Bor sedan 2013 i ett hus från -57. Området () är enligt gammal kunskap att ses som vattensjukt och jag har åtgärdat detta på min egen tomt genom att låta gräva ett dike längs gränsen mot det nya området (gjordes för flera år sedan).

Kommunen sålde mark för nybyggen och gjorde för ett par år sedan en väg upp till de tre tomterna med ett dike som löper längs sidan och överkanten - och där började mina problem; jag fick in mängder av vatten i källaren och påtalade detta för kommunen som gjort en utredning som (i mina ögon) omfattar ytavrinning på dagvattnet. Jag har under året låtit dränera mitt hus och av bilder tagna under arbetets gång kan man se att det är vatten under jord som inte följt dikets sväng. Diket är 0,60 m djupt och 1,00 m brett i botten.

Har nu fått information från kommunen att de anser frågan avslutad för deras del och i protokollet från den gjorda granskningen kan jag läsa massor om ytavrinning och dagvattenflöde och beaktning av klimatfaktorer.

Någon i forumet som kan föreslå hur jag kan ta mig vidare på ett vettigt sätt? Kan tillägga att frågan för mig alls inte känns som avslutad...
 
Redigerat av moderator:
Har kommunen svarat och i så fall vad?
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Fast om du dränerat och fortfarande får vatten känns de ju som du har ditt problem där. Förmodligen krävs en ordentlig dränering. Har de gjort ett dike där vattnet fortsätter vidare tror jag du har svårt att säga något om att de ska påverka dig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
Om det inte är grannens ytvatten, är det troligtvis ditt problem, även om grannens bygge skulle orsaka det
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
Verkar som att din dränering inte fungerar om du får in vatten…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
Nu vet jag inte hur det ser ut men har man en grundvattennivå som ligger över källarnivån så kan man ju dränera bäst man vill, det kommer inte att hjälpa. Ta upp ett par djupa kontrollhål. Är marken skapligt lätt kan man kanske handborra sig ner och bara trycka ner ett 110mm markrör en bit från huset för att få koll på grundvattennivån.

Sen hade jag funderat på om det är nåt som kan ha orsakat mer ytvatten närmare ditt hus och pekat på det mot kommunen. Det kan tex vara stora hårdhjorda ytor där vatten leds åt ditt håll. Eller om det nya området lokalt grundvattesänks genom pumpning och vattnet släpps i ett dike nära dig.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.