Jag förbättrar lite i vårt fritidshus som har varit ett riktigt ruckel. Trapphuset har en sättning som gör att golvet ovan trappen lutar lite och det får det fortsätta göra. Problemet som jag vill åtgärda är en svacka i golvet och har börjat med att bygga upp den med ett par masonitlager, som värst tre... Vad utjämnar jag nu det hela med, är det flytspackel kanske som jag blandar i en konsistens så det inte flyter?
 
Innan du bara jämnar av så skulle jag nog kollat upp vad sättningen beror på.
Är det regelverket som är röta i tex så hjälper det nog inte så länge tat fixa på ytan ?

Är det ngn sättning i hela huset (som är lågsam) så funkar det iofs kanske.
Flytspackel är en bra avjämningsmassa om du har ett stumt underlag. Blandar du enligt instruktionerna så skall det vara "lagom" flytande.
Jag vet inte hur bra det funkar på masonit iofs. Dels kan det svälla och dels är det oftast inte så stumt. Golvgips torde vara bättre isf - eller täta underliggande trägolv(?) med tex fiberspackel först.

https://www.byggahus.se/forum/threads/flytspackla-pa-masonit-toalett.200500/
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Innan du bara jämnar av så skulle jag nog kollat upp vad sättningen beror på.
Är det regelverket som är röta i tex så hjälper det nog inte så länge tat fixa på ytan ?

Är det ngn sättning i hela huset (som är lågsam) så funkar det iofs kanske.
Flytspackel är en bra avjämningsmassa om du har ett stumt underlag. Blandar du enligt instruktionerna så skall det vara "lagom" flytande.
Jag vet inte hur bra det funkar på masonit iofs. Dels kan det svälla och dels är det oftast inte så stumt. Golvgips torde vara bättre isf - eller täta underliggande trägolv(?) med tex fiberspackel först.

[länk]
Sättningen är gammal men är nog klar tror jag... Nedre plan har fått sitt golv upprätat men pga trappen får övre plan behålla sin lutning, det är bara svackan jag vill få bort. Det blir rejäla gamla golvlister där som omöjligt kan fås att följa golvytan mot vägg om jag inte kan plana ut det.
 
Inga fler tips om vilket spackel jag ska utjämna med?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jo, det här spacklet använde jag till att jämna ut våra golv, fungerar utmärkt.
[länk]
Ok, i mitt projekt vill jag inte att det flyter, eftersom golvet har en liten lutning :( men man kan alltså blanda en tjockare konsistens och få det att stanna på plats?
 
K Kurtivan skrev:
Ok, i mitt projekt vill jag inte att det flyter, eftersom golvet har en liten lutning :( men man kan alltså blanda en tjockare konsistens och få det att stanna på plats?
Ja, det går bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.