Enligt vad jag läst om FTX-system måste huset vara tätt för att ventilationen ska fungera som det är tänkt. Men fördelen med stenhus/lättbetonghus är väl att de "andas"?

Är det någon som har ett stenhus och FTX installerad? Har ni tätat huset och hur har ni i så fall tätat - på insidan eller utsidan?

Om jag förstår saken rätt så är problemet om man inte tätar huset att fukt tränger in i väggarna och orsakar skador. Gäller det även stenhus?
 
Stenhus är täta vad gäller luftströmmar (Konvektion).

När man pratar om att stenhus andas så menar man antagligen att fukten tillåts vandra från insidan och utåt, inte att det sker någon luftväxling. FTX går aldeles utmärkt att ha i stenhus och med ett lätt undertryck så förhindras att fukt kan tränga in på vinden som förmodligen är en träkonstruktion med mineralullsisolering och diffspärr av plast.

/Patrik
 
mango skrev:
Om jag förstår saken rätt så är problemet om man inte tätar huset att fukt tränger in i väggarna och orsakar skador. Gäller det även stenhus?
Nej det gäller inte stenhus. Sten möglar inte, det gör bara organiska material.

Mvh
 
FTX-system brukar man undvka i villor eftersom det krävs återkommande täta besiktningar av ventilationen (av auktoriserad besiktningsman)
Det krävs även större underhåll med rensning av kanaler, byte av filter etc.
Detta i kombination med att det även blir omfattande kanaldragningar eftersom varje rum skall förses med antingen tilluft eller frånluft gör att man inte väljer denna lösning i enfamiljshus.

Vanligas är fx ventilation, vilket innebär en relativt god värmeekonomi.
 
volvo skrev:
FTX-system brukar man undvka i villor eftersom det krävs återkommande täta besiktningar av ventilationen (av auktoriserad besiktningsman)
Det krävs även större underhåll med rensning av kanaler, byte av filter etc.
Detta i kombination med att det även blir omfattande kanaldragningar eftersom varje rum skall förses med antingen tilluft eller frånluft gör att man inte väljer denna lösning i enfamiljshus.

Vanligas är fx ventilation, vilket innebär en relativt god värmeekonomi.
Där har du fel återkommande OVK besiktning gäller ej villor och egna hem.

Visst ökar underhållet något med filterbyten men å andra sidan så slipper du dra in pollen, damm och andra partiklar direkt in i huset som vid F och FLVP, dessutom ökar komforten och risken för drag vid uteluftsventiler.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Där har du fel återkommande OVK besiktning gäller ej villor och egna hem.
OK, medger att jag hade fel, dock måste anläggningen OVK-besiktigas innan den tas i bruk.

Pasta skrev:
Visst ökar underhållet något med filterbyten men å andra sidan så slipper du dra in pollen, damm och andra partiklar direkt in i huset som vid F och FLVP, dessutom ökar komforten och risken för drag vid uteluftsventiler.
Inte att förglömma att rensa kanalerna med jämna mellanrum!
Påväxt i tilluftskanalerna innebär försämrad luftkvalite, med risk för hälsoproblem som följd.

Dessutom recirkulerar man även andra ämnen som tex emissioner från inredningar/möbler (formaldehyd, aromatiska kolväten etc), ev radon, bakterier/virus m.m.
Hur många låter kontrollera/analysera lufthygienen i sina villor?
 
volvo skrev:
Inte att förglömma att rensa kanalerna med jämna mellanrum!
Påväxt i tilluftskanalerna innebär försämrad luftkvalite, med risk för hälsoproblem som följd.

Dessutom recirkulerar man även andra ämnen som tex emissioner från inredningar/möbler (formaldehyd, aromatiska kolväten etc), ev radon, bakterier/virus m.m.
Hur många låter kontrollera/analysera lufthygienen i sina villor?
Ang påväxt så kan frånluftskanalerna behöva ränsas vart 15:e år eller något i den stilen sköter man filterbyten så behöver man aldrig ränsa tilluftskanalerna vanligtvis så har man F7 filter på tilluften och då blir det inte damm i kanalerna.

Varför skulle emissioner recirkuleras med FTX ??
Endast i undantagsfall med felaktigt tryck över rorerande växlare kan några få procent av frånluften recirkuleras och det är inget som skulle påverka halterna av emissioner i huset.

Få låter kontrollera/analysera luftkvaliteten i så väl villor eller för den delen hyreshus offentliga lokaler och arbetsplatser.
De gånger det gjorts så är det ytterst sällan dålig luftkvalite boror på recirkulation eller påväxt i kanaler betydligt vanligare är att det beror på bristande ventilaion, altså låga luftflöden av energiekonomiska skäl i frånluftssystem eller hus med självdrag.

/patrik
 
Enligt tidigare inlägg under ventilation på detta forum så har 90% av alla hus i Finland FTX-system. Frånluftsvärmepump verkar helt förkastligt om man tror på följande sida Frånluftsvärmepumpar kontra FTX-aggregat
De säljer visserligen FTX-aggregat men argumenten verkar trovärdiga.
 
FTX anmodas i det närmaste, och efter den 1 juli 2007 kan man vänta sig ännu hårdare hållning från kommunernas sida.
 
Tack för alla svaren!

Intressant diskussion om ventilationssystem. Fördelen med FTX-system som jag ser det är att man får en jämn inomhustemperatur; min erfarenhet av folk som har självdrag är att de alltid har fönster öppna, oavsett utomhustemperaturen. Kan bli väldigt kallt, medan elementen kör på för fullt....
 
mango skrev:
Tack för alla svaren!

Intressant diskussion om ventilationssystem. Fördelen med FTX-system som jag ser det är att man får en jämn inomhustemperatur; min erfarenhet av folk som har självdrag är att de alltid har fönster öppna, oavsett utomhustemperaturen. Kan bli väldigt kallt, medan elementen kör på för fullt....
Nu är väl inte valet vid ett nybygge mellan att ha ett FTX-system eller självdrag, utan mellan ett FTX-system eller en frånluftsvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.