligger på från ca 9-22 alla dagar under sommaren? Det blir lätt upp till 50° direkt mot panelen på högsommaren vid 11-14 och jag gissar att kylningen då blir onödigt effektkrävande men tar utedelen stryk av det?

Kylning är maskinens primära uppgift men värmen kommer säkert nyttjas också.
 
G ekaa88 skrev:
Jag och sambon vill i höst installera en L/L pump för både värme och kyla.

Jag undrar om någon har en åsikt om hur en utedel mår av att sitta på en hussida där solen ligger på från ca 9-22 alla dagar under sommaren? Det blir lätt upp till 50° direkt mot panelen på högsommaren vid 11-14 och jag gissar att kylningen då blir onödigt effektkrävande men tar utedelen stryk av det?

Kylning är maskinens primära uppgift men värmen kommer säkert nyttjas också.
UV ljus är ju alltid alla materials fiende, så över tid kommer den troligen at ngt mer stryk.
Men man kan ju bygga tak och "spalje" runt den för att skydda lite mer.
 
Ja jag tänker att någon skyddande historia får det ju bli. Men effektmässigt? Är det en dålig idé för kylning då det ibland kan vara extremt varmt mot väggen i perioder, men istället bra för värme när solen ligger på under vintern?
 
Låter inte som Sverige? Viktigt att rörisolering och kondensslang m.m. skyddas av plastkanaler eller PVC-band så de inte äts upp av solstrålarna. Även märkskylten med data om aggregatet bör skyddas mot solblekning då texten annars försvinner efter några år. Som sagt ett tak över låter bra men annars är det temperaturen på själva luften som är avgörande, inte temperaturen på fasadpanelen, eftersom det är så stort luftflöde genom utedelen. Tänk på att välja en modell som klarar höga utetemperaturen. Kan vara max t.ex. 43° på svenska modeller.
 
  • Gilla
Gårdsboende och 1 till
  • Laddar…
Jodå, vi är i Sverige, Sörmlands hjärta, Flen.
Men vi har oturen, eller turen, att inte ha ett enda skuggande träd på framsidan av huset så ibland vibbrerar nästan luften. Men 50 grader mot panelen är uppmätt flera gånger under sommrarna utan problem.

Så, om man ser till att skydda absolut allt mot UV strålar, så är det inte en obra idé utan det ska funka?
 
Jo precis, det fungerar med lämpliga solskydd.
 
  • Gilla
Gårdsboende och 1 till
  • Laddar…
A
Fördelen är att utedelen inte blir beväxt med mossa om den står i solen.
nackdelen är att färgen kanske blir lite matt med åren.
Utöver detta spelar det absolut ingen som helst roll!

mossan tvättar man bort med såpa och vatten.
plåten kan vaxa med adekvat bilvårdsprodukt.
i övrigt så följ #Josth rekommendationer
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.