Hej,

Jag har precis köpt en fritidshustomt som har styckats av från en större kringliggande tomt.

Utöver den kringliggande fastigheten så går det även en samägd väg förbi min nya tomt som min fastighet har ett servitut på.

Det som jag tycker är konstigt dock är att denna väg inte ligger intill tomten, utan den ligger istället 5 meter från tomtens kant.

Detta betyder alltså att personen som äger den kringliggande tomten också äger den smala bit på 5 meter mellan min fastighet och vägen som min fastighet har servitut för tillgång till.

Mina frågor är följande:

1. Kan detta på något sätt skapa problem för mig?
2. Är det på något sätt negativt att fastigheten inte går hela vägen fram till vägen?
3. Kan ägaren av den bit mark som ligger mellan min fastighet och vägen skapa problem för mig på något sätt? Isåfall hur? Vad bör jag oroa mig för?
4. Kan ägaren av marken mellan min fastighet och vägen på något sätt försvåra min åtkomst till min fastighet?
5. Var någonstans kommer jag att kunna bygga mitt staket? Måste jag bygga det på min mark, eller kan jag bygga staket eller mur på den lilla biten mark som ligger mellan min tomt och vägen?
6. Finns det något annat som jag borde tänka på?

Tack på förhand för svar!
 
G gossepojk skrev:
Hej,

Jag har precis köpt en fritidshustomt som har styckats av från en större kringliggande tomt.

Utöver den kringliggande fastigheten så går det även en samägd väg förbi min nya tomt som min fastighet har ett servitut på.

Det som jag tycker är konstigt dock är att denna väg inte ligger intill tomten, utan den ligger istället 5 meter från tomtens kant.

Detta betyder alltså att personen som äger den kringliggande tomten också äger den smala bit på 5 meter mellan min fastighet och vägen som min fastighet har servitut för tillgång till.

Mina frågor är följande:

1. Kan detta på något sätt skapa problem för mig?
2. Är det på något sätt negativt att fastigheten inte går hela vägen fram till vägen?
3. Kan ägaren av den bit mark som ligger mellan min fastighet och vägen skapa problem för mig på något sätt? Isåfall hur? Vad bör jag oroa mig för?
4. Kan ägaren av marken mellan min fastighet och vägen på något sätt försvåra min åtkomst till min fastighet?
5. Var någonstans kommer jag att kunna bygga mitt staket? Måste jag bygga det på min mark, eller kan jag bygga staket eller mur på den lilla biten mark som ligger mellan min tomt och vägen?
6. Finns det något annat som jag borde tänka på?

Tack på förhand för svar!

Antagligen inget problem. Vad står det exakt i servitutet? Kan du gå till den 5-metersägaren och skriva ett avtalsservitut och registrera det (kostar en tusenlapp)?
 
5 meter till vägen eller 5 meter till dikets ytterkant ?
Är väl bara bra att vägen inte ligger på din fastighet.
En väg är mer än bara körbanan, det skall finnas diken och möjlighet att dika om, slå gräs och sly. På en allmän väg är ”vägområdet” 2m utanför dikets ytterkant inskogsmark och 0,5m i tomtmark. Allt för att kunna underhålla vägen.
Staketet får du väl oavsett bygga på din tomt.
 
M -MH- skrev:
Antagligen inget problem. Vad står det exakt i servitutet? Kan du gå till den 5-metersägaren och skriva ett avtalsservitut och registrera det (kostar en tusenlapp)?
Jag vet inte vad som står i servitutet, och har bara fått förklarat att det skall finnas ett. Jag har däremot kunnat bekräfta att vägen är samägd och att min fastighet har andel i vägen. Min plan är att på sikt försöka få kontakt med övriga delägare av vägen för att lista ut vad som står specifikt i servitutet, men det kommer att ta lite tid.

Ägaren av 5-metersbiten är tyvärr väldigt svår att tala med och verkar inte vara så tillmötesgående, men jag skall försöka få till någon sorts uppgörelse på den fronten om det går.

GoC GoC skrev:
5 meter till vägen eller 5 meter till dikets ytterkant ?
Är väl bara bra att vägen inte ligger på din fastighet.
En väg är mer än bara körbanan, det skall finnas diken och möjlighet att dika om, slå gräs och sly. På en allmän väg är ”vägområdet” 2m utanför dikets ytterkant inskogsmark och 0,5m i tomtmark. Allt för att kunna underhålla vägen.
Staketet får du väl oavsett bygga på din tomt.
Problemet är att det är 5 meters avstånd mellan den fastighet som vägen utgör och den fastighet som min tomt utgör. Vägen har alltså en egen fastighet som är ca. 7 meter bred. Sedan kommer ytterligare en fastighet som är 5 meter bred, och efter detta kommer min tomtgräns.

Det som är frustrerande är att tomtmarken går in på 5-metersfastigheten, vilket gör att om jag skulle behöva bygga staket så skulle jag behöva göra detta mitt i tomten istället för vid vägkanten.
 
Logga in på lantmäteriet. På din fastighet finns alla servitut registrerade. Bara läsa

och vill du ha bra råd är det bra lägga ut fastisghetskartorna
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G gossepojk skrev:
Jag vet inte vad som står i servitutet, och har bara fått förklarat att det skall finnas ett. Jag har däremot kunnat bekräfta att vägen är samägd och att min fastighet har andel i vägen. Min plan är att på sikt försöka få kontakt med övriga delägare av vägen för att lista ut vad som står specifikt i servitutet, men det kommer att ta lite tid.

Ägaren av 5-metersbiten är tyvärr väldigt svår att tala med och verkar inte vara så tillmötesgående, men jag skall försöka få till någon sorts uppgörelse på den fronten om det går.



Problemet är att det är 5 meters avstånd mellan den fastighet som vägen utgör och den fastighet som min tomt utgör. Vägen har alltså en egen fastighet som är ca. 7 meter bred. Sedan kommer ytterligare en fastighet som är 5 meter bred, och efter detta kommer min tomtgräns.

Det som är frustrerande är att tomtmarken går in på 5-metersfastigheten, vilket gör att om jag skulle behöva bygga staket så skulle jag behöva göra detta mitt i tomten istället för vid vägkanten.
Menar du att din tomt ligger på en annan fastighet än din egen?
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att din tomt ligger på en annan fastighet än din egen?
Nej, jag menar att den typen av öppen mark som är lämplig för bruk som tomtägare går in i 5-metersfastigheten, vilket innebär att det skulle se konstigt ut om jag byggde mur eller staket på den faktiska tomtgränsen.
 
Refererar du till kartan i förrättningsakten från när fastigheten bildas när du säger att det är 5 m brett område mellan vägen och din fastighet. Om det ser ut så i fastighetskartan innebär inte det att det är så, den har ibland ganska stora fel.
 
G gossepojk skrev:
Nej, jag menar att den typen av öppen mark som är lämplig för bruk som tomtägare går in i 5-metersfastigheten, vilket innebär att det skulle se konstigt ut om jag byggde mur eller staket på den faktiska tomtgränsen.
Med tanke på skriverierna om strandtomterna i Täby som byggt bryggor utanför sina fastigheters gränser, tycker jag det borde vara självklart att du bygger ditt staket på din fastighet och inte någon annans.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Finns det någon detaljplan?
Skulle kunna tänka mig att man inte fått stycka av hela marken för att man eventuellt vill kunna bredda vägen eller liknande.

Vi nyttjar ett par hundra kvadrat, som inte hör till vår fastighet, mot en landsväg då man när detaljplanen gjordes 1942 gjorde plats för att bredda vägen vilket aldrig skett.
Hörde av mig till markägaren när vi skulle sätta häck, som svarade "ah, den biten, gör va fan ni vill", så nu sitter häcken 5m in där.
 
Claes Sörmland
Detta är rätt vanligt på landet. Jag har äger t ex en fastighet mot en allmän väg med en remsa mellan min tomt och vägen. I praktiken bryr sig inte marklägaren om de där meterna.

Annars är regeln att du håller dig inom dina fastighetsgränser med din trädgård, du får inte använda grannens mark för ditt eget ändamål utan avtal med grannen. Och ska något så långsiktigt som ett staket sättas upp så skulle jag inte göra det på annans mark utan ett avtalsservitut.

Vad gäller vägen så kan det jurdiskt vara löst på lite olika sätt. En typisk lösning är att det finns en gemensamhetsanläggning (GA) som din fastighet har en ägarandel i. Det ger fastighetens ägare rätt att använda vägen. För att säkra utfarten mellan din fastighet, över grannens fastighet och till vägen så skrivs vanligen ett avtalsservitut mellan dig och grannen. Detta registreras i fastighetsregistret. En annan variant är att din fastighet gavs rätten till utfart i form av en officialservitut när den styckades av från grannens fastighet. Det kan också vara helt oreglerat och då har du inte formell rätt att anlägga en utfart över grannens mark.

Kolla hos Lantmäteriet under etjänsten, Min fastighet. Logga in med BankID.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.