S snowjim skrev:
Kommer inte ihåg vad det var för borr men i regel köper jag inte billigaste möjliga. När borrhammaren kom in i spel gick den igenom som smör, enorm skillnad. Men slagborr är uppenbarligen fortfarande en grej så då funkar det säkert om man har rätt prylar.
Bara för att inte missförstås. Jag har borrhammare och älskar känslan av att bara sakta trycka in den i en betongvägg, men om jag ska borra lite mindre hål i en vanlig lägenhetsvägg kör jag hellre med slagborren. Klart smidigare. Ungefär som att jag nästan alltid använder små batterier i skruvdragaren och stora när det behövs mer kraft en längre tid i kraftigare verktyg. Om det går väljer jag bort tyngre verktyg när det inte behövs.
 
Hep Hep skrev:
Bara för att inte missförstås. Jag har borrhammare och älskar känslan av att bara sakta trycka in den i en betongvägg, men om jag ska borra lite mindre hål i en vanlig lägenhetsvägg kör jag hellre med slagborren. Klart smidigare. Ungefär som att jag nästan alltid använder små batterier i skruvdragaren och stora när det behövs mer kraft en längre tid i kraftigare verktyg. Om det går väljer jag bort tyngre verktyg när det inte behövs.
Möjligen kan det även ha med hur hård väggen är i lägenheten? Tegelväggar funkar ju bra med slagborr. Men jag är också lite skeptisk till hur bra en slagborr funkar i riktigt hårda betongväggar? Själv har jag i princip gett upp på slagborrar och har en mindre hammarborr till mindre hål, större hammarborr till de större. Till hammarborr upplever jag också att jag inte behöver köpa fina borrar, utan även billigare funkar hyfsat till åtminstone några hål.
 
Hep Hep skrev:
[Roman]
Klart jag var allvarlig? Det var säkert kassa grejer jag hade på den tiden även om det inte var bottenskrap. Men då vet jag att slagborr inte alls behöver vara dumt för betongväggar, kanske får köpa o testa nästa gång :)
 
S snowjim skrev:
Klart jag var allvarlig? Det var säkert kassa grejer jag hade på den tiden även om det inte var bottenskrap. Men då vet jag att slagborr inte alls behöver vara dumt för betongväggar, kanske får köpa o testa nästa gång :)
Hej
Håll dig till en liten billig borrhammare med hyfsade borr det är både snabbare och enklare, slagborrmaskin fungerade inte i vår lgh trots dyra borr men bh fungerade, som att borra i smör.
Jag köpte den billigaste borrhammaren de hade på jula tror jag betalade 399 kr samt ett 4 mm och ett 5 mm SDS plus borr på Hornbach och som sagt det löste problemet med att göra hål i våra betongväggar i lgh.
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Håll dig till en liten billig borrhammare med hyfsade borr det är både snabbare och enklare, slagborrmaskin fungerade inte i vår lgh trots dyra borr men bh fungerade, som att borra i smör.
Jag köpte den billigaste borrhammaren de hade på jula tror jag betalade 399 kr samt ett 4 mm och ett 5 mm SDS plus borr på Hornbach och som sagt det löste problemet med att göra hål i våra betongväggar i lgh.
/B
Slaggborrmaskinen jag hade förr var en Bosch sladddriven med borr från företag som säljer borrhammare till andra företag så troligen inget dåligt. Men taket i den där lägenheten var riktigt hårt, försökte på flera ställen(om man stött på armering), första cm gick lätt och snabbt men sen tog det stop. Borrhammare tog sig igenom det relativt lätt men visst var det hårt. Sen dess har jag insett att det är långt bättre att ha overpower än underpower, man kan spara timmar av slit ;)

Numera har jag en sladddriven Makita borrhammare för 1500 kr med Makita borr, aldrig några problem, går till och med att bila förvånandsvärt mycket med. Slagborr fungerar säkert bra i många fall men jag kommer hålla mig till borrhammare för betong, det är alltid en fröjd att jobba med.

Intressant att veta att slagborr fortfarande är en grej men nog om det, åter till ämnet.
 
Visst blev det mycket prat som är tiparelaterat nu? :thinking:
;)

/Ordningsman på gymnasiet.
 
  • Gilla
  • Haha
freddan83 och 10 till
  • Laddar…
J JSE skrev:
Makita DTM52Z 1690:-
[länk]
1990 kr nu
 
Raskus Raskus skrev:
1990 kr nu
Skärmdump av en produkt sida med pris och köpalternativ markerade, samt jämförelse av andra säljares priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
1990 kr nu
Då hade jag tur som hann beställa. Dessutom hade jag en rabatt på 100 kr.
 
A amatörsmurf skrev:
Då hade jag tur som hann beställa. Dessutom hade jag en rabatt på 100 kr.
Som sagt, fortfarande runt 1690:- ;)
 
  • Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
Wera på Amazon under deals:
Wera bitshållare på Amazon med pris och erbjudande visat i skärmdump från mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror även att man kan använda erbjudandet ”Ta två betala för tre” på denna vara.



:rofl:


Edit - för att undvika klagomål så säljer Amazon Bosch GSB 12V-15 naken med L boxx o fodral nu för 755:-
 
Redigerat:
  • Haha
Nilstyko
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
erbjudandet ”Ta två betala för tre” på denna vara.
Det är väl ingen bra deal? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det är väl ingen bra deal? :thinking:
Nä då är det bättre att bara ta mejseln för 111:- som är nedsatt från 85:-.
Sorry!
 
  • Haha
Joacimz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.