Har ringt runt till banker o försökt få ett lån på 1050000kr till ett sommarhus.
men alla banker säger nej eftersom huset inte har nått värde men tomten ligger fint med sjöutsikt mm.

vad kan jag säga till banken? tanken är att fixa el vatten och avlopp så fort jag köpt huset och få det till åretrunt boende '

någon som har någon ide på bank man kan prata med och kan gå efter vad jag kommer göra på huset och inte vad som finns i dagsläget?!
 
R
Varför de säger nej beror nog inte på tomten/huset utan snarare att banken anser att du har en låg kreditvärdighet.

Utan att veta nånting om hur din situation ser ut så finns det förmodligen 3 punkter du behöver förbättra för att ha större chans:

1: Bättre inkomst
2:större kontantinsats/buffert
3: Visa upp en ordentlig kalkyl, där du faktiskt tar reda på så mycket det går av kostnader och specar upp.
Dvs du tar reda på vad det kostar att dra in el/vatten/avlopp, du kollar med kommunen om det öht. går att göra.
Samt anslutningsavgifter etc.

Sen skriver du att huset inte har nått värde, ska du bygga nytt? Totalrenovera? Vad ska de pengarna komma ifrån etc.

Du behöver helt enkelt visa banken att du har järnkoll, då ev. kan de omvärdera om övriga faktorer uppfylls som de kräver.
 
Är inte priset på fastigheten baserat på dess värde? En mäklare kan väl göra en värdering av det som banken kan ha som underlag. Och är det värt noll och ingenting kan du väl köpa det för mindre pengar än vad du försöker med nu.

Annars får du väl kolla med Bluestep eller liknande ifall traditionella banker bråkar.
 
  • Gilla
dennis berlin
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Är inte priset på fastigheten baserat på dess värde? En mäklare kan väl göra en värdering av det som banken kan ha som underlag. Och är det värt noll och ingenting kan du väl köpa det för mindre pengar än vad du försöker med nu.

Annars får du väl kolla med Bluestep eller liknande ifall traditionella banker bråkar.
är privatköp utan mäklare.. men då kanske jag ska anlita en mäklare till att värdera huset sen så mäklaren kan ge lite värderings upgiffter till banken?
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Du behöver visa banken (förutom kreditvärdighet, inkomst och kontantinsats, som jag antar att du redan har)
a: en värdering gjord av en mäklare
b: en köpekontrakt upprättat av ett proffs (mäklare, jurist eller liknande)

Sen bör det vara lugnt, lycka till!
 
  • Gilla
dennis berlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.