Jag ska hänga upp en TV på min vägg. Tvn väger 25kg och upphängningen väger väl nåt kg.

Jag har tänkt hänga upp på reglarna eftersom väggen bara är typ tunna plank, treetex och tapet. Problemet är att det är 800mm mellan reglarna och stativet är bara 400mm bredd.

Har läst mig till att jag bör sätta någon skiva/planka mellan reglarna och färsta TV-fästet på den. Undrar mest vad för sorts planka/skiva jag bör använda och vilka skruv..

stativet går att fälla ut, fast det gör vi typ bara om vi ska in med sladdar

snabb fakta:

avstånd mellan reglar: 800mm
avstånd mellan skruvhål på fästet: ~400mm
vikt tv+stativ: ~26-27kg
avstånd från vägg när armen är maximalt sträkt: ~400mm (Hävstångseffekt)


Tack på förhand!
 
  • Närbild av en hand som håller flera stora skruvar, potentiellt för att användas vid montering av en TV på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svart TV-fäste med utfällbar arm placerat på ett träbord, rester av gips på fästets ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svart TV-fäste med en utdragbar arm och skruvhål, placerat på ett brunt bord nära en soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
litari litari skrev:
Jag har tänkt hänga upp på reglarna eftersom väggen bara är typ tunna plank, treetex och tapet.
Menar du att det är ett gammalt hus med plankstomme?
Då brukar planken vara minst 5 cm tjocka och är väldigt bra att använda när man ska hänga upp tunga saker.

Till plank och träreglar använder man träskruv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
litari litari skrev:
Jag ska hänga upp en TV på min vägg. Tvn väger 25kg och upphängningen väger väl nåt kg.

Jag har tänkt hänga upp på reglarna eftersom väggen bara är typ tunna plank, treetex och tapet. Problemet är att det är 800mm mellan reglarna och stativet är bara 400mm bredd.

Har läst mig till att jag bör sätta någon skiva/planka mellan reglarna och färsta TV-fästet på den. Undrar mest vad för sorts planka/skiva jag bör använda och vilka skruv..

stativet går att fälla ut, fast det gör vi typ bara om vi ska in med sladdar

snabb fakta:

avstånd mellan reglar: 800mm
avstånd mellan skruvhål på fästet: ~400mm
vikt tv+stativ: ~26-27kg
avstånd från vägg när armen är maximalt sträkt: ~400mm (Hävstångseffekt)


Tack på förhand!
Köp en 75x45 regel.
Finns 2.5m längder.
Måla den vit,
Skruv 70mm.

Klart.
 
  • Gilla
litari
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det är ett gammalt hus med plankstomme?
Då brukar planken vara minst 5 cm tjocka och är väldigt bra att använda när man ska hänga upp tunga saker.

Till plank och träreglar använder man träskruv.
Asså jag tror det är plank bakom baserat på andra väggar i huset. Kåken är från '66
 
BirgitS
litari litari skrev:
Asså jag tror det är plank bakom baserat på andra väggar i huset. Kåken är från '66
1966 var det nog vanligast med regelkonstruktioner i väggarna, men det finns säkert undantag.

Har du inga konstruktionsritningar och -beskrivningar?
Sådana är ju bra att ha så om du inte har några kolla vad kommunen har kvar sen bygglovet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1966 var det nog vanligast med regelkonstruktioner i väggarna, men det finns säkert undantag.

Har du inga konstruktionsritningar och -beskrivningar?
Sådana är ju bra att ha så om du inte har några kolla vad kommunen har kvar sen bygglovet.
Vad du ska vara anständig då.

Det är väl bara att knacka på vägen så känner du om de är en regel där..
 
BirgitS
T Titagurgi skrev:
Vad du ska vara anständig då.

Det är väl bara att knacka på vägen så känner du om de är en regel där..
Frågan var ju om det fanns en plankstomme eller inte för med plankstomme behöver man inte anpassa upphängningen av TV till reglarna utan kan skruva upp den var som helst.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan var ju om det fanns en plankstomme eller inte för med plankstomme behöver man inte anpassa upphängningen av TV till reglarna utan kan skruva upp den var som helst.
Ja då kan väl ts ta en lagom stor skruv å skruva i väggen så ser ju ts hur långt skruven går in.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan var ju om det fanns en plankstomme eller inte för med plankstomme behöver man inte anpassa upphängningen av TV till reglarna utan kan skruva upp den var som helst.
Fast som du sa tidigare i tråden så skulle man bli förvånad om det är plankstomme i ett hus byggt 1966.

Som en kul detalj kollade jag "planken" som väggarna i mitt mors hus från 1912 är konstruerat av, de är nog
ca. 20 cm breda och 10 cm tjocka. Som gjorda för att hänga upp tunga saker i!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast som du sa tidigare i tråden så skulle man bli förvånad om det är plankstomme i ett hus byggt 1966.

Som en kul detalj kollade jag "planken" som väggarna i mitt mors hus från 1912 är konstruerat av, de är nog
ca. 20 cm breda och 10 cm tjocka. Som gjorda för att hänga upp tunga saker i!
Absolut men TS skrev om plank i trådstarten.

Det var rejäla doningar på den tiden :D
 
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut men TS skrev om plank i trådstarten.

Det var rejäla doningar på den tiden :D
Japp, man byggde redigt stabilt på den tiden! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.