Hej.
En HQ Automower 315, 4-5 år gammal.
Har två ggr senaste veckan stannat mitt på gräsmattan, helt svart / tom på ström. Efter laddning så var alla inställningar nollställda men sen fungerade den nån dag eller två innan samma sak hände igen.

Är det tveklöst ett batteribyte som gäller då? Någon som vet garanti-tid på dem, liksom om man fixar ett byte på egen hand?
 
ralvejd
Fullt möjligt att det är batteriet. Min betede sig så ett par gånger innan den gav upp helt. Batteribyte hjälpte.

Var bara 3 år gammalt när det hände.
 
Haha! Lätt komiskt att jag hade tänkt skriva nästan ordagrant vad @martinradbo skriver.
Precis samma modell, precis samma ålder och precis samma fenomen. Du förekom mig med lite mindre än ett dygn.

Hade väl iofs nästan förutsatt att det är just batteriet. Känns rimligt med drygt 3000 laddcykler.på ett Li-Ion.
Den beter sig dock mer än lovligt konstigt.
Igår kväll, till exempel... Då hade den tidigare dött mitt på gräsmattan och frun hade ställt tillbaka den i laddaren. När jag testade dra ut den så var den fortsatt stendöd (blinkade till, men inte mer). Puttar åter in den i laddaren och den piper till.
Tillbaka ut igen då den visar att batteriet är fullt. Även i sidan för batteriinfo visar den 1598/1600 mAh.
Trycker "Start", varpå den piper till och knivarna snurrar igång. Ungefär 70 cm kör den innan den istället vill leta efter laddstationen. Kollar batteriinfon igen - där den visar att det numera finns 1594 mAh tillgängligt.

Nåväl, även om det sistnämnda känns mer som en mjukvarugrej så lär det ju vara alla laddcykler som tagit ut sin rätt.
Så nytt batteripack får det bli.
Frågan är om det är Husqvarnas OEM eller om man ska köra på någon tredjepartspryl? Tips?
Marginell skillnad i pris, men HQ-batteriet verkar vara på 2100 mAh (även detta bättre än det som den levererades med) medan det andra är på 2600 mAh.
Förutsätter att båda två är Kina-tillverkade... Är det verkligen någon skillnad i kvalitet?

Tack!
 
Kan uppdatera tråden med att jag nu bytt batteri och att klipparen är glad igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.