Hej.

Behöver nu lite råd i hur jag ska gå vidare och kanske varna någon som funderar på att använda detta företag.

Köpte en solcellsanläggning med en huawei växelriktare som blev installerad i februari 2021, mars 2022 packade växelriktaren ihop och efter några veckor fick jag som svar att den var sönder och skulle bytas på garantin.

Efter detta har de varit svåra att få tag på, kommit med undanflykter och bortförklaringar gång på gång på gång. Den skickades tillslut efter att ha blivit skickad till fel land först till Stockholm, blev uppringd av deras huvudelektroker som lovade dyrt och heligt att han hade den i bilen och allt skulle lösa sig inom kort.
Får ett samtal någon vecka senare att de slarvat bort växelriktaren. Känslan här är att de tagit en rövare och sålt min garantimaskin till en ny kund. Nu vill de ersätta med en betydligt ”sämre” och billigare växelriktare, en Growatt.

Har svårt att få tag på dem utan kommer bara till en på kundtjänst som måste fråga sina kolleger om allt och de är alla på semester verkar det som.

Tappar hundralappar dagligen i försäljning som jag inte vet om de kommer stå för med dessa elpriser vi har just nu i Skåne.

Man var väldigt intressant och de ringde för att kolla läget med en osv innan man betalt anläggningen, nu när man har ett garantiärende är man inte värd ett skit för dem.

Hur ska jag gå tillväga för att få någonting att hända då det känns som jag bara står och trampar..
 
Meddela att du tänker debitera för förlorad elproduktion från och med maj. De borde ha fixat felet inan aprils utgång. Sedan skickar du räkningen. Då får du sannolikt en reaktion i alla fall. Har du dessutom tillgång till en jurist så att du kan säga att du pratat med en jurist och vet vad du har rätt till så ökar sannolikt samarbetsviljan….
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
K
Såg någonstans också där man såg att growatt är mycket billigare. Tror inte den har stöd för batterier heller, vilket Huawei brukar ha. Så blir nedköp
 
K knightjocke skrev:
Såg någonstans också där man såg att growatt är mycket billigare. Tror inte den har stöd för batterier heller, vilket Huawei brukar ha. Så blir nedköp
Fick svar av VD nästan direkt efter jag lagt upp här på forumet och i en grupp om solceller på FB. De kommer tydligen på måndag och byter till en ny huawei.
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Med tanke på namnbytet/samgåendet till ha bildat 1komma5 väldigt nyligen så är de med all säkerhet extremt måna om att inte få en dålig start med mycket skriverier på internet/forum.
Lek med tanken att en huawei växelriktare skulle kosta kanske 50.000kr men med dig som nöjd kund tillsist med skriften här att det löst sig. Jämför med motsatsen få ett dåligt rykte från början..... ganska säker det kostar mer än 50.000kr. Dessutom har de samarbete med telgeenergi.se, skulle nog inte se så bra ut för TelgeEnergi om deras solcellsinstallationspart inte levererar till nöjda kunder.
 
Så är det kanske, nöjd blir jag ju inte direkt ändån, varit utan produktion i snart ett halvår som med elpriserna vi haft nu innebär många tusenlappar.

Tycker att det borde löst sig inom 2 månader, vilket andra också har nämnt som arbetar inom branschen.
En garantimaskin är väldigt prioriterad från tillverkarnas sida.
 
Bra att det löser sig. En Huawei 10 kW växelriktare kostar nu ca 25000 kr. En 20 kW kostar ca 32000 kr. Jag betalade 19311+Moms för min 10 i Januari.
Alltså småpengar för det företaget !
 
E Elajomannen skrev:
Bra att det löser sig. En Huawei 10 kW växelriktare kostar nu ca 25000 kr. En 20 kW kostar ca 32000 kr. Jag betalade 19311+Moms för min 10 i Januari.
Alltså småpengar för det företaget !
Priserna indikerar att du köper av Rexel? ;)
 
M mortimer skrev:
Med tanke på namnbytet/samgåendet till ha bildat 1komma5 väldigt nyligen så är de med all säkerhet extremt måna om att inte få en dålig start med mycket skriverier på internet/forum.
Lek med tanken att en huawei växelriktare skulle kosta kanske 50.000kr men med dig som nöjd kund tillsist med skriften här att det löst sig. Jämför med motsatsen få ett dåligt rykte från början..... ganska säker det kostar mer än 50.000kr. Dessutom har de samarbete med telgeenergi.se, skulle nog inte se så bra ut för TelgeEnergi om deras solcellsinstallationspart inte levererar till nöjda kunder.
Telge Energi? De har egen organisation för solceller.

Du tänker inte på Ellevio?
 
R Robert-san01 skrev:
Telge Energi? De har egen organisation för solceller.

Du tänker inte på Ellevio?
Ser nu att jag blandat ihop de. Det är Bixia och Cellsolar/1komma5 som har ett samarbete.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Priserna indikerar att du köper av Rexel? ;)
Ja i mån av tillgänglighet har jag köpt av Rexel när jag byggt första etappen, nu för andra etappen i höst så vete katten hur det blir, de verkar ju inte ha mycket i skåpet :thinking:
 
E Elajomannen skrev:
Ja i mån av tillgänglighet har jag köpt av Rexel när jag byggt första etappen, nu för andra etappen i höst så vete katten hur det blir, de verkar ju inte ha mycket i skåpet :thinking:
Det är inte bara Rexel som har leveransproblem. Det går i vågor genom hela solbranschen och är det inte paneler så är det montage eller växelriktare som det är brist på.

Reagerade bara på priserna. 25k för en 10k växelriktare är 2,5/W ink moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.