Hej!
Tänkte installera en tilluftsventil i vardagsrummet då någon föregående ägare satt igen den.
På utsidan av huset sitter det ett galler och det sitter ganska inbyggt så att säga.
På insidan är det bara förtäckt med något tunnare material och övermålat.

Har försökt kika in mellan gallret och mellanrummet ser ut att vara fyllt med någon typ av isolering.

Det jag undrar är hur jag smidigast installerar en tillluftsventil med hänsyn till hur det ser ut nu.
Jag vill inte gärna plocka bort gallret som sitter på ytterväggen, men har för dålig kolla på om det går att göra på något annat sätt.

Någon som skulle kunna ge mig lite tips?
 
  • Övermålad och förtäckt tidigare tilluftsventil på en vit vägg i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller på en gul yttervägg under en träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vet var på väggen ventilen sitter är det väl bara att öppna upp, eller vad är det du undrar?
 
D Dublin skrev:
Om du vet var på väggen ventilen sitter är det väl bara att öppna upp, eller vad är det du undrar?
Finns det ingen risk för kondens runt om tilluftsventilen ifall det inte är en tät kanal till uteluften?
 
Det är svårt att veta hur det ser ut innan du öppnat upp. Det kommer ju ändå bara bli gissningar. Sen finns det kanaler i många olika mått och dimensioner så förhoppningsvis går det att få till nåt även utan att lossa gallret.
 
Någon som har någon synpunkt på att enbart använda invändig del till tilluftsventil och isolera den från innerväggen enligt bild?
 
  • Schematisk bild av väggsektion med invändig tilluftsventil och isolering, markerad med "Inne" och "Ute".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.