Någon som har förberett att kunna koppla loss delar av begränsningskabeln för att lättare kunna felmäta när det blir strul?

t ex i varje hörn ha någon koppling där det går att bryta fortsatt ström efter kopplingen så att man kan testa sektion för sektion?

Går det att ha valbara sektioner dvs där man normalt inte klipper men via brytare skiftar över så att en ytterligare del av tomten har begränsningskabel, eller måste klipparen kalibrera begränsingskabelns längd

Hur har ni gjort isåfall för att få brytarefunktionen?
 
För felsökning funkar sökning med signalkabeltestare och mottagare ofta tillräckligt bra.

Visst kan du ordna med olika sektioner som du styr via brytare, klipparen behöver inte kalibreras om. Men om du har det behovet skulle jag rekommendera att du kollar på klippare med geofence så kan du programmera zoner i en app utan att behöva lägga kabel. Gardenas klippare med detta heter Lona och Husqvarnas AIM.
 
J JanneSjo skrev:
Någon som har förberett att kunna koppla loss delar av begränsningskabeln för att lättare kunna felmäta när det blir strul?
Idag var det premiär för kabelbrott i slingan.
Med ohm-meter bakom laddstationen såg jag att det var avbrott mellan guide och höger.
Jag tog en lång överbliven kabel och surrade fast ena änden i höger kabel (vid laddstationen).
Gick sedan utefter höger kabel med den lösa kabeländen, ohm-mätaren och en nål.
Stick-prov (!) med nålen avslöjade direkt när jag passerat avbrottet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
För felsökning funkar sökning med signalkabeltestare och mottagare ofta tillräckligt bra.

Visst kan du ordna med olika sektioner som du styr via brytare, klipparen behöver inte kalibreras om. Men om du har det behovet skulle jag rekommendera att du kollar på klippare med geofence så kan du programmera zoner i en app utan att behöva lägga kabel. Gardenas klippare med detta heter Lona och Husqvarnas AIM.
jo jag tänkte köpa en tonsignalmätare.

såg denna
https://www.maskinklippet.se/tradga...klippare/arnold-easy-zone-ar20-omradesvaljare

som ger funktionen att välja områden.

men för dyr (695kr)

jo jag har beställt med LONA så det ger nog zoner - men i mitt fall är funktionen mer som i videon jag länkade - ibland kunna spärra ett område.

bra att den inte behöver kalibrera om - då kan jag klura på lösning om ingen redan har gjort det
 
Jag har nånstans runt 1500m kabel inklusive guider. På tre år har de få avbrott jag haft alla gått utmärkt att hitta med en billig radio från Biltema.

Krångla inte till det i onödan.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag har nånstans runt 1500m kabel inklusive guider. På tre år har de få avbrott jag haft alla gått utmärkt att hitta med en billig radio från Biltema.

Krångla inte till det i onödan.
ok billig radio - då använder du inte tonsignalfinder?

hur fungerar det med radion ?
 
Jag har fått ett flertal nästan avbrott där manteln spruckit och aluminiumkardelerna ärgat bort.
De går inte att mäta sig fram ordentligt med en radio.

Jag mäter med en multimeter och trycker in en nål genom kabelns mantel för att komma åt.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
ok billig radio - då använder du inte tonsignalfinder?

hur fungerar det med radion ?
Nej, ingen generator.
Kopplar om på laddstationen för att se vilken del av slingan som är kass, dvs swappar in guideslingorna på höger eller vänster BG och kan då dra ner problemet till ca 30% av totallängden.
Sen låter jag ena sidan vara inkopplad och går med radion och pejlar fram. Signalen hörs tydligt på AM-bandet. Där det slutar låta, där gräver jag.

Det där med att sticka en nål i slingan för att prova sig fram känns som om det leder till framtida problem, men vad vet jag. Jag har aldrig med vilje gjort hål i min kabel och enda brotten jag haft hittills är att jag antingen satt spaden rätt i slingan eller haft en dålig skarv. Samtliga har jag hittat med radion.
 
tensiden tensiden skrev:
Nej, ingen generator.
Kopplar om på laddstationen för att se vilken del av slingan som är kass, dvs swappar in guideslingorna på höger eller vänster BG och kan då dra ner problemet till ca 30% av totallängden.
Sen låter jag ena sidan vara inkopplad och går med radion och pejlar fram. Signalen hörs tydligt på AM-bandet. Där det slutar låta, där gräver jag.

Det där med att sticka en nål i slingan för att prova sig fram känns som om det leder till framtida problem, men vad vet jag. Jag har aldrig med vilje gjort hål i min kabel och enda brotten jag haft hittills är att jag antingen satt spaden rätt i slingan eller haft en dålig skarv. Samtliga har jag hittat med radion.
Jag har lagat min slinga ett tiotal gånger där brottet varit att manteln (Husqvarnas kabel) vittrat sönder, troligtvis de punkter som inte gräset svalde fort, de har inte gått att söka fram med tonsökaren.
(Sen har jag givetvis lagat efter klantiga spadar med).
 
Om man drar begränsningskabeln upp längs en stolpe till en kopplingsdosa och sedan ned längs stolpen, kommer det ge några problem?.

Om man gör likadant med guide kabeln kommer det strula?
 
Enklast är väl att använda en sån klämskarv och ansluta en bit tråd i den som du låter gå upp.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Enklast är väl att använda en sån klämskarv och ansluta en bit tråd i den som du låter gå upp.
Ok jag funderade mest på om det stör klipparens funktion att dra upp begränsningskabel respektive guidekabel upp och ned för en stolpe.
 
J JanneSjo skrev:
hur fungerar det med radion ?
AM-radio???
1. Sätt i ena änden av begränsningskabeln i laddstationen
2. Ta fram din gamla portabla FM/AM-radio
3. Håll ner antennen mot ett ställe du vet att du har ström från laddstationen
4. Välj AM-bandet på radion och skruva tills du hör ett klickade ljud (cirka 700hz)
5. Följ slingan tills du inte hör ett klickande ljud
Grattis. Du har hittat avbrottet
 
  • Gilla
Peter Nordin Husum och 1 till
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
Ok jag funderade mest på om det stör klipparens funktion att dra upp begränsningskabel respektive guidekabel upp och ned för en stolpe.
Guidekabel blir väl lite dumt eftersom klipparen skall kunna åka längs guiden. Det blir ju lite svårt om det står en stolpe ivägen.

Är kanske lite enveten, men ser verkligen inte vad man vinner med att koppla in en massa extra sladdar, stolpar och skarvar bara för att kunna felsöka när det går bra ändå. Kör utan allt sådant extra fluff, och känner du efter två år att du hade behövt det kan du ju installera det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.