Bor i stadsbebyggelse och har en hyresfastighet som granne. Husen står tätt, från mitt ena hörn till tomtgräns är det ca 6 meter, grannen har också ca meter till gemensam tomtgräns. Jag vill bygga en uteplats med skärmtak, för att få min uteplats optimal skulle jag behöva bygga den 3,5 meter från tomtgräns. Grannen håller nu på att sätta upp en friggebod för cykelförvaring, vilken hamnar ca 2 meter från tomtgräns. Dessutom har de sedan tidigare ett pelletsförråd som ligger ca 4 meter från tomtgräns. Jag vet att de inte sökt bygglov för någon av tillbyggnaderna. Grannens fasad är av tegel, vår fasad är av trä. Mitt emellan husen, på gränsen står en stor gran.

1) Vad är det som gäller? Vilka avstånd är det som är viktiga? Varför 9 meter mellan husen (jag har förstått att det är brand man vill skydda sig ifrån). Finns det något sätt att klara sig ur det hela?
2) Hur sjutton skall jag hantera grannen? Jag behöver ju godkännande (skriftlig) från dem om min uteplats med skärmtak, samtidigt förstår jag det som om de måste flytta på sin bod, oavsett bygglov eller inte.
3) Vad finns det för bestämmelser angående pelletsförråd? Hur brandfarligt är pellets?

Många frågor, har ni några bra svar?
 
Som villaägare får du bygga ett skärmtak på 12kvm över en uteplats utan bygglov om du hamnar minst 4,5m från tomtgränsen. Vill du bygga närmare måste du ha grannens medgivande. Får du medgivande behövs inget bygglov. Säger grannen nej måste du söka lov för skärmtaket. Samma regler gäller för friggebod.

Om grannens hus är en hyresfastighet där fler än 2 familjer bor så gäller inte ovan skrivna. De måste alltid söka bygglov. Beroende på vad detaljplanen sedan säger avgör om du ska bli tillfrågad eller inte. Börja med att kolla vad detaljplanen säger angående din grannes fastighet, då har du lite "kött på benen" när du ska prata med denne.

På fråga 3 så vet jag att det finns vissa rekommendationer, googla lite så hittar du nog vad som gäller.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.