Vi ska bygga en utbyggnad med 4 st fasta 1 meter breda fönster mot sydn och ett öppningsbart glasparti mot väst.

Vi hade hela tiden tänkt ett vanligt "hajom-parti" ca 3 meter brett med en fast dörr och en öppningsbar.

Nu har min fru fått se bilder på vikpartier och tycker dessa hade passat bättre. Främst för att det är höftigt att kunna öppna en hel vägg så att "ute blir inne". Priset är dock inte så kul, men vi har sagt att fönster, och utsikt är viktigt för denna utbyggnad. Vi har fått pris på skjutdörrsparti på 55000 kr och motsvarande vikparti som på bilden nedan landar runt 70-80000.

Ni som har gjort någon liknande resa, vad kan det finnas för för och nackdelar med båda dessa? Jag tycker mig kunna se att vikpartier generellt sett är dyrare, speciellt om man vill ha tunna karmar.

Bild för idé:
vikdorr.jpg.webp

Tack på förhand
S
 
Ska strax sätta in ett 4,4m långt skjutdörrsparti, två stycken sektioner om 2,2. Anledningen till varför vi valde det och inte vikpartier är att vi vill ha så obruten utsikt som möjligt. Skulle vi ha ett vikparti skulle vi ha mängder av "mittsektioner" ivägen för utsikten.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Ska strax sätta in ett 4,4m långt skjutdörrsparti, två stycken sektioner om 2,2. Anledningen till varför vi valde det och inte vikpartier är att vi vill ha så obruten utsikt som möjligt. Skulle vi ha ett vikparti skulle vi ha mängder av "mittsektioner" ivägen för utsikten.
Ja så tänker jag också. Skjutglaspartier ger större glasytor. Vi har 4 st 1100-fönster mot ena sidan och det hade nog blivit för mycket karmar om även vi hade ett vikparti mot den andra sidan också.

Valde ni till några tillbehör till erat skjutdörrsparti? Värmedämpande yta, extra handtag, myggnätsdörr osv?

/S
 
Inga tillval förrutom färgen på profilerna. Va inne ett tag på smalt mittmöte men fick veta av leverantören att Schuco hade problem med det så fick bli vanliga. Finns lite tillval men känns enormt bra i "standardutförandet". Dyrt nog som det är.... :crysmile::sweat:
 
Får man fråga vad kostnaden för materialet ligger på ungeför? Nyfiken!
 
J jcalfred skrev:
Får man fråga vad kostnaden för materialet ligger på ungeför? Nyfiken!
Absolut. 100k får jag betala för partiet, men då är det troligtvis 10-15% dyrare nu än när jag beställde.
 
  • Gilla
jcalfred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.