Sökt runt lite utan att finna någon tråd som generellt passar till min specifika fundering - därav frågeställningen här och nu.

Köpte hus(1 1/2plansvilla byggt 2005 med mekanisk frånluft, med frånluftvärmepump) och fick tillträde i våras när temperaturen fortfarande var behaglig ute.

Vi insåg rätt så snart att det saknas luftventiler överhuvudtaget på övervåningen.
Besiktningsmannen föreslog dock att koppla ett rör från toaletten uppe, som går till frånluftsvärmepumpen - vilket inte ordnat med än.

Nu när det varit över 30 grader ett par dagar så har vi därmed lidit av värmen inomhus. Övervåningen blir som en bubbla som håller inne värmen, och som varmast har vi mätt 32 grader på övervåningen.

När vi öppnar fönster och dörrar har vi ej lyckats få något ordentligt korsdrag heller för att få in svalare kvällsluft.

Min tolkning av situationen är att det är ett övertryck inomhus(framförallt på övervåningen).

Min fundering och hypotes är då att skapa ett undertryck just i sovrummet. För att få in den svala kvällsluften.

Detta då genom att installera en värmeflyttare...: (https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...rTTHdX-epVA5uVQMETQiToentA5ezRRxoCugsQAvD_BwE)

...ovanför sovrumsdörren som blåser ut luften ut i hallen på övervåningen. Detta med fönster öppet(tills vi lyckats få till en ventil vid fönstret (verkar bättre med luftspalt under fönstret, än ventil ovanför fönstret(?) just på övervåningen, av vad jag har kunnat läsa mig till.)

Och på detta sätt skapa ett svagt undertryck som då effektivare suger in uteluften i sovrummet, och åter igen;blåser ut varmluften i hallen/allrummet uppe.

Därefter öppna fönstret(även här, tills ventil är installerad?) på motsatt sida huset där varmluften även kan läcka ut istället.

Min hypotes är därmed att skapa ett undertryck I sovrummet, som drar in sval luft. Och flytta varma luften utanför sovrummet, där ytterligare övertryck byggs upp - och därmed "tvinga" ut luft genom det andra öppna fönstret. Likt bilden nedan.
Röd = varmluft
Blå = kalluft
Grön = Värmeflyttare ovanför dörr

Schematisk planlösning med värmeflyttare och luftflödesriktningar för ventilation i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta en hypotes som kan fungera i praktiken?
Misstänker att man valt att inte sätta ventiler uppe för att hålla inne varmluften under vintern. Men nu sommartid blir det ju olidligt.


Tillägg:
Testat ha sovrumsdörren på glänt med fläkt som blåser ut från sovrummet utan någon jättestor skillnad i insuget från fönstret. Min tanke är då att glipan på dörren som står på glänt är för stor, och därmed läcker tillbaka varmluften in i sovrummet. Därav om installera en värmeflyttare ovanför dörren för att på så sätt "sluta tätt" med hur luften kan röra sig. Och med stängd sovrumsdörr då lyckas uppnå ett undertryck.
 
Redigerat:
BirgitS
Min erfarenhet från tvåvåningshus är att man får rätt bra drag genom huset på kvällen genom att öppna lite på det undre planet (helst svalaste sidan av huset) och allt på det övre planet.

Vi har en värmeförflyttare för att ventilera ett litet rum som är avdelat från vardagsrummet men särskilt mycket luft förflyttar den inte och den låter en hel del.

Hur många kubikmeter är sovrummet det gäller?
60 kubikmeter genom 2,5 m takhöjd är 24 kvm golvyta och det byts på en timme, vilket inte är något särskilt stort luftflöde om man verkligen vill vädra ut. 35 dB kan vara störande när man ska sova.
 
  • Gilla
Raginmar
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Min erfarenhet från tvåvåningshus är att man får rätt bra drag genom huset på kvällen genom att öppna lite på det undre planet (helst svalaste sidan av huset) och allt på det övre planet.

Vi har en värmeförflyttare för att ventilera ett litet rum som är avdelat från vardagsrummet men särskilt mycket luft förflyttar den inte och den låter en hel del.

Hur många kubikmeter är sovrummet det gäller?
60 kubikmeter genom 2,5 m takhöjd är 24 kvm golvyta och det byts på en timme, vilket inte är något särskilt stort luftflöde om man verkligen vill vädra ut. 35 dB kan vara störande när man ska sova.


Absolut värt att testa den metoden igen, för att se om vi lyckas få ner temperaturen. Hur lång tid uppskattas det att ta att svalka ner hyfsat?(en dum "hur långt är ett snöre"-fråga...förlåt. :p Totala golvytan uppe och nere 120kvm )

Sovrummet är 4x3,5=14kvm med stedtak. Fullhöjd på taket på uppskattningsvis 1,5x4=6kvm. Min matematik är inte på topp, men skulle uppskatta rummet till ca 25m³. Vilket i min tanke då byter all luft drygt 2 gånger i timmen?

Fläkten vi kört med, under nätterna som varit, ligger på 43db på maxeffekt vilket vi lyckats somna till. Så tänker mig att 35db går nog att överleva just de dagar när det är så här varmt.
 
Toaletten på ovanvåningen har ingen frånluft alls menar du? Det borde du åtgärda först av allt, efter det sätta in friskluftsventiler i fönstren eller väggen. Då ska luften ta rätt väg.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G Golonka skrev:
Toaletten på ovanvåningen har ingen frånluft alls menar du? Det borde du åtgärda först av allt, efter det sätta in friskluftsventiler i fönstren eller väggen. Då ska luften ta rätt väg.
Det stämmer - ingen frånluft alls. Tydligen någon om att det "bara" är toalett, och därmed inte samma strikta regler som för våtrum med t.ex. dusch. Besiktningsmannen nämnde som sagt att det skulle vara sunt att fixa frånluft där med, och då till frånluftsvärmepumpen. Inte tittat runt på kostnad för att åtgärda detta än(då vi även upptäckt andra bekymmer som vi upplever behöver ordnas först).

Så i detta ärende så bör dessa åtgärder iallafall få ner temperaturen på ovanvåningen?
 
Det kommer garanterat att förbättra luftkvalitet och upplevas behagligare, men i system med friskluftsventiler kan man inte bestämma temperatur så exakt. Det blir den temperaturen som är utanför som man tar in helt enkelt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag sågade upp ett 50cm i diameter hål i ena garderoben mot närliggande rum.
Där har jag satt en vanlig bordsfläkt.
Fläkten startar automatiskt på kvällen och gör precis som du beskriver. Kyler väldigt effektivt ner sovrummet. Men den får gå hela natten för annars stiger temperaturen igen.
Sovrumsdörren är stängd hela tiden.
 
  • Gilla
Raginmar
  • Laddar…
BirgitS
R Raginmar skrev:
Absolut värt att testa den metoden igen, för att se om vi lyckas få ner temperaturen. Hur lång tid uppskattas det att ta att svalka ner hyfsat?(en dum "hur långt är ett snöre"-fråga...förlåt. :p
Det beror på hur stor temperaturskillnaden mellan uteluften och luften där uppe är, det gäller att få till en skorstenseffekt. Om det blåser och man öppnar på sidan där vinden ligger på så underlättar det också. Men det kan ju ta några timmar och man kan ju börja så fort som det är svalare ute än inne. Annars är det ju klassiskt att sova provisoriskt på nedre plan under värmeböljor.
R Raginmar skrev:
Sovrummet är 4x3,5=14kvm med stedtak. Fullhöjd på taket på uppskattningsvis 1,5x4=6kvm. Min matematik är inte på topp, men skulle uppskatta rummet till ca 25m³. Vilket i min tanke då byter all luft drygt 2 gånger i timmen?
Japp, det stämmer. Dock kommer ju luften att hinna bli uppvärmd av väggarna och er under tiden.
 
  • Gilla
Raginmar
  • Laddar…
Bra persienner och/eller markiser hjälper en del mot värmen dagtid men vill man verkligen få det svalare är det luftluftvärmepump eller AC som gäller. Vissa lyckas tråckla in den i trappan så den kyler/värmer både uppe och nere men det är en utmaning. Ventilation måste finnas annars blir det unket. Minst 10 lit/sek på toalett plus kanske 10 lit/sek resten av övervåningen.
 
  • Gilla
Raginmar
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bra persienner och/eller markiser hjälper en del mot värmen dagtid men vill man verkligen få det svalare är det luftluftvärmepump eller AC som gäller. Vissa lyckas tråckla in den i trappan så den kyler/värmer både uppe och nere men det är en utmaning. Ventilation måste finnas annars blir det unket. Minst 10 lit/sek på toalett plus kanske 10 lit/sek resten av övervåningen.
Gällande att Slippa få solen på fönsterrutorna är vi inne på gammal metod - att installera fönsterluckor. Tänker mig att det funkar dubbelt upp på vintern och hjälper att hålla värmen inne med.

Är ändå bara sovrum uppe (kommer bli en vägg i stora allrummet såsmåningom), och att det då blir lite mörkare pga det är inget vi ser dom förlust. :)


Flera som trycker på frånluft från toaletten, får nog ta mig i kragen och kika på den lösningen rätt så omgående ändå, då. (y)
 
Blev att installera en sådan här istället för den första jag hittade som länkades i startinlägget:

https://www.bauhaus.se/fresh-intellivent-celsius-varmeflyttare

Resultatet blev följande: Nyinstallerad Intellivent Celsius värmeflyttare på vägg med lysande indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Initialt funkar det som jag har tänkt mig - att det blir mer insug via fönsterna vilket känns direkt när sovrumsdörren stängs.
Nu återstår det att se hur temperaturskillnaden upplevs när kvällskylan kommer nu ikväll.

Maxeffekten på fläkten låter, absolut. Men inte på sån nivå att det stör på något sätt.
 
BirgitS
R Raginmar skrev:
Maxeffekten på fläkten låter, absolut. Men inte på sån nivå att det stör på något sätt.
22 dB är mycket lägre än 35.
 
  • Gilla
Raginmar
  • Laddar…
R Raginmar skrev:
Blev att installera en sådan här istället för den första jag hittade som länkades i startinlägget:

[länk]

Resultatet blev följande:[bild]

Initialt funkar det som jag har tänkt mig - att det blir mer insug via fönsterna vilket känns direkt när sovrumsdörren stängs.
Nu återstår det att se hur temperaturskillnaden upplevs när kvällskylan kommer nu ikväll.

Maxeffekten på fläkten låter, absolut. Men inte på sån nivå att det stör på något sätt.

Tillägg på mitt tidigare inlägg:
Nu när kvällskylan kom, så ställde vi upp fönstret på vid gavel och stängde sovrumsdörren. Tog inte alls lång tid innan lika svalt I sovrummet som den svala uteluften. Jag är nöjd med resultatet. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.