Vi klippte teleledningen på grannens hus och najade fast den på stolpen på vår tomt. Detta gjordes på några minuter.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C ChrilleLa skrev:
Ok. Är det "bränd-elektronik"-risk eller "brand-på-vindrn"-risk som föreligger om jag knipsar på vinden utan att ta bort inkommande luftledning?
Släpp forumet och fixa bort teleledningen;)
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är du orolig för vad som händer vid kraftiga överspänningar när bllixten slår ner i närheten funkar det bra om du klipper på vinden och petar ut kabeln igenom hålet till utsidan och sedan rensar alla lösa trådar i huset.
Även vid en direktträff på ledningen blir det bättre än att den är inkopplad med då fimns ju risken att strömmen fortsätter på huset genom en hängränna eller liknande.
Så mitt råd att att riva långg du kan nu och ta utsidsn nästa möjlighet ippstår.
Tack för bra tips. Det är tegelfasad, så även om det blixtrar lite mot den bör det vara lugnt. Inga hängrännor åtminstone i direkt anslutning.

Du skriver "rensar alla lösa trådar i huset.", varför är det nödvändigt? Är draget telekabel runt om i hela huset så blir ett ganska stort jobb. Så länge jag tydligt separerar kvarvarande kabel från kapad inkommande så bör det vara ok ur överspänningsanledning?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Du kan ju kapa den var som helst mellan stolpe och hus, är det ingenstans den hänger så att du når den med en grensåg på skaft?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C ChrilleLa skrev:
Tack för bra tips. Det är tegelfasad, så även om det blixtrar lite mot den bör det vara lugnt. Inga hängrännor åtminstone i direkt anslutning.

Du skriver "rensar alla lösa trådar i huset.", varför är det nödvändigt? Är draget telekabel runt om i hela huset så blir ett ganska stort jobb. Så länge jag tydligt separerar kvarvarande kabel från kapad inkommande så bör det vara ok ur överspänningsanledning?
Rensa det du kommer åt på vinden 8ch ta resten när det passar. Är inte så att det blixrar lie mot något. Slår blixten ner direkt i ledningen kommer du slippa klättra utan mer plocka plast från gräsmattan. Små överslag/blixtar behöver 2 strömledande matterial. Så petar du ut ledningen genom teglet är du säker om du inte har nära till metall.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Rensa det du kommer åt på vinden 8ch ta resten när det passar. Är inte så att det blixrar lie mot något. Slår blixten ner direkt i ledningen kommer du slippa klättra utan mer plocka plast från gräsmattan. Små överslag/blixtar behöver 2 strömledande matterial. Så petar du ut ledningen genom teglet är du säker om du inte har nära till metall.
Ok, tack!

Rensa kabel på vinden, är det av säkerhetsanledning eller bara för att snygga till?
 
Klippte min teleledning och band fast på stolpen.
Enligt Telias instruktion.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bara för att passa på när man vet vad det är för kablar. Då slipper vi en tråd om några år från någon som undrar vad det är för konstiga kablar på vinden som inte verkar kopplade någonstans.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ska du inte klippa tråden från huset till stolpen skulle jag inte göra nått på vinden heller. Fyller ingen funktion.
 
Appendix Appendix skrev:
Ska du inte klippa tråden från huset till stolpen skulle jag inte göra nått på vinden heller. Fyller ingen funktion.
Har tänkt göra det nästa gång jag har lift här, men vill inte ta hit lift bara för det.

Jag trodde att åskan kan gå in i huset via telekabeln och orsaka oreda i elnätet, men så kanske inte är fallet?
 
Appendix Appendix skrev:
Ska du inte klippa tråden från huset till stolpen skulle jag inte göra nått på vinden heller. Fyller ingen funktion.
Håller inte med då en hängande kabel som förgrenar sig över hela huset är en onödig risk om den inte används och det är lätt att åtgärda.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Be någon bekant om hjälp, det finns massor av människor som inte är det minst höjdrädd. Och om du klipper inne eller just utanför väggen spelar nog ingen roll. Det du vill ha bort är ledningen till huset, på ena eller andra sidan av en vägg spelar knappast någon roll när blixten utan hjälp kan färdas kilometervis genom luft utan hjälp av ledande matr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.