Hej!

Jag gör om köket i stugan och har begränsat med utrymme gällande elen. Som det ser ut just nu behöver jag hitta en grupp att lägga golvvärmen på (Ebeco Foil kit 400W), sen är jag i hamn tror jag.

Jag ska montera in en diskmaskin som har en egen 10A och ramlade då över en Smeg på rea idag. Specen säger 1300W anslutningseffekt vilket ger gott om utrymme för att även lägga golvvärmen där.

Vad är det jag missar, hur kan effekten vara så låg jämfört med alla andra?

https://www.smeg.com/se/produkter/ST4522IN
 
Lägre effekt på diskmaskinen = tar längre tid att värma upp diskvattnet (och indirekt delar av maskinen) = diskprogrammen tar längre tid.
 
Du har väll redan en/flera grupp(er) för värmen i stugan?

Är befintliga radiatorer enfas (230V) eller tvåfas (400V)?
Hur stor effekt är fördelade på de olika faserna?
Vilken storlek är det på säkringarna för värmen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har väll redan en/flera grupp(er) för värmen i stugan?

Är befintliga radiatorer enfas (230V) eller tvåfas (400V)?
Hur stor effekt är fördelade på de olika faserna?
Vilken storlek är det på säkringarna för värmen?
De element som kompletterar LLVPn är enfas. Alla säkringar är på 10A förutom de till spis/ugn som är på 16A. Angående effektfördelning så kan jag ej svara på det då det är ett jobb för elektrikern att ta reda på.
Mitt problem är att jag endast har tillgång till två grupper i köket och den andra gruppen innehåller kyl/frys, mikro, kaffebryggare samt några led-spottar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Lägre effekt på diskmaskinen = tar längre tid att värma upp diskvattnet (och indirekt delar av maskinen) = diskprogrammen tar längre tid.
Det är sant, då gäller det att fundera om jag kan leva med "expressdiskning" a 30min + "normaldiskning" a 90min. Tack för att du påtalade det självklara :)
 
A
D dartan skrev:
Hej!

Jag gör om köket i stugan och har begränsat med utrymme gällande elen. Som det ser ut just nu behöver jag hitta en grupp att lägga golvvärmen på (Ebeco Foil kit 400W), sen är jag i hamn tror jag.

Jag ska montera in en diskmaskin som har en egen 10A och ramlade då över en Smeg på rea idag. Specen säger 1300W anslutningseffekt vilket ger gott om utrymme för att även lägga golvvärmen där.

Vad är det jag missar, hur kan effekten vara så låg jämfört med alla andra?

[länk]
SMECK brukar ta sin skit från turkiet men i detta fallet polen dvs detta är an electroluxmaskin stackars jä...ar som köper detta.
Hur eller hur så måste smeck ljuga lite då bara värmeelementet är på 1800W så bli förvånad...
 
electroluxaren skrev:
SMECK brukar ta sin skit från turkiet men i detta fallet polen dvs detta är an electroluxmaskin stackars jä...ar som köper detta.
Hur eller hur så måste smeck ljuga lite då bara värmeelementet är på 1800W så bli förvånad...
Se där... skit också! Jag har försökt leta efter andra siffror likt den du nämner men gått bet. Får man fråga vart du hittade effekten på värmeelementet?

Ja, då får man inrikta sig på att alla maskiner ligger kring 2-2400W igen och därmed tänka om gällande elen.
 
A
D dartan skrev:
Se där... skit också! Jag har försökt leta efter andra siffror likt den du nämner men gått bet. Får man fråga vart du hittade effekten på värmeelementet?

Ja, då får man inrikta sig på att alla maskiner ligger kring 2-2400W igen och därmed tänka om gällande elen.
Iom att det är en electrolux maskin så var det lätt att hitta effekten och jag blev ju väldigt misstänksam då de flesta elementen i diskar är runt 2000W
 
  • Gilla
dartan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Iom att det är en electrolux maskin så var det lätt att hitta effekten och jag blev ju väldigt misstänksam då de flesta elementen i diskar är runt 2000W
Jag är väldigt tacksam för informationen! Hur vet man att det är en electrolux o hur vet man vilket element det är i den? Frågar av nyfikenhet och lite för att reta en vän som är smeg-fantast ;)

Finns det nått vettigt alternativ på en 45cm diskmaskin mellan 4-5k? Rostfri el integrerad.
 
A
Jag håller på med detta dagligdax och ser detta och vet var jag skall leta.

Till din "kompis"
smeg köper in olika modeller från olika fd öststater (billigt) målar om dessa och monterar stora blanka bokstäver och vred. Dessutom en tvivelaktig eftermarknad.
Men som man säger: "man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris".
det finns en anledning till att man ger smeg öknamnet "smäck".
du får inga integrerade för de pengarna men kolla ikea
 
  • Gilla
dartan och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag håller på med detta dagligdax och ser detta och vet var jag skall leta.

Till din "kompis"
smeg köper in olika modeller från olika fd öststater (billigt) målar om dessa och monterar stora blanka bokstäver och vred. Dessutom en tvivelaktig eftermarknad.
Men som man säger: "man kan sminka en gris men det är fortfarande en gris".
det finns en anledning till att man ger smeg öknamnet "smäck".
du får inga integrerade för de pengarna men kolla ikea
Har följt dina inlägg och förstått att du är väl insatt i branschen. Tack för infon och din åsikt.

Jag är inte i behov av en integrerad, en underbyggd funkar också så länge den är i rostfritt utseende. Jag vill, som alla andra, hitta en vettig maskin till lågt pris. Den kommer användas 4-6ggr/mån då den ska stå i en stuga.
 
A
D dartan skrev:
Har följt dina inlägg och förstått att du är väl insatt i branschen. Tack för infon och din åsikt.

Jag är inte i behov av en integrerad, en underbyggd funkar också så länge den är i rostfritt utseende. Jag vill, som alla andra, hitta en vettig maskin till lågt pris. Den kommer användas 4-6ggr/mån då den ska stå i en stuga.
Köp då det billigaste du kan hitta.
 
Återkoppling kring nämnda Smeg då jag nu löst elfrågan och ändå är lite intresserad av den då den ligger rimligt i pris (om ingen kan peka på en bättre för ca 4500kr?).

Svar från Smeg ang angiven effekt:
"Tack för ditt mail.

Jag förstår att du blev förvirrad, det är tyvärr ett tryckfel på vår hemsida. Jag har fört det vidare så vi ska ändra det.
Rätt är 1950 watt för diskmaskinen.
Ha en fin dag!"
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.