Har förstått att det är en djungel av robotgräsklippare där ute och att läsa tester ger inte alltid bästa svaren, så jag vänder mig hit och hör vad ni har för verkliga erfarenheter, tips och råd utifrån mina behov.
Har en relativt slät gräsmatta på ca. 1.000kvm idag. På denna står ett växthus och sedan inramas den av en brygga på ena sidan, ett staket på andra sidan, ett buskage på tredje sidan och sedan en slänt upp mot huset och en kommande gräsmatta om ca. 500kvm. Slänten är inte så brant och den kommer att jämnas till. Det finns ett par träd också på denna yta och en liten plantering. Där vill jag ju inte att en robotgräsklippare skall fara fram...
Är inte ute efter billigaste möjliga maskin, utan vill ha en som fungerar i flera år med så lite bekymmer som möjligt. Dock så börjar ett pris uppåt 30.000:- kännas lite svettigt. Väljer gärna ett märke och modell som jag kan lita på att få service och reservdelar till. Uppskattar så klart en maskin som jag kan sköta servicen på själv, eller i alla fall delar av den. Något robothotell är inte aktuellt för mig :D.
Har förstått att det finns en herrans massa funktioner i olika maskiner och om det är så bör dom vara lättanvända. Felkoder i alla ära, det är väl bra om man får reda på vad som är fel om det blir problem. Men maskiner som i tid och otid larmar och skickar felkoder som uppenbarligen är obegripliga klarar jag mig gärna utan.
Så vad säger ni? Vilken maskin skulle ni rekommendera med hänsyn taget till kapacitet, tillförlitlighet, kvalitet, enkelhet, funktioner och pris?
 
Gardena. Ägs av Husqvarna och mycket är detsamma i båda. HQ får nyheter lite snabbare men å andra sidan är Gardena då mer beprövad. Har 3 st i min närhet och hittills (3 år) inga som helst problem.
Jämför man HQ med Gardena ingår installationsmtrl i Gardenas, Sen finns ju wifi-koppling och sånt bjäfs att välja till, men håll dig till en utan. Mer elektronik = mer fel.
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
Både Husqvarna och Gardena har ett stort servicenät av verkstäder och vill man själv skruva finns reservdelar att beställ från diverse webbhandlare.

Gardena erbjuder 5 års garanti.

Kanske en Gardena Sileno Life, 1500 m2 skulle passa.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
Jag upplever att HQ är robustare än Gardena och skulle välja en Husqvarna 315. Men gratis är det ju inte. Klippare och kabel går nog på närmare 25 tkr.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja runt 25.000:- kan jag nog tänka mig att betala - om jag då får en bra robotgräsklippare. Men jag tycker mig läsa en hel del om diverse problem som folk har med Husqvarna-klipparna. Sett till priset så borde dom vara bra och på papperet ser det bra ut, men felfria är dom inte då det verkar hända både det ena och det andra med dom.
Ny fråga: hur känsliga är dessa klippare när det gäller kottar på gräset? Vi har en granne med stora tallar vars kottar rasar ner på vår gräsmatta mer eller mindre hela tiden.
Ännu en fråga: det är på vårt sommarställe vi ska ha denna klippare, vilket innebär att vi normalt inte är där i veckorna och kan ha koll på den ifall det t.ex. börjar störtregna eller händer annat. Är det något som kan vara problem med vissa klippare? Lite trist om det kommer ett hällregn varvid klipparen kör fast och får stå där och nöta i en vecka...
 
M Maxirati skrev:
Ja runt 25.000:- kan jag nog tänka mig att betala - om jag då får en bra robotgräsklippare. Men jag tycker mig läsa en hel del om diverse problem som folk har med Husqvarna-klipparna. Sett till priset så borde dom vara bra och på papperet ser det bra ut, men felfria är dom inte då det verkar hända både det ena och det andra med dom.
Ny fråga: hur känsliga är dessa klippare när det gäller kottar på gräset? Vi har en granne med stora tallar vars kottar rasar ner på vår gräsmatta mer eller mindre hela tiden.
Ännu en fråga: det är på vårt sommarställe vi ska ha denna klippare, vilket innebär att vi normalt inte är där i veckorna och kan ha koll på den ifall det t.ex. börjar störtregna eller händer annat. Är det något som kan vara problem med vissa klippare? Lite trist om det kommer ett hällregn varvid klipparen kör fast och får stå där och nöta i en vecka...
Knivarna på HQ/Gardena är frisvängande och faller undan för fasta föremål. Kottar bör inte vara något problem, dock inga garantier för att det kan uppstå någon situation där kottar kommer under klipparen och fastnar på ngt märkligt sätt.

Klipparna är byggda för att tåla regnväder.

Har du en besvärlig naturtomt så bör du kolla klipparen under några dagars drift och se om där finns platser där den ev. kan köra fast. Justera då dragningen av beg.kabeln.
 
E
Har haft Gardena i 3 år, inga problem ö.h.t. Går i ur och skur.

Enda lite jobbiga är varje säsong när man ska tvätta, uppgradera och få igång, men sen kan man luta sig tillbaka.
 
Et alternativ er en af de billigere fabrikater. Jeg har haft Worx i 5 sæsoner. Kører som en drøm. Pris 5200 dkr.
Den er ikke så lækker som HQ, men der er også langt op til 25.000,- Eks kører knivene kun en vej rundt, og der er ikke køre hjem- og ud line.
Når du ikke kan se klipperen uden at du er i sommerhuset, tror jeg at jeg ville foretrække en med forbindelse via mobilnet, så du kan se eventuelle fejl og måske få naboen over og genstarte den.
 
En utan tråd...
Lite dyrare, men klart bättre i längden...
Tro mig - jag har lagat för många kabelbrott

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.